Ensimmäinen päivä Tampereen Ylioppilasteatterilla.
Klo 17:30 mennessä on kamat pystytetty ja kahvit juotu, nyt kuuntelemme treenikämppädemoja. Minkään soittimen tasoja ei ole vielä katsottu, mutta kantele ja saz ovat jo vireessä. Tomin perkussiot lepäävät sievästi kankaalla kuin Konstantinopolin torilla. Sanoituksia on yhä kesken: Täytyy muistaa, "F#m" (nimi + chorus puuttuu), "Kaksi vuorosanaa".
Klo 18:41. Tomi virittää rumpuja, Aki viulua, päästi äsken veljensä sisään. Aloitamme ehkä Täytyyllä. Yamaha on Cheesy Organ. Anssin (Tikanmäki) ropellia (Leslie) pojat kaipaavat, aloitusraitaan ainakin. "F#m-biisin" homofobinen kartanonherra -kertosäe kehittyy.
Aaken DI-boxi vaihdettiin toiseen kello 20:40. Täytyy muistaan choruksen sanat ei vielä istu Jannen soittoon, pitää muuttaa. Eläinkuvasto vittuun, tai jos löytyy rytmisesti parempia synonyymeja. Saliin kytkettiin ilmastointi, varmistimme ettei humina kuulu mikkeihin. Levylle on saatava Tomin ja Jannen triangelitaistelu.
23:25: Kirjoitin Tomin kanssa keittiössä Täytyyn kertsit valmiiksi. Soitimme yhden oton - ja Fender Rhodesin E-kieli nro 37 katkesi! Uusia puikkoja saa Ruotsista. Loppui meinaan soittaminen tällä, sanoi Janne. Mykkä kosketin on aukko hammasrivissä, kuoppa komppisoitossa. Rasittuiko puikko kun Janne ja Tomi virittivät Rhodesia, tai kannettiinko sitä väärässä asennossa?
Aake pyytää saada kuulla pelkät rummut ja basson. Otolta (=JJ:ltä) ehkä saisi Rhodesia lainaksi mutta tuskin tähän aikaan. Kamat leviää eikä yhtään lopullista nuottia ole vielä tallennettu. Luulen että muutamalla otolla olisi syntynyt Täytyyn master. Biisi on entisestään parantunut, ja sitä Roots-hitin poljentoa ei saisi kadottaa.
Tomi aikoo korvata Rhodesin kielen rautatangolla, noinkohan? Aki epäilee että kielen materiaali on salaisuus.
Heräsin lokkeihin ja katutappeluun puoli viideltä. Tulin tänne 20 minuuttia sitten, nyt on 11:08. Aake ja Make nukkuivat tarkkaamon lattialla, joka on soittimia alemmalla tasalla. Rummut ja Rhodesin kaappi (Fender QuadraVerb) on eristetty akustiikkalevyillä. Aake ja Make kuuntelivat yöllä Brian Enoa ja kattolaatat olivat pudota kun he tuijottivat niitä. Janne toi kotoaan Rhodesin varapalikan, Tomi sahasi ja viilasi sen. Mukanani on Christien "10 niggeriä". Nyt nuo kaahivat pakista työkaluja. Kahvia on jäljellä, nykäisin tilkan.
12:31. Jannen vahvistin siirrettiin alas betoniaidan taakse. Nyt ei Rhodes vuoda muihin kanaviin, vaikka lisättiin volokkaa kun sointi oli kesy. Täytyystä on soitettu 2 ottoa. Aki kokee Maken Otsala-Straton vielä itselleen vieraaksi.
3. otto lähti hyvin, muodollisesti pätevä versio - siis periaatteessa hyvä, käytännössä huono.
4. otto: Rhodes-soolo ei lähtenyt oikein lentoon. Seikka on tärkeä, koska säästämme pohjista niin paljon kuin mahdollista - kuten Ruoveden sessioissa tehtiin. Kuuntelemme kanavavuotoja. Overeista vuotaa sittenkin Rhodesia, joten Quadia hiljennetään.
5. otto alkoi 13:09 ja meni munilleen. Kuuntelemme sitä nyt 13:21.
