Tomi vilustui eilen matkalla Simpanssien levyjulkkarikeikalle Semifinaliin (49 maksanutta). Kerroin auton omistajalle ettei lämmitys toiminut ja hän lupasi laskea hintaa. Ehdimme nukkua puolitoista tuntia. Junnu toi meidät ja kamppeet tänne metsän keskelle ja palasi Tampereelle. Kuljetus oli epävarma tähän aamuun asti.
Soittimet sijoitettiin takkahuoneeseen puoliympyrään että jokainen näkee toisensa.
Tarkkaamo rakennettiin niin kaukaiseen kuuden hengen tupaan mihin kaukokaapeli käytävää pitkin ylsi. Seuraavaan tupaan raivattiin ruokasali. Lopuista tuvista kukin sai valita makuusijansa.
Jankki tuli ja käytti meitä kaupassa. Ostimme sadalla eurolla ruokaa, saunaevästä ja paristot Tomin kameraan - hän ottaa kuvia singlen sisäkanteen.
Illalla teimme 34 minuuttia kokeellisia äänityksiä: minun ja Tomin nelikätinen piano (Gimmelin "Roviolla") samalla kun Aki kokeili efektejään. Ensimmäinen ja viimeinen 7-minuuttinen katkelma sisältää ehkä C-raidan sydämen. Emme vielä ole tutkineet asiaa lähemmin.
Vieläkin se paluumatka Simpanssi-tunnelmista hytisyttää, vaikka kiuasveteen lisättiin Carmolis-tippaa, ja Aake lupasi polttaa minulle Milesin "Bitches"- ja "Silent" -completeboxit.
Tomi herätti puoleltapäivin vellikellolla, oli ruispuuroa, kahvia, keitettyjä munia ja ruisleipää sekä metua ja juustoa. Satelee pehmeää lunta, Junnun ja Jankin eiliset renkaanjäljet peittyvät. Iltapäivällä Ylioppilaiden bassot ja rummut hyväksyttiin. Soitimme lämpimiksemme Eräät tulevat juosten ennen YO:n master-ottoa.
Olemme Hohto-fiilareissa, ja kesällä vielä pahemmin, jos teemme LP:n täällä, emmekä päiväkausiin tapaa ketään. Järki niukahtaa ja soittajatoveri tulee kirveen (tai Genulin kirvesbasson) kanssa lukitun oven läpi.
Kulutimme neljä tuntia YO:n kertsin kuoroihin. Nyt lauluraitoja on viisitoista. Minä, Aki ja Aake lauloimme päälinjan ja tuplasimme, sitten ylästemma ja tuplaus ja alastemma ja tuplaus.
Leikkelimme C-raitaa aamuneljään. Nyt se on noin 6-minuuttinen, mutta tarvitsee ryhdistävän komponentin, toistuvan jutun kuten rummut. En tiedä tuleeko siihen sanoja. Se on EP:n kolmesta biisistä keskimmäinen. Ristifeidaus molempiin päihin, jolloin EP on yhtäjaksoinen retki erilaisiin tunnelmiin.
Tomi herätti ruispuurolle 11:30. Ensin Tomi soitti YO:n tamburiinin ja minä lauloin kertseihin uudet liidit. Mustaa ei olen pohjat saatiin purkkiin klo 16 mennessä, ja nyt klo 18 Aki soittaa siihen kitaroita. YO:sta en niinkään biisinä pidä, mutta pidän sovituksesta ja soundista. "Kun valo taittuu, siinä persnahka naukuu", laulahti Tomi leipä kädessä.
Jankki ei ole käynyt. Missä on kirves ja ketkä nukkuvat ovi lukossa? Miksi Jankki ei vastaa puheluihin? "Jos et sä soita, miksi naisten vaatteet päälle puin?"
Yöllä C-biisiin (jonka nimeksi saattaa tulla 030303) äänitettiin yhtä aikaa basso ja rummut. Live-pohjat lienee tämän vuoden metodi. Mustaa ei ole onnistui niin hyvin, että se on vahva ehdokas A-puoleksi. Täytyy vielä kuunnella Karppasta.
Vielä perjantaina emme tienneet mitä meidän katalogiin tiistaina kuuluu. Pojilla oli jo tammikuussa asenne, ettei C-raitaa saa suunnitella liikaa, ja niinpä vain pullahti Akin kaikuleikeistä 030303. Piano vuoti Akin kanavaan ja sitäpä ei saa sieltä pois.
Mutta jos kerran päättää tarpoa umpisessa, täytyy hyväksyä että kenkä jää hankeen ja Nivamon veljekset heittää lumppareilla perseeseen.
