Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

Seitsemäs Sinetti ikkunasta ulos



Hirveä pettymys!

Kuuntelin ekan kerran tuossa sohvalla eilen yöllä kello 3:00 ja 
jatkuvasti joutui ahdistumaan. Viikon Perehtymisjakso? Anna mun kaikki 
kestää. Tässä vedetään vessasta alas monen levyn vaivalla tehty työ. 
Liimatta ei varmaankaan ymmärrä, että hänen rajoittunut laulunsa toimii 
siksi, että matalalla äänirekisterillä on helppo tuoda tunnepuolta 
esille. Nyt kun lauletaan asiantuntijasta samalla paatoksella kuin 
aiemmin vaikkapa Suljetulla sen vakavemmissa kappaleissa, niin pistää 
miettimään.

Itseäni on aina häirinnyt viimeistelemättömien Absoluuttinen Nollapiste 
kappaleiden heikot kitarat. Poikkeuksetta "ei-albumi kappaleet" on 
koristeltu amatöörisoololla, joka on ränkäytetty jotenkuten ja sovittu 
että soitetaan paremmin jos tosta jotain tulee. Nyt koko levy on sitä 
samaa. Samalla tavoin koko soitoista paistaa viimeistelemättömyys, kuten 
laulumelodioista ja sanoistakin.

Koskettimet... Ei saatana. Ihan hyvää komppaamista, mutta nämä 
kitara/kosketin -soolot on ihan uskomattomia. Eikä siis hyvässä.

Kaiken kaikkiaan suurin ongelma kuitenkin liittyy amatöörimäiseen 
miksaukseen. Vaikka nykyisin on aika helppo väsäillä biisejä 
tietokoneella, tulisi copy/paste -kikkoja ja efektejä joita ei hallitse 
käyttää niin harkiten kuin vain osaa. Tyynyn Kääntöpuolella on liian 
monta kohtaa jossa oikein puistattaa, varsinkin aina laulun lopuksi 
kuultava kärpaskitara. Ei sillä, laulu ko. kappaleella on muutamaa äänen 
korotusta lukuunottamatta loistavaa. Ei varmaan itse pitäisi miksailla 
niin paljoa, niin ei osaisi kuunnella.

Epävireisyyttä on taas kuin vanhaan hyvään aikaan. Se ei kuitenkaan ole 
hyvä. Tämä luultavimmin johtuu koskettimista, sillä ne yrittävät paikoin 
tukea laulumelodiaa, epäonnistuen kerta toisen jälkeen.

Epävireisyys on varmaan osittain myös jamittelun syytä. Orkesteri 
kuvittelee pystyvänsä jammailemaan. Enpä ole vielä yhtään onnistunutta 
Abso-jamia kuullut, livenä vielä vähemmän, mutta levyllä jammailun 
alkaessa tuntuu kun Absoluuttisen Nollapisteen tilalle studioon olisi 
teleportattu yht' yllättäen joku aivan toinen bändi.

Ehkä Absoluuttisen Nollapisteen olisi aika alkaa käyttämään ulkopuolista 
miksaajaa.

Hyvää: Kuiva rumpusaundi.

Huonoa: Sanat, Instrumentaalit, Jamit, Sanat uudestaan, jammailut tuhat 
kertaa, koskettimet huonoimmillaan.

Nämä siis kertakuuntelun jälkeen ;) Katsotaan jos seuraavaksi tulisi 
ylistystä.

Roope