Re: amppeli alas
- From: Ville Paukkonen <ville@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
- Date: Tue, 15 Jun 1999 18:24:16 +0100 (GMT)
On Tue, 15 Jun 1999, Heikki Kovalainen wrote:
> Amppelilla ei ole montaa (jos yhtään) aforistista toteamusta, jotka ovat
> aikaisemman olleet Tommin tuotannon nerokkain ansio. "kesken oleminen /
> merkki on elämisen" -- eikö tämä ole teidänkin mielestä aivan eri lailla
> triviaalia kuin Tommin aikaisemmat viisaudet?
"Lapset eivat tieda mika nimeni on / en minakaan heidan nimiaan" kuuluu
minusta ehdottomasti Liimatan parhaisiin sakeisiin.
Tommihan kuitenkin luopui tietoisesti aikaisemmin kayttamastaan kollaasi-
tekniikasta, koska han kaipasi uusia haasteita (kuten suunnilleen
jokaisesta Amppeli-haastattelusta ilmenee). Herkullisten one-linerien
heittely toimii kollaaseissa, mutta Amppelin sanoituksissa ne olisivat
saattaneet kuulostaa turhan paalleliimatuilta. Toisaalta Suljetultahan
niita taas loytyy, joten Amppeli kai menee harjoittelun piikkiin. Kokonaan
eri asia on myos se, oliko Tommin yleensa jarkevaa muuttaa tyyliaan.
Minusta oli - sellaiset miniatyyrit kuin Kupit on kuin olisi haat ja Ennen
virhetta ovat kaikessa eheydessaan ehka parhaita teksteja mita Tommi on
kirjoittanut.
Joka tapauksessa Tommi on minusta taysin oikeassa sanoessaan, etta Pan
Alleylla tuli eraskin tie kuljettua loppuun. Koska han oli jo kirjoittanut
albumin verran "taydellisia" "kokemuskollaaseja" olisi jatko samalla
linjalla saattanut johtaa vain itsensa toistamiseen. Ilman Amppelia tuskin
olisi Suljettuakaan. Yleensakin bandi teki kylla haastatteluissa selvaksi
sen, etta Amppeli tehtiin ennen kaikkea sen takia, etta saataisiin puoli-
toista vuotta seisonut kone lahtemaan taas kayntiin. Missaan vaiheessa
kukaan ei ole salaillut sita, etta Amppeli on vain valityo. Ei sen
puutteita tarvitse sen takia kokonaan anteeksi antaa, mutta esim. minun
CD-soittimessani se soi huomattavasti useammin kuin Neulainen Jerkunen.
Ja Tama kun, Sunnuntai ja Viitta vaille sadetta kuuluvat kaikki minun
Ensteks Parhaimpiin Abso-suosikkeihini.
[Saatteeksi: "Joskus teimme saahavaintoja..."]
> Säähavaintolainaus on erityisen mielenkiintoinen, koska siinä
> persoona on yksikön kolmas eikä ensimmäinen.
(eiko pikemminkin monikon ensimmainen?)
> Mielestäni Simpukka-amppeli on muutenkin eräänlainen väliinputoaja
> nollapisteen tuotannossa, osin lyriikkojen identiteetittömyyden, osin
> Aaken uusien biisien ja osin taustalaulajan työllistämisestä
> aiheutuvien sovittamis- ja kertosäevaikeuksien vuoksi
Amppelilla Eskelinen oli kuitenkin viela ulkojasenen asemassa - kiertueen
aikana han sitten vahitellen kohosi Tommin rinnalle lavan eteen. Ja eiko
vanhemmilla Abso-levyilla muka ole stemmoja? Ei sen vahempaa kuin
Amppelillakaan.
> (minusta vastaus kysymykseen "miksi nollapisteellä on nykyään enemmän
> kertosäkeitä" -- siis todellisia kertosäe-kertosäkeitä kuten Täällä on
> jokussa -- on yksinkertainen "Teemu Eskelinen").
Eli stemmalaulujen avulla erottaa kertosakeet paremmin ;)
Kertosakeellisten biisien osuus Suljetulla on 67% (Kasvatus, Esinekerailyn
hitaus, Tungos on lavaste ja Suvannossa ylpea ilme eivat sellaista
sisalla). Ei ilmestyneella 83% (Suu lahti liikkuun niinku muut on ainoa
poikkeus). Nama laskelmat saavat talla eraa riittaa, mutta Muovilta
tulevat mieleen hyvin selkeina ja popahtavina kertosakeina ainakin Rouva
Bell, Jalkivaatimus, Liittyma, Koira haistaa pelon ja Sivulla jatkuu.
Eivat nama tietenkaan ainoita kertosakeellisia biiseja ko. levylla ole,
mutta kylla nuo kaikki ovat minusta taysiverisia kertosae-kertosakeita.
Ja miten voi Teemua syyttaa siita, millaisia biiseja Tommi tekee? Teemu on
kuitenkin ollut tavalla tai toisella mukana menossa alusta asti. Siita
olen kylla minakin katkera, etta Teemu ehdotti Ajoratamaalausta Abson
ohjelmistoon ja nykyaan mokoma renkutus kuullaan joka keikalla.
> Amppelilla kuviin astuu myös Tommin kohdalla uudenlainen laulutyyli,
> sellainen turha venyttäminen, joka ei sovi Tommin äänelle läheskään niin
> hyvin kuin rytmittely jota etenkin Neulaisella Jerkusella kuullaan
> (johtuisiko tämä kenties äänenmurroksesta?).
Tuskin aanenmurroksesta, koska sen luulisi olleen jo olleen takanapain
Jerkusta levytettaessa, vaan pikemminkin laulutekniikan kehittymisesta.
Kylla Tommi minusta laulaa jo Muovilla eri tavoin kuin Ei ilmestyneella
tai Jerkusella, liiallinen nenaan laulaminen on jaamassa pois ja tata
nykya Tommin laulu onkin teknisesti paljon parempaa kuin ennen ja sen
myota myos vapaampaa. Ja kyllapa "kun poikina kaikin olimme valaistulla
tiella / olin pylvaidenvalin onnellinen" kuulostaisikin kamalalta jos
Tommin aani olisi yha samanlainen kuin viisi vuotta sitten.
> Suljetulla Amppelin tyyleihin palataan mielestäni ainoastaan kerran,
> S.Y.I. I:n kohdassa "Muuttoreitit tuntee, mihin säästelee / ei puhu...",
> ja tässä on mielestäni koko levyn huonoin kohta.
Mista tuleekin mieleen:
Suljetun huonoimmat kohdat, Top 5:
1. Kamala piano Portaiden kertosakeessa
2. Miksaus/edintointimoka SYI IV:n ja V:n taitekohdassa
3. Akin kammays Joutomaan kitarasoolossa
4. Sukututkimus lannistaa: "ja sita rataa - mmm"
5. Taalla on joku: "ja onko tuon vauvan nimi mahdollisesti Jake"
--- ,-------------------------------.
Ville Paukkonen | Nukkeihin kuuluu tanssi. |
Lady Margaret Hall, Oxford OX2 6QA | Saunaan, saunaan suomalaiset. |
http://ferret.lmh.ox.ac.uk/~ville `--(Absoluuttinen Nollapiste)---'