I Work in Progress: merkintöjä 1996 - 1997
II Työpäiväkirja 1998 - 1999
III Studiopäiväkirja 1999
Aamulla Aki ei vastannut puhelimeen. Pakkasimme auton ja ajoimme Lukonmäkeen. Onneksi Akin kämppis oli kotona ja avasi oven. Aki kuorsasi päiväpeitteellä alasti, raajat äksänä, mutta puki vilkkaasti ja olimme JJ:llä ennen yhtätoista. Kahden ekan piisin pohjissa meni useita ottoja, loput kulki helpommin. Purkkiin saatiin seitsemän piisin rummut ja bassoja: "Esinekeräilyn hitaus", "Täällä on joku" (jonka demosoolo säästettiin ja tulee levylle, kun viime yönä jatkoillut Aki oli oikeassa mielentilassa soittaakseen upeasti ohi asteikon), "Portaat", "Mihin", "Joen silmille", "Joutomaa" ja "Kasvatus".
"Kuunnelman" pohjia kello 18 alkaen, Tomia harmitti myöhäinen alkamisaika. Osan I rummut tehtävä myöhemmin uusiksi. Aki teki kitaroita.
Lauloin neljä piisiä, Tepe kolme, "Joen silmille" jäi kesken. Tomia ei enää NIIN vituta innottomaksi kokemansa rummunsoitto. Settiä ei tarvitse koota välipäiviksi pois. Seuraavassa pomssissa tehdään "Setä", "Tungos", "Kiilakivi" ja "SYI I".
"Kupit"-sinkku lähti vasta tänään masterointiin - olivat Johannassa luulleet että se on "hyvä demo"...!
Lauloin studiossa "SYI III", mielestäni hienosti. Siksipäkin lähdin Oton ja Akin kanssa "muutamalle". Näin Poolissa Pöyhtäriä ja Kantolaa puoliltaöin, olivat jo AIVAN. Aki tuli meille yöksi.
Lauloin viisi biisiä. Pääkipu: olenko tulossa vanhaksi?
Osien I, IV ja V lauluosuudet. Aakella meni "Joutomaan" kitaroihin kosolti aikaa mutta hyvä tuli.
Viimeinen äänityspäivä. Kaikki "Sedän" ja "Kiilakiven" jutuista. Yöhön saakka viime dubbauksia.
Neljän ekan biisin miksaus.
Biisit 6, 8 ja 9. Olen nyt enemmän hereillä kuin edellisten levyjen miksauksessa. Ei sillä että pyörisin yhtä mittaa laitteiden vaiheilla. Sohvalla istun musiikkilehti sylissä...
"Tungoksen" miksaukseen meni viisi tuntia. Tänäänkö vai aiemmin äänitettiin takaperinsymbaali? Lisäksi "Kiilakivi" ja "SYI I".
Viimeinen rutistus: osien II-V miksaus ja V:n Final Organin äänitys. (Nauha oli niin lopussa, ettei uskallettu antaa Akin kovin monta kiertoa soittaa. Olisi vielä nauha irronnut kelalta ja laskuri seonnut.)
Yksi harvoista ehdotuksistani, joka meni läpikin, oli nostaa IV:n synakohdan loppua miltei sietämättömään asti. Vapautus nokkahuilukohtaan on sitten sitäkin voimakkaampi.
Lopputulema: rhokin shäveliä löytyy, parassoundisin levymme ja melkeinpä parhaamme. Olen ällistynyt.
Kysyin Karppaselta milloin uuden keikkajulisteen on oltava valmis. Hän vastasi että HETI. Tulin kotiin, aloin maalata ja olin aamukuudelta valmis.
Japalla kansitaittoa. Karppanen haukkui sanoituksien filmit: liian haalea jälki, ei saa selvää, ja antoi rahaa kirjoituskoneen värinauhan ostoon. Ostin ja naputin uudet liuskat "Kasvatuksesta" "Kiilakiveen". Teemu soitti: lähetäänkö ryyppäämään? Vastasin: joo jos lainaat. Teemu järkyttyi "Ja jos" -biisistä.
Finnvox on kuin terveyskeskus, Mika Jussila pidättyvä ammattilainen. Levy kuulosti upealta. Masterointi vei kuusi tuntia. Ostin Black & Whitesta Pink Floydin "First 3 Singlesin". Helsinki ei ollut kuin aamulla kaunis.