Julkaistu alun perin keskustelualueen kysymyspalstalla 9.4., 10.4., 11.4., 26.5., 27.5., 25.8., 27.8. ja 28.8.2009.
Terve. DVD:tä katsellessani pisti silmään Jannen hienosaundinen urku/syna, siis se, mikä on päällimmäisenä siinä "synakasassa". Mikähän se mahtaa olla? Kiitos etukäteen.
Yamaha SK-20
http://www.vintagesynth.com/yamaha/sk20.php
Tämä menee edelleen Ernie Ball:n volumepedaalin ja Electro-harmonix:n Tube Zipperin kautta Elkan "leslieen" joka toimii tällä hetkellä vain yhdellä nopeudella.
Aika juustonen vehje ois ilman vätkyttimiä välissä.
J
Tässä yöni ratoksi Sibeliuksella nuotintaessani juolahti mieleen että Aki on jossain yhteydessä maininnut käyttävänsä samaa ohjelmaa. Miten pitkälle menet sen parissa, tuleeko paperille pelkästään soinnutus, laulumelodia ja tärkeimmät muut melodiat vai syntyykö aina perinpohjaisen huolellinen partituuri?
Ja niin - kummalla sävellät enemmän, pianolla vai kitaralla?
Sibeliukseen teen huolellista. Siitä muunnan "Export audiolla" .wav tiedostoksi, soivaksi demoksi.
Paperille päätyy soinnut ja melodiat. Jannelle tyrkytän myös omia sointuhajoituksiani.
Säveltää voin myös ilman soitinta. Kynä ja paperia. Tai tää kompuutteri. Pianolla hion sointukuljetuksia. Kitaralla syntyy komppeja ja riffejä. Saman verran molemmilla, sanoisin.
Minä en saa ikinä näistä sävellyskysymyksistä tarpeekseni - tällä kertaa tähtäimeen Tommi. Mainitsit jossain haastattelussa (linkinkin kaivaisin mutta kun pitää lähteä baariin niin ei jouda) säveltäväsi kitaralla, bassolla ja joskus harvoin pianolla. Miten sinä pianolla sävellät, olen ymmärtänyt että kyseisen instrumentin parissa taitosi ovat ns. rajoittuneet?
Niin ja jos saisi esimerkkejä bassolla sävelletyistä kappaleista, itsekin nimittäin harrastan kyseistä lajia enkä ymmärrä miksi se ei olisi säveltämistä siinä missä pianolla tai kitaralla säveltäminenkin. Tämähän nimittäin tuntuu olevan yleinen asennoituminen asiaan.
Ostin basson keväällä 2007 osaksi juurikin säveltämistä varten, erityisesti riffien. Muutama bassolla laadittu riffi on viimeisimmissä treeneissä ollutkin soiton alla, esim. Valvoja-aika -työnimisen laulun osa.
Koskettimien kanssa olen taatusti "rajoittunut". Joku Hiljaisen ajan liikenteen kertiäinen on yksi noin kolmesta studiosuorituksestani urun parissa.
Pianolla säveltämiäni biisejä ei ole vielä levytetty, hobby on niin tuore.
Rajoittuneisuus nimenomaan houkuttaa kirjoittamaan pianolla. Biiseistä tulee erilaisia, ehkä iskevämpiä, kun ei voi hurlutella menemään. (Ihan kuin kitaralla aivan esteittä hurluttelisin.)
"I surprise miself", totesi Freddie Lennonin poikakin piano-toolilta käsin ja tietämättä minkänimisiä sormituksia muodosti hän teki mm. rallin Imagine.
Basson ja 12-kielisen kitaran kanssa pelaamisessa on sama taka-ajatus: simppeli juttu kuulostaa makialta. Yritän soitinta muuttamalla päästä flow-tilaan, johon joskus pääsin yrittämättä.
Tämä on pääsiäis-viesti.
Mikä akustinen kitara Tommilla on Tropical Cocktailin kappaleessa Kukitus? Näkyy siinä Tropicalin toisessa videossa. Joku pieni se on, mutta mikä?