Päätös kello 13:30: Aki ja Janne soittavat pohjissa vain varmimmat juttunsa, sen päälle lisätään korut. Eilinen laskien jo kymmenisen ottoa näinkin simppelistä biisistä - vaikka mikäs minä olen sanomaan mikä on simppeli. Kukaan ei käytä luureja - uusi luonnollisenkaltainen järjestely. Pohjien sahaaminen on aina piinallista. Versio voidaan tuomita kelvottomaksi yhden heikon virveli-iskun takia.
Kello 13:42 kuuntelemme jälleen uutta ottoa. Yrittämiseksi menee. Tämä on meidän Twickenham ja levy meidän Get Back. Tomi ehdottaa referenssinä kuunneltavaksi eilistä Täytyyn ottoa.
- Onko 63. otto parempi kuin 17.?
- Totta puhuakseni, en tiedä.
- Sittenhän sinusta ei ole mihinkään, saatana.
Ilmassa kireyttä, puuskahdus mokan jälkeen. Pysyn hiljaa etten ärsytä muita.
Kello tulee 14. Pidämme tauon. Silloin mikään ei etene, paitsi vatsa täyttyy ja vireystila kohoaa. Haen Pyörykkäbaarista mustaa makkaraa paitsi jos Mustaa ei ole. Tomi puskee rummuilla eteen, koska muiden volume on eilisestä noussut, tämä havaittiin. Käväisin 10 minuuttia kotona.
Tauon jälkeen kello 16:13 soitettu Täytyy muistaa hyväksyttiin. Nuo pari pientä mokaa on korjattavissa. Olen "10 niggerin" sivulla 132. Tomi haluaa biisiin handclapsit, Aki kannattaa ajatusta. Ne äänitetään saman tien. ("Laiskiainen ja paskiainen, siinä kaksi peruseläintä", virkahti eräs sohvalta.) Tomi virittää tomejaan. Ne soivat C ja F#.
On 16:33. Äänitetään korjaukset Täytyy muistaan pohjiin, nyt kun vahvistimissa on vielä samat säädöt. Sitten yritämme seuraavaa biisiä. Lopultakin siis edistystä, toisen päivän puolivälissä - tai eilinenhän oli roudausta, rakentamista, tilan tutkimista, virittelyä ja sanoittamista.
Klo 20:25: Täytyyn kitarat ja Rhodesit tehty. "Niggeri" myös luettu.
"F#m":n kertsistä puuttuu yksi rivi, ehkä jotain on muutettava. Vedämmekö seuraavaksi Perehtymisjakson? Tomi möi Jankille ja tytölle Tulenkantajien paidat: "Ootas..." ja palasi paitalaatikon kanssa. Jankki poistui tonnisella Yamahalla.
Alkamassa 21:30 Viikon perehtymisjakso. Tomi teippaa demppiä kalvoihin, Aake istuu kuin Ajattelija-patsas, Rodinko sen veisti? Janne ja Aki sormeilevat soittimiaan. Makella ei sitten ollutkaan tänään Rauhan Orkesterin keikkaa.
2. otto alkaa 21:50 heti, kun Aki on esitellyt Makelle eri kitarakanaviensa tasot.
2. otto jää kesken, kolmaskin jää klo 21:55.
4. otto 21:57.
5. otto 22:17. Vain Tomilla meni putkeen, muut kompastelivat eri kohdissa.
6. otto 22:35. Aake päättääkin soittaa plektralla, mutta Make käy ensin kusella.
Maken kusitauolla alkoi tyhjästä jami, joka olisi jäänyt nauhoittamatta, ellei Make olisi harpponut piuhojen yli vetskari auki ja saanut viimeistä kahtatoista minuuttia talteen. Kokeilin jamin aikana panhuilua, huuliharppua, viulua, kannelta, bongoa ja puuhuilua. En usko että ne kuuluvat.
Palaaminen Perehtymisjaksoon.
7. otto klo 22:55.
8. otto 23:00. Tomi meni C-osan sijasta B-osaan... ja unohti yhden pelti-iskun.
Havaitsimme 7. oton master-otoksi.
Sitten kuuntelimme äskeistä jamia - "Scandinavian Great White Eugenius Groupia" - siinä on 4-6 minuuttia hyvää ydinmehua plus mahdollisia edit-paikkoja, mukavan sinkkubonuksen siitä ehkä saa. Panhuilu sittenkin kuului!
