Ovatko bändien kysymyspalstat viimeisiä turvasatamia ihmisille, jotka kaipaavat vastauksia?
Kyllä. Varmempaa tietoa sinä meiltä saat kuin hakuroboteilta. Tai ainakin yksityiskohtaisempaa. Tai ainakin hauskempaa.
Allekirjoitatteko väitteen että kosketinsoittajan poistuttua rivistöstä bändin soitto kuulostaa nyt paljon irtonaisemmalta ja lennokkaammalta? Minusta ainakin Iisalmessa kuulosti.
Urku on kieltämättä peittävä, peittoavakin soitin. Rhodes myös. Nyt muille soittajille jää enemmän aika-avaruutta täytettäväksi.
Tommi, miten sinun joulusi meni ja tuliko paljon lahjoja? Eli olitkohan ollut kiltti?
Olin itse pukkina Kemissä. Alkuillasta oli pussit täynnä. Loppuillasta hönöttelin kenkäkauppiaan kanssa saunassa.
Ja vielä yksi kysymys, jos sallitte.. Pidätkö Twin Peaksista?
Parhaat muistot sarjasta ovat 90-luvun alusta, kun Tomin kanssa katsoin VHS-tallennetta, jonka hän oli ajastanut ennen lähtöään Pyhälle.
Kirosäkeet-kirjassa Tommi kertoo Nollapisteen harrastavan viittaushuumoria ja eräiden viittausten olevan ilmeisiä: mm. "Parta" ja Muovi antaa periksin "Lintutrilogia". Annatteko vaikka viiden pisteen vihjeen, kun en tajua ko. viitteitä?
Olen puhunut kirjassa epäselvästi. "Parta" ja lintutrilogia eivät edusta viittaushuumoria vaan huumoria yleensä. "Parta" nimensä ja Lintutrilogia sisältönsä takia. Sori.
Millaisilla määrityksillä itse nimittäisitte kutakin tähänastista albumianne (esim. vaikea kolmas albumi, heavy-albumi jne.)?
Jerkunen = Keskitempoinen teinialbumi
Muovi = White Album (vitusti erilaisia ja erimittaisia biisejä)
Amppeli = Nopeasti kasattu sijaisalbumi '97 hylätylle Suljetulle
Suljettu = Das Album hat ein ganz klares Thema ja äänitettiin 8:ssa päivässä.
Olos = Wish You Were Here, mutta ulkopuolisella tuottajalla.
Nimi Muutettu = Lyhyeksi jäänyt huippukausi.
Sinetti = The Electric Piano Album.
Mahlis = Vahvin kokonaisuus.
iiris = Pakotettu levy, jonka biisit tehtiin keikoilla toimiviksi.
Mustis = Dark Album
Mitä alkuperäisellä rengille nykyään kuuluu? Liekö hengissä?
Suruksemme Renki jätti maalliset ilot pari vuotta sitten ja siirtyi istumaan taivaallisten lomakylien muovituoleille.
Vieläkö Herra Ylppö on Tommin mielestä ällö ja paska sanoittaja?
Sinne Porvooseenkin on siis vihdoin vedetty nettiyhteys.
Johtuuko merkittävästi kymmenen vuoden takaisesta pienentynyt vuotuinen keikkamäärä A) kysynnän pienentymisestä B) bändin yhteisestä päätöksestä jotta hommassa säilyisi mielenkiinto C) muiden hommien vaatimasta ajasta D) jostain muusta?
C:stä ja B:stä. Ja valitettavasti myös D:stä, mikä on ollut BerC:stä.
Joko Tommilla on suunnitelmia vuoden 2016 soololevyä varten?
Levyn nimi, vihkon takakansikuva ja levytyskokoonpano ovat tiedossa. Biisejä puolentusinaa.
Lukekaas ihmiset Tuukka Hämäläisen kokoamasta kirjasta "Kirosäkeet" (2011) Liimatan artikkeli biisien teosta.
Mutta mutta... Moitteeni ovat jossakin ruoansulatukseni tienoilla, enkä niin ollen osaa niitä ihan täsmällisesti (se on: oikeudenmukaisesti) perustella.
