Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

en ole rumbasta



"Niin se ei ehkä sitten soinut se "jokea silmiin" vaan ainoastaan se 
  toinen kazoobiisi siellä tavastialla"

Levyssä "Suljettu" on kaksi ceedeelle eriskummallista seikkaa. 
Ensiksikin, sitä ei kannata -- tai edes voi -- kuunnella shufflella 
tai randomilla, ja toiseksi, levy ei koskaan "lopu". Vaikka sen 
kuuntelee alusta loppuun, ei levy ole "loppunut". Haluan painaa heti 
ceedeesoittimesta numeroa 1 ja kuunnella vielä ainakin "Kasvatuksen" 
uudestaan.

Tämä kaikki siksi, että levyllä on hyvin hämärä aikäkäsitys, hyvin 
salaperäinen, "salapoliisimainen" tarinan rakentelu. Liimatta on 
rakentanut välillä syklisesti, välillä pylväsdiagrammimaisesti 
etenevän tarinan, jonka vaikuttavuus perustuu sen 
vaikeaselkoisuuteen ja mystisyyteen. "Suljetun" tarina ei sinällään 
-- toisin kuin täällä käytävässä keskustelussa välillä annetaan 
ymmärtää (ja kenties myös herra Valkosen Rumban kolumnissa) tarinassa 
--  ole mitenkään ihmeellinen. Moisia tarinoita on varmasti 
kirjoitettu muitakin -- niitä jopa kuulee ihmisten suista 
työpaikoilla, ja niiden sepittämistä pidetään nykypäivänä jopa 
naurettavana. Ei, hienoa ja ainutlaatuista "Suljetusta" tekee sen 
taidokkaan asteittainen rakentelu musiikillisesti "hämäten" -- 
yksinkertainen oivallus, että tarinan sekoittaminen musiikkiin tekee 
käytännöllisesti katsoen mahdottomaksi tarinan "kronologisen" 
seuraamisen. Sitä, mitkä kohdat jäävät ensimmäiseksi kuulijan 
mieleen, ei määritä tarinan sisältö itse, vaan sen ympärille 
kietoutuvat musiikilliset vivahteet, vaihtelut esimerkiksi sen 
suhteen, kuinka paljon ja monimutkaisesti bändi taustalla soittaa 
(eli kuinka paljon huomio kiinnittyy Tommin sanoihin). Levyllä on 
kohtia (esimerkiksi S.Y.I. I ja V), jolloin soi vain kitara tai piano 
ja Tommin ääni, ja nämä kohdat, esimerkiksi sanat "Kukaan ei ole 
puhunut minulle vuosiin" ovat varmasti juurtuneet monen kuulijan 
tietoisuuteen aikaisemmin kuin esimerkiksi "Kanavalla presidentin 
häät" -tyylinen jammailu. Tässä on mielestäni koko levyn, nimenomaan 
sen sisältämän tarinankerronan ansio, musiikillisten vaihteluiden 
aikaansaama mistä-tässä-oikein-on-kyse - tunnelma. Ei tiedä mikä on 
tapahtunut milloin -- mitä kaikkea tapahtui välissä -- ja haluaisiko 
vielä palata alkuun ja aloittaa kuuntelun uudestaan.

"Suljetun" tarina selittyy mielestäni sievimmin sillä, että 
nimitetään isä homoksi ja poika isäänsä homoutta pakenevaksi 
tytöntekeleeksi. Kuten niin monet muutkin tarinan osaset, isän 
homoudenkin kuulija tajuaa asteittain, mutta lopulta sille löytyy 
todisteita levyltä runsaasti. Ensimmäisenä voisi kysyä -- 
miettiessään mistä tässä nyt oikein on kyse -- kumpi on 
luonnollisempaa tai "todennäköisempää" YLIPÄÄTÄÄN; että a) isä on 
kiinnostunut pojastaan, koska poika on transvestiitti vai b) isä on 
kiinnostunut pojastaan, koska itse on homo. Veikkaan jälkimmäistä.