On 23:45 ja Aki vinguttaa stilikalla Looney Tunes -tunnelmissa. Aake lupasi miksata "Eugeniuksesta" biisin. Tomi ja Janne muistelevat Kusela-levyn lusikka-"Spainia". Tänään emme bändillä enää soita. Aake tai Janne vetävät ehkä partsejaan Perehtymijaksoon ja nyt alkaa Tomin valokuvauskoulu. Onkin paikallaan että otetaan kuvia "Transit"-lp:n vihkoon. Mikä levyn nimeksi tosiaan tulee? "Nykyisin" (Elvis: Now), "Lisää!" (Pink Floyd: More), "Nimi muutettu II"? - Janne soittaa kertseihin nyt. Aki slaidaa playbackin päälle - juuri noin! tuo on saatava, kannustamme.
Eikä saldo ole paha: Täytyy on pitkällä, B-puolen raakamassa ("Eugenius") tallessa.
(Myös eilen katsahdin puhelimen kelloon juuri 00:00! Pyörää lukitessa on heijastin usein ollut lukon kohdalla - miksi rengas pysähtyy aina siihen?
Etukäteispalaverien okkultismipyrinnöt kantavat hedelmää. Enteitä puskee!)
Toinen (oikea) äänityspäivä. Klo 12:04: kahvia on kunkin kupissa, paitsi Jannen ja Tomin. Aki on käärinyt lap steelin peitteen syrjään. Perehtymisjakson kertsin stilikat tekeillä, yöllä ei vielä taittunut. Vasta kello 13:43 julistettiin suoritus kelvolliseksi. Nyt puhutaan jatkaako Janne tästä vai tarttuuko Allu "augustiseen".
(Kävin Tammelan uudessa kirjastossa. Sieltä löytyi Meek Heritage + Silja die Magd + Ihmiset suviyössä Otavan triplettinä. Poissaollessani ei edistynyt mikään.)
On jo 14:40. Levystä tulee rankasti alamittainen, kun vain osa biiseistä ehditään häthätää viimeistellä: "Toinen puoliaika"!
Janne soittaa yhä 15:08. Liruttelua, Maken kommentti: "Soita jotain tommosta". (Luen Rajalan Sillanpää kolmosta edelleen: Meek Heritage oli ensin Holy Misery.)
Tämän päivän virheottoja on tietokoneen roskakorissa jo nyt yli 230 kpl.
17:03. ("Teini-iän Kossu Vargtass -kyyneleet.") Jankki tuli. SibediSibediSoppa on ajanut päänsä kaljuksi. Akin akustista nyt viritetään. Aaken rakentama Boulder Dash -huju sopii Perehtymisjakson loppusoolon päälle. Muistelimme Jankin kanssa kokoelmalevy- eli Vissyvotka-kiertuetta '01.
(Herätessään sairaalassa F.E. Sillanpää oli huolissaan itsenäisen Suomen kohtalosta ja kysyi: "Missä rajat ovat?")
18:13: Triangelitillitys aloittakoon "Eugeniuksen" aka "010703":n.
("Rakkaani, dippaa lohkoa astiaan.")
Konehuoneen ikkunaan nojaa Kino Ilveksen aikaisia valokirjaimia joista levylle saa nimen: NIKO INOK OINK KINO KONI IKON NOKI ON NO KOI ONKI INKO ONIK. Litania näyttää hyvältä mainoksessa. Mutta OINK, tosiaan: Pink Floydin "Animalsin" mainoksessa luki OINK, OINK, WOOF, WOOF, BAAAAA.
Tomi on huohottanut klo 19:05 kaikki Perehtymisjakson säkeistöt läpi. Ei panna ollenkaan laulua, huohotus kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
("Vieras vie tuomansa synttärilahjan mukanaan. Kirsisääski vaanii pöntön sisäpinnalla.")
19:56: Jarrutanin pohjat alkamassa. Jos tänään saadaan master-otto, on jäljellä "Kirveen sinuttelu/Urkuproge", Kultainen leikkaus, "F#m" sekä Aaken ja Akin biisit plus minun rummuton herkistely. Jarrutanin teksti alkaa valmistua. Muutin sanan "ihastumassa" sanaksi "kiinnostumassa": nyt ei särähdä, vaikka korvaava sana onkin pitempi - luonnollisesti se menisi "kinostumassa", pitää siis taivuttaa "kiin / nostumas ' sa". Tositilanne kyllä joskus häivyttää työpöydän ääressä ongelmaksi koetun. Tai ehkä olen turhan optimistinen.
