Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

Re: kok-on/ai#suu//s



On tamakin, lahettamani viestit menevat listalle omituisessa
jarjestyksessa :(

On Thu, 17 Jun 1999, Heikki Kovalainen wrote:
> pirjo mitä riitelyä!

Niin, pelotti vahan kun luin sen ensimmaisen vastaukseni... uusi kasvo
saapuu keskusteluun ja heti alkaa fleimaus ;)

> eivät muovin ja jerkusen kertosäkeet jyllää minusta samalla tavalla kuin
> uudet. neulainen jerkunen ei ole suoraa poppia, vaikka se muilla
> soundeilla saattaisi siltä kuulostaa. eikä muovi. kertosäkeisiin ei
> lähdetä rumpufilleillä

Ilmeisesti me tassa tappelemme pelkastaan parista hassusta biisista...
kuitenkin Suljetustakin ajallisesti mitattuna puolet on silkkaa progea
(Kasvatus, Tungos on lavaste, Suvannossa ylpea ilme). Mutta jos kyse on
vain soundeista (mitka eivat kylla hirveasti vanhoista poikkea), niin onko
se nyt niinkaan suuri ongelma? Ja edelleen olen sita mielta, etta kylla
Nollapiste on aina poppiskertosakeita osannut vasata ja korostaakin. Eiko
Rouva Bellin kertosae muka jyllaa vahintaan yhta paljon kuin Taalla on
jokun vastaava?

> eikä niissä bändin naama väänny rusinamaiseen (ilmaus lainattu vp:ltä)

Etta mita? Taasko olen puhunut niin paljon etten huomaa itse mita tulee
sanotuksi :(

> vääntöön niin kuin teemun naama nykyään uusien biisien kertosäkeissä. 

Se johtuu korkealta laulamisesta.

> alephh on oikeassa. lähipiireissä on paljon bändejä, jotka soittavat 
> niin hyvin, etteivät uskalla enää säveltää ja tehdä koskettavaa ja 
> yksinkertaista musiikkia.

Sanoin kai taas hieman vaarinymmarrettavasti, tarkoitan hyvalla
soittamisella sita, etta soitosta pursuaa julmetusti omaperaisia ideoita
ja pettamaton tyylitaju kruunaa kaiken. Itse soittotekniikkaa on sen
verran, etta tuo kaikki onnistuu.

> tomi on minusta loistava rumpali, mutta silti hän kuulostaa joskus kuin
> olisi soittanut rumpuja vasta puoli vuotta. raamissa (single-ceedellä)
> tulee sellaisia fillejä että naurattaa.

Raami on Raami ;) Primuksen kitaristi Larry LaLonde on hyva esimerkki
siita, miten upeasti voi soittaa vaarin kun hallitsee instrumenttinsa.
Tomilla on kylla mainio tatsi. Amppelia kuunnellessa kiinnittyi huomio mm.
siihen, miten loistavasti mies lopettaa Sanankeruumatkan. Myos Ennen
virhettan lopussa tapahtuu - mika loistava idea jattaa sisaantulo iskun
verran myohaiseksi niiden pitkien fillien jalkeen ja sitten jysayttaa
kunnolla!

> suljettu tai viittä vaille sadetta ei ole koskettava samalla lailla kuin
> beethoven tai backstreet boys.

Tama oli niin hienosti sanottu, etta se pitaa quotata vaikka en mitaan
siihen vastaakaan ;)

> nollapisteen äijät eivät ole vain hyviä, perusteknisiä tiluttajia ja 
> tärisyttäjiä, vaan parhaimmillaan hyvinkin tunteellisesti soittavia. 
> esim. täällä on joku, kohta "anna uuden keskittymisen mahdollisuus / 
> juoksin näyttelyn päähän / on aika jo..." -- kannattaa kuunnella 
> miten aki tässä soittaa. tommi ei varmasti matkustelisi yhtä 
> tunteikkaasti kieleltä toiselle jos sooloilisi moisen kappaleen itse. 

