Re: Sanoista
- From: Jaska Jarvilehto <g77842@xxxxxxxxx
- Date: Mon, 17 May 1999 22:57:44 +0300 (EET DST)
Esitän tässä oman tulkintani Suljetusta kommentoimalla Teron kirjoitusta:
On Mon, 17 May 1999, Tero Valkonen wrote:
> 1) Minusta on yksiselitteistä, että levyn tarinan lapsi on poika.
Poika on siis fyysisesti poika, mutta pukeutuu tytöksi. Pienessä kylässä
hänet mitä ilmeisimmin hakattaisiin jos hän liikkuisi kylällä
tyttönä (ainakin omassa kotikylässäni tiedän näin tapahtuneen). Isä haluaa
suojella poikaansa ja pakottaa hänet olemaan kuten muutkin pojat. Poika
haluaa pois kotoa, kaupunkiin. "Isä seurasi poikaansa alas maantielle"
(SYI IV). Maaseudulla maantielle mennään kun lähdetään johonkin, maantie
vie pois kotikylästä. (Tulevaan viitaten: ehkä poika haluaa lähteä
etsimään setää.)
> "älä holhoa - olen iso tyttö jo / olen riisunut huntuni kujalla / älä
> holhoa - olen iso tyttö / meni hyveeni, isäni kunnia".
Onko pienessä kylässä kujia? Ei kai. Onko poika menettänyt neitsyytensä
kaupungissa (miehelle)? Mikäli poika on homoseksuaali, se lienee isälle
häpeä.
> on tekstissä mainittu "mies"? Se ei välttämättä ole isä.
> Se voisi viitata toiseen mieheen, joka aiheutti isän ja äidin avioeron.
Raju tulkinta: toinen mies on setä. Siis setä olisikin pojan oikea isä,
kyllähän setä komeana miehenä olisi hyvinkin voinut vietellä isän
vaimon/pojan äidin. Missä vaiheessa asioiden oikea tila on valjennut
isälle? Entä pojalle? Missä vaiheessa äiti on lähtenyt pois?
> "säästäminen ei hänestä ketään jalosta"
Setä oli säästäväinen luonne. Pojassa ilmenee myöskin (sedältä perittyjä)
säästäväisiä piirteitä, mitä isä ei hyvällä katso.
> hän suojelee pojalta mustasukkaisesti sedän vanhoja valokuvia. Isän ja
> sedän suhteessa on jotakin, mistä ei kerrota kenellekään muulle
Ehkä poika tietää sedän olevan oikea isänsä, siksi isä haluaa piilottaa
sedän kuvat pojalta. Poika ei ehkä koskaan nähnyt setää, "ei käynyt meillä
koskaan" (Sukututkimus lannistaa).
> isä lienee koko kylässä ainoa, joka tietää että setä ei kuollut talonsa
> palossa vaan pakeni sen avulla Kiteelle
Entä jos setä sittenkin kuoli palossa? Isä ei kuitenkaan henno kertoa
totuutta pojalle, vaan uskottelee sedän menneen Kiteelle. Poika haluaisi
käydä sedän luona, mutta isän mukaan setä haluaa olla rauhassa, "Kuollut
mies tahtoo olla yksin" (SYI III).
> Mutta setä on kertonut isälle jo
> ennen paloa, että kätki lännenpokkarinsa kivijalan alle.
Ehkä poika on löytänyt sedän vanhat lännenpokkarit ja piilottanut ne
isältä kivijalan alle. Poika kaivaa pokkarit kivijalan alta ja ajattelee
setää (siis oikeaa isäänsä), "Toivon että hänellä on hyvä olo Kiteellä"
(Sukututkimus lannistaa).
> 4) Miksi isä joutuu tarinan lopussa tekemisiin nimismiehen kanssa?
Entä jos isä on sedän talon palamisen takana? Olisiko poika saanut tietää
tämän ja kertonut nimismiehelle?
Tämä kaikki on täysin jossittelua ja tulkinnassani saattaa olla pahojakin
aukkoja, mutta yritän kehitellä sitä hieman selkeämmäksi.
--
Jaska Järvilehto >> jjlehto@xxxxxxxxxxxxxx >> http://www.iki.fi/jjlehto/
Passi todistaa että hän on täällä.