20:06. Jarrutan, eka otto, 5 minuuttia. Rummuton nosto on Jannelle epävarma kohta.
Kuuntelemme nyt 20:12. Ei ole sovitus vielä kasassa.
("Ikäänkuin" on mitä sillanpäälaisin sana: hän kuvaa sillä hienovireistä seikkaa, joka herkästi pakenee määritelmiä: ohimenevä vaikutelma, esim. kuinka auringonvalo käy peitteeseen himmeän ruutulasin läpi.)
2. otto oli false start - Aakelle tuli kuuma, riisui paidan.
3. otto päättyi 20:32. Sisällä on +25 astetta, kaikilla tukalaa. Alatasanteella on viileämpää.
22:15: olen tässä piirrellyt kun Aake editoi läppärillä "Eugeniusta" makuupussin päällä. Nyt hän näpäytti kokeeksi bassosävelen pyyhkeeseen verhoutuneena. Syöty on ja tauko pidetty, Aake siis suihkussa käynyt.
Nyt mennään Jarrutan otto neljä.
5. otto 22:32. (Jarrutan kertsi: "Miksi vuokrai / säntä lä ' hetti mi / nulle' ' kuvansa / jossa hän on / häpeällisesti / En voi katso ' a".) 5. otto päättyi vasta 22:40, ylipitkä loppu.
Heti perään 6. otto. Nyt 22:44 on loppusoolon nouseva bassokuvio menossa.
7. otto 22:55! Ja siinähän se tuli, 7. on Jarrutanin master-otto. Nyt 00:08 pohditaan Focus-tyyliseen nostoon pianon bassosäveliä: mikä mistäkin oktaavista? Sovittamisen solmukohtia.
Neljäs päivä ikkunattomassa salissa. 15:50 mennessä on Aki soittanut Jarrutaniin kitaroita, ja mie ja Tomi sanoittaneet keittiössä rummuttoman pallaatin vanhuksen näkökulmasta. Olemme nielleet Attilassa Meat Loaffia (14:15 - 15:00). Aki on yhä ulkona syömässä.
(Hiphop on myrkky ja AN on sen vastamyrkky. "Haluatko menestyä siellä missä juutti ja kookospalmu menestyy? Saastaisen koskettamisesta seuraa tahrautuminen.")
18:15: hieno muka-Mellotron pelasti Jarrutanin kertsit. Minulle kerrottiin puhelimessa että Tony Halmeen kotona on ammuttu vaimoa, tieto on julkista vasta huomenna. Eräs kesätoimittaja iltavuorosta paljasti uutisen. Kahvinkeitin naksahtelee. JJ:llä oli sentään Moccamaster.
Mutta katsotaanpa: 1. Mustaa on valmis, 2. Täytyy on pitkällä, samoin 3. Viikon ja 4. Jarrutan, 5. "Eugenius" myös kehittyy kuin sikiö. Hyvä B-puoliehdokas... no B ja B, kun CD-singlestä puhutaan.
Eli tekemättä on 6. "Kirvesproge", 7. "F#M" eli Nummirock (kertsin sanat vähän kesken), 8. Kultainen leikkaus, 9. Käsitys lapsenlapsista (Tomi keksi nimen), 10. Akin Polar-proge (sen nimikö ei ole "Dallasin sirittäjä"?), 11. Aaken "Tyköistuva"... ja jokunen jami mahtuisi vielä kuvioon. LP:lle siis 9-10 biisiä, sinkulle 1-2 bonusta. Ehtinemme jos tänään saadaan vielä yksi master.
Ja klo 21:00 alkoi "F#M":n aka Nummirockin pohjien teko.
1. otto 21:15.
