Ciao, te bobot ja pellefantit, ja kiitos kysymästä! Kaksi isompaa kysymystä siirtyi valitettavasti seuraavaan kertaan, kun meillä on täällä konttorissa hiukka kiire, pitää tuo Pisara ja lammas 2 hoitaa ulos.
Miksi Spotifystä on kadonnut diu dau -kuvaston enemmistö?
Juhani: Näyttäisivät olevan siellä entiseen malliin. Sen sijaan sivulta http://absoluuttinennollapiste.fi/bandi/diuc.html lähti jossain vaiheessa vahingossa kasettien kansikuvat. Nyt ne ovat taas siellä. Kerro toki, jos ongelma ei sieltä katsottuna ole ratkennut!
Tomi: Tarkoitus on pitää kaikki DIUCit kuultavilla. Hyvä, että joku pysyy valikoimasta kärryillä, emme seuraa Spotifyn päivityksiä silmä jäykkänä.
Miksi Tampere on niin rokimpi kuin Helsinki?
Tomi: Täällä on vähemmän porukkaa, joten Amadeusin ja Jack The Roosterin vaikutus näkyy suurempana. Totuus on kaukana vaikutelmasta.
Tommi: Niin no, mitä se rokimmuus on, ja onko se hyvä asia, rokkihan on koko kansan lohturuokaa.
Tomi: Manserock.
Kuuntelin juuri ensimmäistä kertaa Mahlanjuoksuttajaa ja huvituin kuullessani Eksyneen marjastajan alun (tai itseasiassa "Nielenkö todisteet" lopun), jossa lyödään kapuloita yhteen ja huudetaan "yks kaks kol nel", eikö olekin idea saatu Sir Elwoodin perunamaa-kappaleesta? Varsinkin kun sekin biisi lähtee samanlaisella poljennolla.
Tomi: En tunne Perunamaa-biisiä. Alun kapulaniskut on maailman levymusiikkihistorian useimmiten poisleikattu asia, mutta paljon niitä on levyille jätettykin.
Kiinnostaa myös minkä merkkiset ledivalopötkylät teillä on ollut keikalla taannoin?
Matti Jykylä (Sun Effects): LaserImagineering "Sunbeam 100FC", http://de.laser-imagineering.de/index-3.html (valitettavasti vain saksankielinen sivu tuntuu toimivan). Ainoat Pro Pipet kotimaisessa gearpoolissa ovat nimenomaan vuokratuotteita, meiltä löytyy 20 palaa.
Pohdin pitkän aikaa kuka vetää solistina "Perheenjäsenessä", mutta ilmeisesti se on Tommi? Miten se nuin oudolta on saatu kuulostamaan vai oliko paha flunssa päällä?
Tommi: Ei ollut flunssaa. Kävin studion vessassa rääkymässä äänen rikki, koska tavoittelin biisiin Pelle Miljoona -soundia. Olin säästänyt "Perheenjäsenen" Muovi-sessioiden vihoviimeiseksi laulettavaksi, koska sen jälkeen oli turha kuvitella voivansa laulaa jotain muuta.
"Nilikin loppupainos oli ehditty tuhota, kun kyselin sen perään." Jaa mitä että? Tämä ei kyllä liity Nollapisteeseen enää mitenkään, mutta tahtoisitko vähän avata ja kommentoida logiikkaa tuollaisen toiminnan takana? Eikö sen voisi tuhoamisen sijaan vaikka antaa pois tai jotain?
Tommi: Kustantamo on ottanut ylisuuren painoksen ja myymättä jääneiden kappaleiden varastointi on kallista. Varsinkin kun varastossa on satojen nimekkeiden satoja kappaleita, eivätkä ne sieltä mihinkään liiku. Mikseivät liiku? Koska kirja on sesonkituote, myyntiaika neljä kuukautta, sitten vyöryy jo uudet uutuudet, uudet puheenaiheet kohti kirjakaupan rajallisia hyllytiloja.
WSOY:n kotimaisen kirjallisuuden kustannuspäällikkö Anna-Riikka Carlson kommentoi Kirjailija-lehdessä 4/2013: "Monet tahot eivät edes halua tila- ja resurssipulan takia vastaanottaa lahjoituskirjoja. Kustantajat lahjoittavat pieniä määriä kirjoja myyjäisiin ja muuhun hyväntekeväisyyteen. Luonnollisesti myös lahjoituksista tulee kuluja, eivätkä ne ole pitkäkestoinen ratkaisu esimerkiksi koulukirjastojen resurssipulaan. Kannattaa myös muistaa, että lahjoitetuista kirjoista ei makseta tekijänpalkkioita, joten liian suureksi kasvanut lahjoitustoiminta ei ole kirjailijankaan etu."
Tomi: http://karohamalainen.wordpress.com/2011/02/24/makuloinnin-vaistamattomyydesta/
Miksei Tavan sinä pyhität -biisiä voisi löytyä Youtubesta? Olisin jakanut sen facebook-sivullani koska juuri muutamme ja tämä yksi laini "ne kärsii muutossa ilman..." tuli ensin mieleen, ja sitten aattelin että tästäpä biisistä saisin hauskan päivityksen profiiliini. Mitä mieltä olette ylipäätään tällaisesta biisin jakamisesta Youtubessa? Onko se suotavaa? Jos sen sinne joku laittaisi, suuttuisitteko?
Juhani: Tämä ja melkein kaikki muutkin Nollapisteen biisit ovat Spotifyssä, jos se yhtään lohduttaa.
Tomi: Meillä ei ole mitään tuubiin panoa vastaan. Paljon siellä taitaa jo ollakin.