Homousnäkökulmasta isän lapsuuteen viittaavat laulut saavat 
ymmärrettävämmän sävyn. "kun poikina kaikin olimme / valaistulla 
tiellä / olin / pylväiden välin onnellinen", isä kertoo, ja paino 
asettuu sanalle "välin". Isä on pylväiden VÄLIN onnellinen, koska 
silloin häntä ei näe kukaan; toisin sanoen, hänen hävettävä 
identiteettinsä on naapureiden silmiltä piilossa. Hän on paennut koko 
elämänsä valoa -- ihmisten julkista tarkkailua ja tuomintaa -- ja 
tähän pakenemiseen viitataan myös "lyhtypylväiden sammuksiin 
potkimisessa". Isä kulkee "sammutettuja teitä", piilossa yhteisön 
hyväkynnältä, kun taas poika ei pakene itseään kuin isä, ei 
"lyhtypylväitä potki sammuksiin" kuten tämä. Poika julistaa avoimesti 
kieroutuneisuuttaan sanoin "älä holhoa / olen iso tyttö jo", kun isä 
naureskelee katkeroituneena patjalla. Poika on löytänyt 
itsensä "amerikasta", "nalleista" ja "meikeistä".

Tosi asiassa isäkin on ollut samanlainen luikku nuorena kuin
poika ("katsoo" vieläkin "sallalaisittain"), mutta toisin kuin 
poika (joka on vielä luonnollisesti liian nuori unohtaakseen 
menneisyytensä), isä haluaa unohtaa menneisyytensä. Pojalle isän 
"sukulaisuus" tulee yllätyksenä, ja poika säikähtääkin isän 
rippikuvaa, jonka hän näkee "niin äkkiä / ilman valmistavaa 
varoitusta". "isän takaraivossa on vetoketju"; josta menneisyys on 
paennut pojalta tavoittamattomiin, ja saman vetoketjun läpi 
pakenevat isän päästä myös sellaiset tunteet kuin rehellisyys, 
sääli, syyllisyydentuntu... 

"Sukututkimus" siis "lannistaa" -- tutkiessaan sukulaistensa taustoja 
huomaa äkkiä, että heihiin kaikkiin liittyy jotain paheksuttavaa. 
Sedän ja pojan samankaltaisuudesta on jo puhuttu -- sedän komeus 
yhdistyneenä isän intohimoiseen valokuvien katseluun viittaa sedän 
kohdallakin homoseksuaalisuuden suuntaan. Kolme miestä suvussa -- 
kaikki toisiltaan salassa homoja. Setä täydentää "homouden kauniin 
kolmion" isän sanoin kappaleessa "Suvannossa Ylpeä Ilme III":

on kuvia järjestelemättä
ei poika tullessaan epäillyt
        että kätkin ne häneltä 
setä oli nuorena komea mies
(isä)

Sedällä on tyttäriä ("hautajaisissa vasta tyttäret 
sovussa leikkivät"); setä on ilmeisesti hairahtanut kaikesta 
huolimatta heteroseksuaalisuuden puolelle. No, eihän isäkään ole 
"puhdas", kun kerran "äidistä" levyllä puhutaan. Poika sen sijaan on 
"puhdas" -- hän elää epänormaalin identiteettinsä kanssa ympäristön 
painostuksesta huolimatta. "en / suostunut rakastumaan serkkuihin", 
hän julistaa, viitaten samaisiin sedän tyttäriin, joista hautajaisten 
yhteydessä puhutaan (pieni sukulaisuusdiagrammi kenties tässä 
paikallaan). Poikakin on siis homo, suvun perinnettä jatkaen. Poika 
ja setä yhdessä muodostavat eräänlaiseen kontrastin isälle, joka ei 
oikein onnistu missään. Pojan identiteetistä on jo puhuttu, ja setä 
löytää omansa Kiteeltä ymmärrettyään, kuinka vapaa hän 
oikeastaan on muiden ihmisten käsityksiltä. Isän identiteetti 
on ikuisesti hukassa -- "takaraivon vetoketju" ei pidä mitään 
sisällään, ja kivijalaton talo liikkuu muualle pienelläkin 
päätöksellä.

vain tyhmien mielestä 
mielipiteeni ovat järkeviä 
mutta käsityksillä ei 
määräydy mitkään kiilakiven lait 
(Setä "Kiilakivessä"; voisi sopia myös Tommin itsensä suuhun)