2. otto päättyi 21:34 ja kesken. Aake ei tiedä miten soittaisi, koska muut eivät enää soita niin kuin demolla. Hiljainen hetki. Melkein hyväksyimme ensioton, kun Rhodesista taas katkesi kieli. Tosin ensioton pianoraita ei ollut parasta soittoa - nyt kuuntelemme pelkkiä rumpuja. On 22:30. Hellettä ja sadetta lienee pitänyt, en tiedä kun sisällä vain möyrehtii. Studio Tan. (Jos käytössämme olisi Midas-mikseri, syntyisi Midaan rusketus.)
Mennään 3. otto, Aake muutti säätöjään, kai Jannekin mukana soittaa.
"Odota hetki", sanoi Make 22:53. Nummirockissa on yhäkin LP:n yhdentekevin teksti, ei mahda mitään. Sointuvaa heppoista roskaa. "Juttu" ei ole tässä lyyriset pyrinnöt, vaan tiuha komppi. Mutta on tarinaan ainakin yritetty nykiä jännitettä (isäntä, ennen suuttumista, epäluuloisesti: "mitä sinä livot huulia..."), eli kaipa se levylle mahtuu.
Vielä 4. otto 23:08: "Sellainen VAPAUTUNUT, vähän hitaampi, tempo 150, jooko?" Otto kolmosessa oli outo bassosoundi. 4. otto hyväksyttiin masteriksi klo 23:45. Lähdin nukkumaan.
Saapuessani klo 10:59 Aake vielä nukkui. Olivat kahteen asti vetäneet kitaroita ja Perehtymisjakson lap steel -stemmaa. Varmaan tässä kohta Kultaisella leikkauksella aletaan. Pojat rupattelevat keittiössä kahvin ja teen parissa, Make näyttää vastaheränneeltä. Alamme olla aikataulussa.
12:16 eilinen Nummirock otto neljä julistettiin master-otoksi, ikään kuin siitä olisi ollut epäilystä. Heillä siis oli, minulla ei, mutta heidän kuulonsa onkin tarkempi ja he ehtivät epäillä enemmän. Ilman heitä asuisin pahviteltassa Kangasalan metsissä ja mahdollisilla lapsillani ei olisi isää. Lisäksi silmälasini olisivat teipillä yhdessä ja änkyttäisin pahasti.
Nyt siirrymme Kultaiseen leikkaukseen. 1. otto, sitten toinen: Aake soittaa iisimmin. Aksenttien jälkeinen synakierto tuleekin kolme kertaa. Kaikki biisit tuntuvat kestävän 4:20.
3. otto, Aakella Karttimon Juhan basso, kello 13. Se katsottiin master-otoksi 13:15. Nyt uhkaa Rhodesin kieltä nro 32 katkeaminen. Aiemmat olivat 27 ja 37. Sekin on enne. Aivomme sinetöityvät kun leikkaamme miekalla vaahtoa.
Aake tekee dub edittejä, availee Maken kanssa valikkoja, hinaavat bassoraitaa iskuille. Yleensä kiilaan laulaessani 5 millisekuntia, näin oli Ruovedellä. Aivoissani on 5 millisekunnin virhe.
Klo 14 mennessä on "Leikkauksen" basso korjattu. Siirrytään Akin kitaroihin. Teemu perheineen on kaupungissa.
Illan tapahtumista en enää kirjoittanut ja huomenna ei ole äänityksiä. Hain kuutiaisen olutta, siivosimme keittiön ja Make lähti iltayhdeksän junaan. Olin kotona klo 22 jälkeen, istuin parvekkeella: nämä helteet jää pitkälti kokematta. Tuoliin jäi päästä läikkä. Pikilinnan terassi, Telakan terassi, Puuli ja Klubin terassi. Lähdin nukkumaan kesken Newcastle Brown Alen.
Istumista Näsinpuistossa Teemun perheen seurassa, sauna. Päivitin tietoni Tony Halmeen anniskelu-/ ammuskeludraamasta. Savukoskella olisi komia päästä myöhäissyksyllä käymään. Mutta meillä on laaja ja menestyksekäs kiertue enkä ehdi edes jouluksi "kotiin".
Päivä alkoi studiolla kello 14:20. Työt etenivät hitaasti, lähinnä pari lyömäsoitinraitaa äänitettiin. Rakensin Jannen kanssa "Lastenlasten" sovituksen, kehitin nopeasti parin tahdin lopetuksen ja 11. live-otto (laulu plus Rhodes) oli master. Start from scratch: aamulla ei ollut välisoiton lisäksi mitään ja nyt on käsissä valmis kappale. Laadimme Tomin kanssa sanat hiukan ennen äänitystä.