Teillä on jo pitkä keikkaura. Miten keikan soittaminen eli lavalla oleminen on muuttunut vuosien varrella?
Tomi: Huomasin taas viime viikolla Hannibalin keikalla soittaessa, kuinka erilaisia keikkatilanteet voivat olla. 45 min neljässä päivässä omaksuttua uutta materiaalia uusien soittajien kanssa. Sopiva täpinä ennen keikkaa. Keikalla erittäin keskittynyttä soittoa. Silti, tai sen vuoksi, järjettömän rento veto. Oikeastaan ainoa asia, jota ei enää ole, on laukeamaton jännitys. Nuorempana erityisen tuskallisia olivat keikat joissa jännitys kesti pitkään.
Nollapisteen keikat ovat jo pitkään olleet mahtavia, rentoja vetoja, joissa tunnelmat muuttuvat keikkapaikan ja yleisön myötä. Lavalla oleminen on ikään kuin heijastusta ympäristöstä, eikä varsinaista itsetarkkailua tapahdu.
Epäilemättä Renki tiesi päätyneensä yhtyeenne maskotiksi. Tiedättekö kuinka hän tähän suhtautui, ja kuinka hän asiaa kommentoi?
Tommi: Renki ei koskaan päässyt tietämään, hän kuoli viitisen vuotta sitten. Törmäsimme kyllä kainuulaisen kyläkaupan ovella 2002, kymmenen vuoden jälkeen. Hän tunnisti heti, minä viiveellä. Tajusin myöhemmin, että minulla oli Renkilippis päässä.
Ahdistaako teitä koskaan tavarat? Se kuinka niitä on joka paikassa ja koko ajan tulee lisää?
Tommi: Olen kantanut lähikirjaston kierrätyskärryyn metrikaupalla kirjoja ja olen tarkka uusien hankinnassa.
Tomi: Kyllä ahistaa. Ja viitaten makulointiin tuossa aiemmin, useampi tuote pitäisi julkaista vain diginä. Mutta kukapa sen sanoo mikä on fyysisen julkaisun arvoinen? Mielestäni tuotteet, siis kaikki materia, on liian halpaa.
Tommi: Papparockboxeilla ja lapsipoplevyillä on hyvä fyysinen menekki.
Mikä on Portfolio 4:n Mother šud know:n alussa kuultavan "Vitun runkkari saatana, vitun saatana" -ärhentelyn taustatarina?
Tommi: Repliikki on nauhoitettu Pintaa syvemmältä -pornoelokuvasta vuonna 1992, mikrofoni TV:n edessä -tekniikalla. Kahdelle miehelle tulee kiistaa naisesta, miten yllättävää.
Onko toivoa että esittäisitte joskus/jossain/jotenkin Supermarsalkka Mannerheim -triplan kappaleita?
Tommi: Ei niitä ole olemassakaan, paitsi ne sarjakuvan kolme nuottipätkää.
Tomi: Keikka-autossa noita on hoilattu, mutta taitavat olla liian pieniä pätkiä, että keikalla sais mitään irti.
Miks sä Tommi haluut niin paljon rahaa sun kirjoistas?
Suomalaisen kirjailijan keskiansio on kaksituhatta euroa vuodessa. Alle kaksisataa euroa kuukaudessa, viitisen kymppiä viikossa. Totta, olisihan tuossa sinun mieliksi vielä kympin verran nipistettävää, kiinteät henkilökohtaiset viikkomenoni tekevät vain neljäkymppiä (Jallupullo ja neljä sätkätoppaa).
Uuden kirjan vähittäismyyntihinnan päättää kustantaja. Kirjakauppa saa 2–3 kertaa enemmän rahaa (oisko 8–13 euroa) per myyty kappale kuin teoksen kirjoittaja (3–4 euroa).
Keikkapaikan paitamyyntipisteessä 8 euroa on pieni hinta harvinaisuudesta, ja se ainakin menee kokonaan tekijälle. Jäljellä on kutakin kirjaa muutamia kymmeniä, loppupainokset on kustantaja silpunnut.
Vittu sä olit Liimatta väärässä, ku sä sanoit että Juicen ois pitäny lopettaa levyttäminen Minä-levyn jälkeen. Kuuntele vaikka Youtubesta Hypätään koskeen-biisi, joka on tehty 1990. Eiks oo hieno eroottinen biisi? Tä?
Olen kuullut ja kuunnellut kaikki ne Minän jälkeiset levyt, ja muistan aivan hyvin mitä siellä on.
Tommi, millaista on olla ikuisesti rovaniemeläinen?
Se on laantumattomasti mediasexicäs asia, mutta samapa tuo.
Kehtaattekos päivitellä "Kiinnostavaa juuri nyt"-listausta? Se olisi kiinnostavaa. PS: Käytättekö talvisin reisien vai reisten suojana pitkiä kalsareita?
Tommi: Pitääkin päivittää. Mammarit on jalassa.
Tomi: Käytän vain Black Horsen 92% mikropolyamidia / 8% elastaania -kalsonkeja.
Tommi: Muistan sen talven kun käytin sun veljen kenkiä, ei ollut omiin varaa.
Tomi: Joo, niitä Salomoneja oli velupoika polkenut jo useamman talven.
Lampaan etsintähän on täyttä vanhaa YUP:tä.
Tommi: Duurivoittoisuus sen tehnee. Biisin viimeinen sävelosa on jostain marraskuulta 1990.
Tomi: Myös synavoittoinen, nimenomaan kellopeli-alukkeinen, soundi saattaa lisätä vaikutelmaa.