Kumminkin ihan irratioonaalireaktiona minua nyppi ja tökki jotenkin, kun tekstintekoesimerkeistä kovin moni oli otettu "Nimi muutettu" biiseistä. Niistähän puuttuu oivallinen pirstomielisyys (noh "Irene kaktus" -biisi toki topakka poikkeus).
Ja sitten vielä kuin tekstinsä uskottavuuden riskeeraamiseksi Liimatta heittää kirjan jutun alussa vähän ylimalkaisia arvioita tunnustuksellisten uskontojen edushahmoista. M-i-n-u-s-t-a tämä oli jotenkin vanhanaikaista, menneiden vuosikymmenten juoksuhautojen makua?
Tuo statementti sen artikkelin alussa harmitti siksikin, kun sitten myöhempänä jutussa Liimatta ihan modernismin (hui) hengessä vääntää rautalangasta sen, että tekstien tekeminen on leikkaa-liimaa-käsityöläisyyttä; eikä mitään romanttista Hengen Ilmoitusta.
Eli harmistuin artistin puolesta, kun tämä ei osannut kirjoittaa niin loisteliasta artikkelia kuin minusta hän olisi voinut, - jos vain olisi pystynyt??!
Koko tekstihän on toimittajan haastattelunauhalta purkamaa puhettani. En ole kirjoittanut siitä mitään.
Vituttaako rationaalisuuteni kysyjää?
Pitääkö biisin olla Uskon Kuvalehden tuorein numero?
Mikä on kossumukin ja viinilasin ero, kun lopputulos on sama?
LSD-laput renkipainatuksella voisivat olla kiva fanituote. Saisitteko nettikauppaanne?
Kunhan nuo gammat saadaan ensin menemään.
Nyt vittu sitä vinyyliä kehiin! Ja "Nimi Muutettu" -vinyyli on pakko saada. Jos en saa niin heiluttelen sukuelintä räntäsateessa naapureille.
En nimittäisi sitä sukuelimeksi. Nyt paprika piiloon ja menet ennen pääsiäistä ostamaan Suljettu-tuplavinyylin. Tämä ensimmäinen lätty on testi, jonka menekistä riippuu, tehdäänkö Nimi Muutetusta vinyyli.
"Mustalla hiekalla on tunnelma kohillaan, mutta hienoissakin biiseissä on vähän semmoisia tekaistun oloisia hetkiä, että soitellaas pari tahtia jotain tähän väliin jooko. Mitä itse ajattelette levystä nyt?"
"Palaatko asiaan kun olet eritellyt minkä biisien mitä kohtia tarkoitat."
1) Märän trampoliinin tokan kertsin/b-osan/mikälie jälkeistä valssipätkää.
Se on studiossa sävelletty C-osa joka tarvittiin.
2) Valvoja-ajan akkarijammailua.
Tommi: Sehän on vittu levyn paras hetki!
Tomi: Ja johdattelee ihanasti purkautumiseen.
3) Ei välttämättä kuulu tähän porukkaan, mutta Loppuun katsellun alkusoiton kertautuminen sellaisenaan aina vaan ja uudestaan on ratkaisuna vähän laiska ja syö tehoa hienolta teemalta.
Sun estetiikka on ihan päinvastainen ko meillä.
Mutta älkää käsittäkö väärin, kyllä minä tuostakin levystä ja noista biiseistä tykkään välillä kovastikin ja teistä.
Vastaatteko kaikkiin kysymyksiin taas/edelleen/silti?
Raskaaksi tämä kävi vasta sinun hakemustasi käsitellessä.
Mitenkä, kun Tommi jossain yhteydessä kertoi säveltäneensä bassolla riffin Valvoja-aika -nimiseen biisiin, niin siirtyikö biisin teksti Akin sävellykseen, tippuiko Tommin riffi biisistä pois vai mitenkä tapahtui?
Nimi siirtyi Akin biisiin ja sävellys on yhä käyttämättä.
Jääkö Hastin mukana leijonanosa 00-luvun materiaalistanne pois keikkaohjelmistosta, vai sovittuuko urkuproge kitaraprogeksi?
Ei voi yhtään tietää miten käy.
Astro Retsina: Tashkent Maria?
Bulgaria '73.
Vastausaika ja -paikka: 15.2. Kampin Pippuri, Helsinki.