On jo 21:50, Jykylä ja Anna ovat täällä. Aki kokeilee NordLeadia. Piinallisia nämä kuolleet tuokiot kun emme tiedä mitä seuraavaksi. Emme enää kykene objektiivisuuteen. Saatamme mennä metsään. En saa kokonaiskuvaa, en tiedä mikä tämän levyn "juttu" on.
Kaikkea puuhataan kuitenkin: Aake siirsi tilamikkipuomin eri puolelle huonetta. Nyt Jykylä otti minusta kuvan. Jotain noilla on meneillään.
Sitten äänitettiin "Lastenlasten" intron kauhuputki ja säkeistön basso. NordLeadilla värkättiin lähelle puoltayötä, haettiin soundeja. Se on epätoivoista hommaa. NordLeadia soitettiin Täytyyn chorukseen. Olipa homma kehitellä siihen sävelkulku. Minä en asiaan puuttunut.
Mietimme millä "Lastenlasten" välisoitto tulisi soittaa. Tomin viulistikaveri soittokunnan ajoilta asuu tässä samassa korttelissa: olisiko se viulu sitten? Ei siis Korfu-puuhuilua, ja se olisikin ollut, kuten Tomi totesi, liian "piano-rumpu-kukkaa", vaikka tuskin meistä kumpikaan on sitä levyä kuullut.
Lähdin nukkumaan 01:30.
7. päivä studiossa. Ostanpa iltapäivälehden: joko Halmetta on voitu haastatella ja onko Negativen kitaristi halvaantunut Ruisrockissa?
Nyt 11:59 Aki ryhtyy soittamaan Nummirockin kitaroita - Aake teki siihen eilen bassot.
14:30 mennessä kitararaitoja on jo edesvastuukeräykseenkin jaettavaksi.
Soitamme ehkä kohta bändillä, siis nuo soittavat: "Akinuelle", eli "Aki-Polar", eli Akin nimetön biisi. Suunnittelin sillä aikaa biisijärjestystä.
16:55 päättyi 19-minuuttinen versio "Akinuellesta", jonka aikana läpsytin mahaani rumpuetumikin läheisyydessä.
Seuraava nopeampi 6-minuuttinen otto on kuunneltu 17:35. Onko biisin nimi silti "Dallasin sirittäjä"? Dallasin ulkokuvissa siritti aina heinäsirkka, silloin sitä ei tajunnut.
Biisi on vielä liian hyväntuulinen. Aake haluaisi leikellä varhaisemmista otoista masterin ja Aki haluaisi mennä pelkkää Emmanuelle-kohtaa: kylmästi fade-in ja fade-out. Osan hyvyyden huomaa vasta kun sen kuulee muiden osien kanssa. Tähänastisessa 35 minuutin määrässä ottoja on tosiaan ollut vielä kelailun maku, kuri puuttuu. Etukäteen mietin levyntekoa juuri kurin kannalta: kuinka me ja biisit pysymme kasassa, ja kaikki aikataulussa ilman ulkopuolista kaitsijaa. Tiedän että levy ilmestyy syyskuun 19. päivä, mutta en vielä tiedä mikä on levyn nimi, kansi, biisijärjestys tai edes biisimäärä.
Akin osassa ja Emmanuelle-osassa pitää olla pontevampi ote, äsken ne vain huomaamatta vaihtuivat, kun kaikki eivät olleet varmoja lähdöstä: joko tulee? Eikö vieläkään?
Tiämmonesko otto, Tomi: "Ei ennää tännään lähe tuoretta ottoa."
Jannelta lirahti toiseen Emmanuelle-kohtaan "Hääh??"-sointuja. Aki korjailee Jarrutanin kitaramelodioita. Janne teki 22:40 mennessä loistavat tilut Nummirockiin. Intron melodiaa aiotaan vahvistaa synatuplauksella. Kesken tämän lähdin pois.
Kahdeksas päivä täällä. En tehnyt muistiinpanoja kuin vasta 17:15, johon mennessä oli tapahtunut seuraavaa: ostin "Matti Jämsän tempaukset" läheisen divarin loppuunmyynnistä, ja Aaken nimettömän biisin demotaustaan (joka on osa lopullista) lisättiin rummut ja basso. Täytyyn säkeistöstä korjailtiin Rhodesia.