Kyllä se on Yamahan Guitalele, hinta kahdeksankymppiä. Ylianttila jollain reissulla omaansa esitteli ja menin matkimaan. Asiallinen nuotio- ja Kukituspeli, jos A-kireys ei haittaa.
Katselin tuossa loistavaa dvd-teostanne. Loppupuolella mielessä pyöri jostain tuntemattomasta syystä koko ajan, että minkämerkkistä tahi -laatuista tupakkia Tommi polttelee?
Siirryin tummanruskeaan Pubi Rich Flavoriin kesällä 1996 eikä ole tarvinnut selitellä. Tilaan sitä lähi-Ärrälleni, eli saan sen aina tuoreena. 30 gramman Pubi-pussi maksoi silloin '96 kaksitoista markkaa, nykyään 3,35 euroa.
Jostain syystä olen julkaistuissa kuvissa usein sattunut polttamaan juoksu- eli ihmistupakkia. Se taas tapaa olla Camelia tai punaista Smarttia.
Pubissa on parhaat löylyt.
Onkos Tommi Liimatalla jotakin tiettyä lempparikappaletta Absoluuttisen Nollapisteen tuotannossa, joka on oma suosikki, tai muuten vain näkee sen hyvinkin onnistuneeksi? Entä mikä kappale antaa keikalla parhaimmat kiksit ja miksi?
Onnistuneita levytyksiä ovat vaikkapa seuraavat: Suojasivu, Ennen virhettä, Pyhä Nynny, Tasan viikko bileisiin (silmukka kiristyy), koko Lihassa ja taivaassa -ep sekä Lumous, menit sitten haihtumaan.
Nykyisessä keikkasetissä ei ole "voi, onko tääkin pakko vetää" -biisejä. Kuluneen vuoden aikana on ollut huippua esim. näitä soittaessa: Ei puhettakaan, Eräät tulevat juosten, Palle and the Boys, Tungos on lavaste, Tie tomun suuntima.
Kiitos Zetor-vedosta. Vaikka se oli heti Flow-festareiden jälkeisenä maanantaina, tuli "kesän paras keikka" -fiilis.
Kysymykseni paljastaa luultavasti musiikillisen yleissivistykseni ohuuden: mitä tarkoittaa settilistan interpolating The Chase?
Interpolating = http://en.wikipedia.org/wiki/Interpolation_(music)
Giorgio Moroder: the Chase (theme from Midnight Express)
http://www.youtube.com/watch?v=Akyx5iu_z8Y
Kiitos kehuista. Seuraavalla kerralla Jannekin ottaa läppärin keikalle. Ehkä sitten pääsemme flow-festareillekkin soittamaan....
ag
"Seuraavalla kerralla jannekin ottaa läppärin keikalle." — Mikäs tarina tähän liittyy? Hämärästi muistan kyllä Jannen näyttäneen vähän toimettomalta jossain vaiheessa.
Läppärihän ei todellakaan olisi keikoilla sitä varten, että voisin toimettomina hetkinä hyväksyä uusia frendejä DxxxaD & The Boys:n Myspace-sivuille, tai hakata Vector DTX:ää:
J
"Kun on tarpeeksi läppäreitä live-setissä, pääsee teorian mukaan Flow-festareille keikalle." — Ei oo receptoria (http://www.museresearch.com/) harkittu? Mua ainakin jostain syystä vähän hirvittäis läppärien kanssa keikkailu, varsinkin jos niitä on useampi ja siten kaksinkertainen määrä epävarmuustekijöitä.
Ei ole harkittu, koska henkilökohtaisesti en näe, että nuo "hardware-VST-plugin-playerit" olisivat ainakaan toimintavarmempia kuin läppärit (yhteensopivuusongelmista tai käyttömukavuudesta puhumattakaan)...Vaihtoehdoksi on harkittu kyllä jonkunlaista sampleria.
J