Re: Sanoista
- From: Suonna Kononen <suonna.kononen@xxxxxxxxxxxxxxx
- Date: Mon, 17 May 1999 22:50:54 +0300
> Edelleen jos Kupit on kuin olisi haat tulkitaan tarinaksi isan ja aidin
> naimisiin paatymisesta, antaa sae "ja lahioihinsa joihin osaa vain
> taksilla syntyy suhde" kuvan, etta ainakin yksi vanhemmista on kotoisin
> isommalta paikkakunnalta - luultavimmin isa on lahtenyt opiskelemaan
> muualle mutta lopulta paatynyt naimisiin joutuneena takaisin vanhaan
> kotitaloonsa, ja (vanhempiensa luultavasti silla valin kuoltua) jaanyt
> sukunsa viimeiseksi vaimonsa ja sedankin lopulta lahdettya. Ja koska isa
> on ollut muualla jo monta vuotta, ei hanella ole sosiaalisia kontakteja
> kylassa. Tai sitten isa muuttaa takaisin kylaan vasta sitten kun aiti on
> haipynyt/kuollut.
Kannattaa muistaa, että koko levy ei välttämättä ole yhtä ja samaa perhettä.
TL on puhunut "vahinkoraskaus lähiössä" -osastosta levyn keskellä, ja
niiden palasten sovittaminen muuhun kontekstiin voi olla ylivoimaista
ilman väkivaltaa. Kupit on juuri tuota sarjaa, samoin Täällä on joku.
Aaken biiseistä Joutomaahan sopii hyvin suljettuun teemaan, mutta
Portaat on kyllä levyllä melko orpo tekstillisesti (vaikka biisinä onkin
ihan hieno, ei siinä mitään).
> > Mutta setä on kertonut isälle jo ennen paloa, että kätki
> > lännenpokkarinsa kivijalan alle. Miksi?
>
> Koska vain niissa kerrotaan tarina karjan vauhkoontumisesta!
Lehden säilöminen kivijalan alle (samoin kuin rakentamisaikaisten rahojen)
on vanha tapa. Kivijalkojen lisäksi vaikka vuorausten sisään on tapana asettaa
muistoja jälkipolville. Mielestäni tuo rivi on hauska tapa antaa kunniaa
roskakirjallisuudelle ja populaarikulttuurille: eli että setä ei pistäkään
sinne
Kalevaa, Lapin Kansaa tai Kaltiota.
Suonna