Nyt tuli se Tomin kaveri, soittaa "Lastenlasten" viulut, kunhan Aki on kirjoittanut hänelle partsit.
Viuluihin meni pari tuntia, Nummirockin alkuun päätettiin myös pistää ja hyvä tuli, vaikka kuulostaakin Loretta Problemilta. "Lastenlasten" kamari-intro toimisi ilman kauhuputkeakin, mutta Make haluaa säilyttää sen, etenkin kun kolmanneksi tai toiseksi viimeisessä tahdissa putki muljauttaa hauskahkon blue noten. Levyn nimi: "Isän kädestä" - tai ei sittenkään.
Akin biisistä eli "Dallasin sirittäjästä" mennään kohta uusi otto. Aake haluaa että laulan tässä lähiaikoina, häätyy kai vaikka se on kauheaa.
Akin biisistä saatiin ehkä master!
Suuret lisäke-epäilykset. On jo 18:10. Päivä on kulunut Tomin Perehtymisjakson perkussioihin ja Aaken biisin rumpuihin. Aki, Janne ja Tomi ovat värkänneet jotain pikku päällekkäisiä.
Eilisillan "Dallasin" otto editoitiin alle viisiminuuttiseksi, tykkään tästä editistä enemmän kuin masterista ja sehän oli editoinnin tavoite. Huomenna vielä täällä, sitten on viikon tauko. Tomi valokuvasi erilaisia pintoja: maalipöntön kantta, kattoa, seiniä. Alan laulaa, Tomi kirjoittaa sen aikaa:
Tommi tekee lauluja, ensin Jarrutan. Sen teksti on valmis ja hyvä. Aake haluaa väsätä Tommille etäisyysaidan, ettei Tommi tule liian lähelle mikkiä. Make äänittää ja mie olen varatuomarina. Toteamme puolentoista oton jälkeen että on laulettava pehmeämmin, vähemmän Kasipalloa (= Putro). Mikkiä säädetään ja 4. oton jälkeen pyydän Tommia laulamaan kovempaa. Heti parempi. Viides kokonainen otto on hyvä. Otetaan kerta kiellon päälle, sekin oli hyvä. Parhaista pätkistä leikataan lopullinen raita. Mulla ei ole kelloa enkä ehdi kirjoittaa kun samalla pitää kuunnella onko kupla kurkussa. Otosta 6 hyväksytään kaikki paitsi toinen säkeistö ja nosto, ne noukitaan edellisistä otoista.
Noin klo 20 Tommi laulaa Täytyy muistaa. Paha biisi jota Tommi vihaa. Minun mielestä selevä hitti. Eka otto on hyvä, Putrismit poissa, Hanhiniemen Dave laulaa. Jo toinen ihmissuhdebiisi. Vähän epäilyttää "viranomainen". Ehkä se ja "kuivat luut" pehmentää lässyä "nuorten aikuisten radiohitti" -fiilistä. 4. otto, ei enää paljon muuta. Vielä otetaan yksi vapautunut otto. Aki huomautti vireestä. Tommilla on soololevyasenne: kolmessa tunnissa kaikki laulut. Aake ei pidä laulun sävystä. Itse en lähtisi hakemaan eri sävyjä. Sävy tulee rytmistä, taustasta ja tarinasta. Tommi on kyllä levylaulaja, mutta ei sävylaulaja. Väsymys painaa laulajaa, silmä luppasee. 5. oton jälkeen kuunnellaan.
(2. oton 1. säkeistö ei ole paha, mutta 4. oton 1. säkeistö on paras.)
Täytyyn pikku korjauksen jälkeen olen entistä vakuuttuneempi hitistä. Suomi kaipaa keveää poppista jossa on arveluttava sanoma, vrt. Eräät tulevat juosten.
Noin siis Tomi Krutsin. Nyt "levylaulajan" kommentit klo 21:40: en ehkä enää vihaakaan Täytyy muistaata. Kaksi laulua on nyt "valmiina". Keikkapiisejäkin häätyisi soittaa, lauantaina on Aawastock. Kumma ettei Ylitornion Altamont. On niitä muitakin Golden Period -festareita kuin se Wood-. Missä viipyy esim. Multisillan Monterey? Tulemme saamaan Aavasaksalla pohjoisia veneerisiä tartuntoja.