Entä huomaatteko, kuinka poikaa kidutetaan? Pojan "selkärangan 
helminauha" näkyy! Nollalistalaiset ovat varmasti sikäli laihoja 
ihmisiä, että heidän selkärangan "helminauhansa" näkyy paidankin läpi 
ja peilistä, mutta pojan "selkärangan helminauha" viitannee silti 
keskimääräistä rankempaan laihuuteen. Isä pakotaa poikansa väkisin 
töihin ja ärjyy tälle laulussa "S.Y.I. I"; (perkele) "Kun temppuilee, 
keiton saa kun / lapioi -- ei vähillä kamppein / keikistele: koivun 
palikoi"! "Liimatan Pan Alleylläkin" pojan työn teko on vähintäänkin 
armotonta, "lumen lapiointia, sammaleen revintää, tulen turhaa 
ylläpitoa, hiekan lapiointia..." Laita runoilija moiseen hommaan ja 
siinä sinulla on avoin konflikti -- tässä kenties levyn 
kasvatusteeman kiteytys:

..hänestä (pojasta)
eläjäksi tuskin:
         leijuu mietiskelee katolla

Ja onhan poika muutenkin säästämisihanteineen (turhan) humaani 
verrattuna raihnaaseen isäukkoon. 

Pojan kuolemassa on mielestäni selvimmin kyse itsemurhasta. Miten 
muuten selittätte sanat "tähdenmuotoiset liukuestesukat eivät 
estäneet liukumista"? Poika itse tarttuu lossin vaijeriin (huomaa 
'tarttua'  -sanan kaksi hämäävää merkitystä; tarttua passivisesti 
(get caught) ja tarttua aktiivisesti (grab); suosin siis 
jälkimmäistä) ja liukuu sen mukana jokeen. Hänen ilmeensä suvannossa 
on ylpeä -- aivan kuten Kaisa kauan sitten totesi -- koska hän on 
itse tehnyt ratkaisevan päätöksen.

Ja nimismies tulee tarkastamaan, mitä se isä oikein puuhailee.
Naapurit ovat juorunneet lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja -- 
oli se sitten totta tai ei -- isä joutuu roolinsa kanssa vaikeuksiin.

Tarinan lopun kauneus, hiljainen katkeruus ja haikeus saa sävynsä 
vaaran takaa, jossa "tyttöjoukko kerää kolehdin...juovuttaakseen 
juhannusmorsiamen". Lukija (tai kenties korrektimmin, "kuulija") 
tietää pojan voittaneen holhoojansa, kun lopun häät saavat 
tarinassa lähinnä säälittävän sävyn. Poika itse alistuu nöyrästi 
katsomaan "jokea silmiin" -- hänen tuskastaan ei puhuta ääneen. 
Aikaisemminkin kanavalla pyörivät "presidentin häät" -- niin 
kutsuttujen epätavallisten ihmisten selkien takana elämä kiersi -- 
ja kiertää yhä omaa surkuhupaisaa heteroseksuaalista kierrostaan.

Vetoaako teidän mielestä musiikki josta keskustelemme keskimääräistä 
koulutetumpiin ihmisiin? Uhkaava kysymys liittyen käsitteeseen 
"silmälasit", jonka Suonna nosti esille: ovatko kaikki listalaiset 
ylioppilaita tai lukiolaisia? Kaikki ylioppilaat yliopistossa tai 
korkeakoulussa? Aavistaako nollapiste itse, että he tekevät kuitenkin 
hienokseltaan ylevää, sivistynyttä musiikkia, jota kuunnellessaan 
meidän siskomme ja äitimme toteavat: "ihan kivaa. lyriikat on 
hassuja"? Minua arvelluttavat moiset kommentit; ovatko lyriikat vain 
hassuja eivätkä mitään muuta? Pohjalla bändillä on varmasti 
vaatimattomuus, ehkä joskus hauskuus tai menevyys, mutta kuten 
yleensä -- ihmisen alitajunta saa vaikeasti purreskeltavan muodon, 
kun sille sellaisen löytää. Absoluuttisen nollapisteen musiikki on 
korkelentoista -- sen arvokkuus piileytyy musikaalisten kiemuroiden 
ohella kielen soinnillisuuteen, kielikuviin, synestesioihin, 
symboleihin -- kaikkiin tällaisiin kiekuroihin, joita ei yleensä 
musiikissa kuule. Täällä käytävä merkityksistä keskusteleminen 
kuulostaa vähintäänkin keskinkertaisen kirjallisuuden analysoinnilta. 
Ja kuten asiaan kuuluu -- tämän "kirjallisuuden" luoja, taiteilija, 
häpeää merkityksiään ja säälii meitä, jotka niitä innostumme
pohtimaan. 

sihteeri-toimittaja H. Kovalainen
aivonaan P. (pia) Palokari