1. Miksi levy pitää tehdä?
- että syksylle saa keikkoja eikä yhtye hajoa käsiin
- että irtoideoista pääsee eroon liittämällä ne yhteen
2. Miten 7. LP:n pitää erota Nimi muutetusta?
- ei masennuslevyä jossa taas seikkailee joku vitun ristipaineessa elelevä naisvihaaja, mieluummin vaikka poliittinen
tai instrumentaalilevy
- poikkeava soitinnus, esim. laulusooloja tai yhtäaikaisia soitinsooloja
- vain viisi-kuusi biisiä KC:n "Islandsin" tapaan
- tai scifi-biisejä: oma elämä on täydellisesti häivytetty näkyvistä (kuten Hergé teki: kriisit eivät tunge tuotantoon).
Asimovit luetaan, ratsastuskomppi taustalle ja terässiipiset koneet välkkyvät kolmen auringon valossa
- piirretään kuvioita kun käsitteet jää jälkeen: levyn vihkoon geometrisia kuvioita sanoitusten sijasta a'la Anthony Braxton: "Creative Orchestra Music 1976"
Seitsemännellä levyllä
- EI suhtauduta ristiriitoihin luopuvalla, vaan osallistuvalla asenteella = päähenkilöt ovat aktiivisia toimijoita,
joille kontaktit ovat mahdollisia, he jopa hakeutuvat niihin ja pyrkivät eristyksestä ihmisten pariin
- EI sisäpiirijuttuja kuten XLR- tai inserttipiuhan ihastelua, EIKÄ kiertue-elämän mollivoittoisia kuvauksia
Seitsemännen levyn tukisanalista:
Sinetti, Puuhelmet, 666 uuhen verellä maalattua pentagrammia, Piiloviestit, Naisen esineellistäminen kreikkalaiseen tyyliin, Metarasismi (eli rasismin arvostelu rasismin kielellä: "karvaranne valmistaa joka-aamuisen pizzani"), Kaleidoskoopin hileiden palauttaminen "alkuasentoon" ja alkuasennon välitön, ulkoaohjattu tunnistaminen, eli enteitä puskee enteiden perään.
Okkulttinen kirjeenvaihtopalsta: "lampaansa uhranneille varma vastaus".
Jogging-asuisen Ihanan Enkelin ilmestyminen.
Lampaan vatsalaukusta löytyy puoliksi sulaneita fetakuutioita, jotka toisintavat häijyn Muodon. Mopo karkaa kokonaan käsistä.
Aitolahti on tukkoon leiritetty, sinne ei sitten pääse levyttämään. Pakko kai se on nilsiäläisessä omakotitalossa tehdä. Sitten koko heinäkuu menee Tampereen ulkopuolella... Toisaalta elokuu on usein lämmin, ehtii lomalle kun levy on masteroitu.
Nyt "F#m-biisin" kertosäe menee: "Oooooooh, otin omat eväät, en muista mihin ne piilotin / Satulalaukusta varhaisperunaa syksyllä esiin vieritin."
Tomin kanssa tuskailua... joka tapauksessa levyn teko alkaa 1. heinäkuuta, vaikka kukaan ei tiedä missä, eikä edes kaikkia biisejä vielä ole. Jostakin on revittävä kolme varttia musiikkia. Tasan viikko levytykseen.
Täytyy muistaan kertsivaihtoehtoja tunki uneen läpi yön. Käynti toimistolla: saatamme ehkä saada käyttöön YO-teatterin tilat. Disa Kamula avasi ovet puoli kahdeksalta, katselimme voimavirtatökkelin paikan ja huoneet läpi ja neuvottelimme hinnan. Akustiikka on valmiiksi kohdallaan, tarkkaamon voi sijoittaa aulaan tai kierreportaita ylös, ellei jopa samaan tilaan soitinten kanssa. Paikassa on toiminut ennen I-klubi ja Kino Ilves, jonka koneenkäyttäjä kummittelee.
Treeneissä olivat Aki, mie ja Hasti (Janne soittaa levyllä, kuten toukokuussa puhuttiin. Hän on ristiriitoja lievittävä Billy Preston). Aki ja Janne kävivät solmukohtia läpi, mie demotin uuden sävelmäni "Kun hän näkee minut, hän näkee epäkohdan".
Uusi homogospel-yhtye: Marko Magdaleena & Miehimykset, jonka ensisingle on "Jeesus ottaa minut homona vastaan" / "Jeesus oli homojen ystävä (vaikka Iso Kirja ei sano niin)".
Vielä toukokuussa Jarrutanin kertsissä oli rivi: "Olipa Kerran on jo aikaa sitten voitetun tunnetihentymän arkistotunnus".
"Joskus tahtoo kauas sieltä minne kiireesti ensin riensi / Miksi jää kalenterini pimeään?"
Aake tuli. Viritimme Nuendon reenikämpälle, mikitimme vehkeet ja äänitimme demoja: Kultainen leikkaus, "F#M", "Urkuproge" ja Viikon perehtymisjakso.