Kuuntelemme Aaken piisiä: tykkään kyllä jotenkin tästä koneiden ja bändin yhdistelmästä. Olenko tullut nuoreksi? Hyvä Neumann-ralli Radio Novalle tehosoittoon & Aaken tilille 3000 euroa. Rummut härnäävät pop-kiertoa mukavasti. Battery odottelee kaapissa: Tommi nauti minut!
Tomi kuuntelee kuulokkeilla: mie kyllä tykkään tästä! Joku välitaajuuden soitin vielä siitä puuttuu. "Onpa kyllä piisi", puuskahti Janne.
Tomi tahtoo soittaa "Kultaiseen suihkuun" tamburiinin.
Eilen yöllä reenasimme Aawastockin keikkaan ja jatkoimme setin viilausta tänään. Aake tallensi Mihinin jotain jälkikäsittelyä varten. Nyt on 13:09. Huomenna ajamme Ouluun ja seuraavana aamuna Aavasaksalle, jonka jälkeen on kolme vapaapäivää.
Pitkän keikattomuuden jälkeen on aina käynnistysvaikeuksia. Kuukausittain pitäisi olla 1-2 keikkaa että pysymme vireessä ja tunnelmat ryhmän sisällä päivittyvät. Kun Jannekin lähtee mukaan, tulee enemmän työtä.
19:55: olen laulanut Kultaisen leikkauksen ja Perehtymisjakson, jälkimmäinen oli hankala ja jäi vähän kireäksi, mutta sellainen on taustakin. Ei muutenkaan suosikkejani. Joka levyllä on biisejä joista en tykkää.
Tomia kiukutti "Urkuprogen" pohjia tehdessä, vihaa kuulemma koko biisiä, johon vastasin sen olevan Top 3:ssani. Onhan se tietysti pöyhkeää Wakeman-runsautta, eli amarien klassista... Viides otto oli kuitenkin masteri, johon alun ryminät myöhemmin liitettiin. Jykylä tuli ja kytki tunnelmavalot kesken oton. Pojat eivät pidä biisiä aloitusraitana, mutta minusta sille ei ole muuta paikkaa. Ellei sitten "Lastenlasten" jälkeen, jolloin syntyy tarina: jupiseva vanhus on "Progessa" vuoteenomana ja Juulia vain vittuilee: "Kerro mitä tunnet kun ei kukaan sitä kysy".
Vajaa studiopäivä. Kello nyt 12:10.
Eilen yöllä Aki soitti "Urkuprogeen" kitarat joita nyt kuunnellaan. Kohta Janne soittaa Leslie-Yamahan. Lannistava keskustelu:
- Janne, jollain demolla sie soitit tuon kohdan eri lailla, soita siten.
- Miten mie soitin?
- No... Tommi, onko sulla se kasetti mukana?
- Ei.
"Urkuproge" kestää enää 4:30, 1:15 lyhentyi kesäkuun demoversiosta pikku poistojen ja suoristamisien takia. Leslie pitää palauttaa jo kolmen tunnin päästä. Janne ryhtyi 12:28, tiputti liikaa volokkaa, soundi kärsi. "Ei kärsi sitten pedaalia paljon painaa."
"Mammal Beat" - unohtunut väännös! Vuodelta 1997, kenties? Mistä aivo aina noutaakin dataa... Eräs professori Sillanpäästä: "Maamme parhaat aivot oluella tuhotaan..."
Urku tehty 13:40.
Jos biiseistä näin jälkikäteen konstruoisi etenevän tarinan, järjestys levyllä olisi seuraava:
Nummirock, Täytyy, Jarrutan, Mustaa, Lastenlapset, Urkuproge, Kultainen leikkaus, Aaken piisi, Perehtymisjakso, Akin piisi.
Kamojen purku ja auton lastaaminen.
Ajoimme Raaheen yöksi, hotellissa esiintyi "kesän keikkakuningatar" Anne Mattila, jolta Janne haki kuvakortin nimmarilla. Olimme Jannelle kateellisia.