Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

Aurinko ja Liukuovet, epätieteellinen jälkikirjoitus



Hieman Aurinko Kaikennäöstä ja Liukuovista, kun en jaksanut
täyttä koostetta levystä elvyttää.

Aurinko Kaikennäössä säe "jos saan sinulta hedelmän, vaikka kuoritun"
tuntuu viittaavan Liukuovien kohtaan: "... ken väsymystään valittaa /
kun kuorii hedelmää." Liukuovien toiseksi viimeisessä säkeistössä
tulee ilmi kertojan toive muuttaa "sähkölinjan alle havumetsän sisään"
ja kadota maailmasta Aurinko Kaikennäön kertojan tapaan: "ja näin
vähitellen katoan maailmasta" ja lopulta "...kadotessani umpimetsään."

Vihkikaavassa ja käytännössäkään ei muuten vaimo/naisystävä anna.

AK:ssa kertojan viimeiset neuvot ohjeistavat opettajaa ja lahjoittajaa
kuin varoittaakseen Liukuovissa esiintyvän läheisriippuvaisen
vaimon/nais.:n kaltaisista tapauksista:  "pysy koskemattomana",
"pysy tuntemattomana." Älä sitoudu, tutustu.

Riippuvuus-teeman läsnäoloa on vaikeampi huomata (AK:ssa),
ainakaan suoranaisesti riiippuvuutta auringosta. Aurinkohan on
kuitenkin ikiaikainen jumaluuden symboli, ja säe "aurinko on
kaikennäkevä tähti jota me vain emme pysty näkemään" on samalla
tavoin selitettävissä - joskin myös jollakin muulla
"saavuttamattomalla" kuten unelmilla, ideaaleilla.

Mutta riippuvuus-teemahan voisi tulla mukaan Liukuovien kautta.
Liukuovien kertoja halajaa asumaan yksin mökkiä havumetsään,
irti läheisriippuvuudesta saavuttaakseen eräänlaisen "tavoitteettoman
autiuden".

Mutta kertoja tuleekin saaneeksi riippuvuuden: toiseksi viimeisen
säkeistön "pieni hiihtäjä" voisi olla "pieni tonttu", joka ilmentäisi
alkoholin kuluttavan käytön seurausta, näynnäköä (Irene Kaktuskin?).
Väittämää vahvistaa mielessäni myös huhtikuun Radio Maffian
haastattelu, jossa Liimatta mainitsee Christer Kihlmanin kirjojen
mahdollisen vaikutuksen, erityisesti 'Madeleinen'.

Madeleinessa kertoja kokee alkoholin vaikutuksesta näkyjä
hänelle tutusta henkilöstä joka kasvaa lapseksi ja linnuksi.
Myöhemmin hän kertoo nukkuvalle tyttärelleen sadun pienestä
mummosta. Pieni mummo kohtaa pienen tontun, pieni tonttu antaa
neuvon jonka avulla mummo saa itselleen ystävän.  Ystävä
"kuoriutuu" kahdeksannella viikolla  pullosta, jota mummo oli
pitänyt kädessään maatessaan sängyssä.

Romaanissa kertojan mielen pirstoutuneisuutta kuvaa
kerrontatekniikka,  kertojan sisäinen monologi. Tekniikka
luultavasti Joycen Ulyssesin viimeisestä, eli ns. Penelope-jaksosta.
Tekstin suhde kerrontaan, tekstin suhde musiikkiin. Tulee mieleen:
"Mieli on pirstoutunut, en voi kertoa satua loppuun" -kohta Samun
mainitseman radiohaastattelun valossa.


ns: Genesis - Foxtrot