Oma suosikki-Aki-kitarointini sijaitsee Yli 1000 erilaista kasvia -biisin
kazookohdassa. Han poimii kitarasta juuri oikeat nuotit ja suoraviivaisen
ylos-alas-nappailyn sijaan rytmittaa soinnun tasmalleen niin kuin musiikin
jumalat jo aikojen alussa maarasivat.

> "kokonaisuustautia" potee minusta lähinnä amppeli + 
> ajoratamaalaus-single: esim. raami, ajoratamaalaus, heitto-ovet, 
> tämä. näissä biiseissä ärsyttää  jatkuva lapsellisten asioiden 
> ympäriinsä pyöritteleminen. en kiistä; tommi _on_ taitava yhden 
> teeman taivuttelija -- sen useisiin eri muotoihin pukija -- mutta 
> minusta tällaisen taivuttelu-metodin valitessaan kannattaa valita 
> biisille sisältö, jonka taivutteleminen on ylipäätään 
> mielenkiintoista.

Pan Alleyn ilmestyessa Tommi oli sita mielta, etta kappaleen aiheen ei
tarvitse olla mitenkaan erikoinen koska tarkeampaa on se, miten sita
aihetta kasittelee. Kai tuo pitaa paikkansa ainakin siina tapauksessa, jos
kappale kertookin oikeasti jostain aivan muusta kuin milta nayttaa ;)

> kun taas raamin lastennäytelmät, heitto-ovien kortinpeluu ja tämän peto
> kuulostavat lähinnä ärsyttäviltä yhdelle vitsille uudestaan
> nauramisilta. 

No joo, minusta nama kaikki kayvat esimerkeista aikaisempaan vaitteeseeni,
jonka mukaan jokaisessa kappaleessa on jo tehtaessa kaksi
tarkoituksellista tasoa. Naissa teksteissa on kylla suora juoni, mutta
pinnan alla tapahtuu. Esimerkiksi Heitto-ovissa on todella vainoharhainen
tunnelma, mutta se on samalla myos surkuhupaisalla tavalla humoristinen.
Sen kertoja muistuttaa muuten minusta aika lailla Suljetun isaa...
Verratkaa tekstia esim. Tungos on lavasteeseen tai S.Y.I. III:n kohtaan
"postiluukusta tuli letkulla kaasua..." Itse asiassa kaikissa noissa
kappaleissa musiikki tukee mukavasti tekstissa paallimmaisena olevaa
juonta ja sotii alla olevia synkempia juttuja vastaan. Blaah, pitaa
analysoida nama sitten paremmalla ajalla ;)

> nollapiste on tullut suositummaksi kuitenkin jollain muulla kuin
> sisäpiirin musiikilla, lähinnä kai ajoratamaalauksella ja siltillä.
> esimerkiksi aki tykkää käsittääkseni näistä kappaleista tomia (ja
> tommia?) enemmän (eksy jaskan sivuilta circus webzinen haastattelun
> luo), kuten tykkää myös tietääkseni eläimen varmuudesta (eli
> "koff-rockista").

Taisi naissa tapauksissa olla kyse siita, etta rumpalin kannalta suorat
poppikappaleet ovat aika tylsia soitettavia mutta kitaristi paasee oikein
rullailemaan.

> joskus jopa keikoilla näyttää, että esimerkiksi akia hävettää kantaa
> kaikessa loistokkuudessaan harmaata absolluuttinen nollapiste-kaapua
> yllään. ELI: "katsokaa hänen ilmeitään, kun tommi puhuu välispiikkejä."

Ja kun kitarasoolon jalkeen eturivin tytot huutaa "hyva Aki!" on mies taas
kerrassaan hamillaan ;) Kylla Akin kohdalla taitaa olla kyse ennemminkin
lievasta ujoudesta...

> > Tai ehka me puhumme eri asioista. (Ville)
> Pelottavasti sanottu.

Jes! Onnistuminen!

---                                 ,-------------------------------.
Ville Paukkonen                     |   Nukkeihin kuuluu tanssi.    |
Lady Margaret Hall, Oxford OX2 6QA  | Saunaan, saunaan suomalaiset. | 
http://ferret.lmh.ox.ac.uk/~ville   `--(Absoluuttinen Nollapiste)---'