Julkaistu alun perin keskustelualueen kysymyspalstalla.
Tervehdys kaikki tietoliikenteen ystävät!
Olemme olleet hieman latauksessa, mutta täst'edes Dulokia (Krutsin & Liimatta) tulee monitoreihinne vanhaan tapaan lavea vastausrypäs mukanaan paristi kuussa. Kuten videovuokraamoonkin kannnattaa mennä vartin yli 19, jolloin valikoima on laajin, kannattaa mieltä painavat asiat kysyä arvellun H-hetken aattona.
Ja sitten päivän epistolaan:
Mitä supersetti sisältää?
Valkeakoskelainen(kin) toimintamalli: suuhun, perseeseen, suuhun. Setistä tekee superin vasta kolmas vaihe.
Enemmän tämmönen yleinen pohdinta kuin oikea kysymys: joskohan useampi tyttö suostuisi supersettiin jos tietäisivät mitä kaikkea kutkuttavaa siihen sisältyy? Ja toisaalta, vaikeaahan ei enää nykypäivänä ole löytää se yksi joka suostuu, vaan se toinen joka tarvitaan.
Joka kymmenes suostuu mihin vaan. Tämä on maailman laki.
Opiskelu hyödyttää - ei tosin kirjailijaa tällä kertaa. Ammattikorkean lainastosta ensimmäisenä haalittu Ennala-aiheinen kirja herätti itsessäkin taas halun oman kynänterän viilaamisesta pistävämpään suuntaan. Kiitos hyvästä opuksesta.
Sellainen kysymyksenpoikanen tässä on heräillyt, että onko Sunnarborgissa kysymys ns. paha pelle -asetelmasta äärimmäisyyteen viilattuna? Itse olen käsittänyt tuon pelleteeman siten, että se on useissa teksteissä esille nouseva kirjoittajan (ja tietenkin arjessa myös tavallisen kansalaisen) pimeä puoli, jonka olemassaolo tiedostetaan ja siitä saatetaan jopa kiihottua, mutta se pidetään pöydän alla.
Eli onko Aksel Sunnarborg Tommin pimeä puoli, kammottava kertomus siitä miten olisi voinut käydä ellei kasettien keräily ja alkoholiehdottomuus olisi vaihtunut levyjen teoksi ja ehdottomaksi alkoholin käytöksi?
Kysymys on luonteeltaan hyvin henkilökohtainen, mutta kiinnostaa se silti.
Akselin voi nähdä kauhukuvana siitä millainen Tommista olisi tullut ilman bändin pelastavaa vaikutusta.
Aksel ei itse tiedosta kusipäisyyttään. Siinä tarinan tragedia. Paha pelle taas on kussakin asuvan koulu- ja työpaikkakiusaajan ruumiillistuma.
Mitä tarkoititte aikanaan musiikinopettajan kaksimielisillä jutuilla? Pojat kun sattuivat olemaan minun oppilaitani 90-luvulla Korkalovaaran yläasteella. Jos esim "ääni soi kulukusta mulukkuun". niin mitä pahaa siinä on?
Mitään pahaa siinä ei ole, mutta kaksimielinen se on kiistatta. Meitä ei järkyttänyt "rämpyttäminen reiän kohalta" kuten herkkiä tyttölapsia. Mutta kylläkin ideasi feidata biisi livenä tai soittaa Jääkärinmarssi lattariversiona.
Nyt valitettavasti taisi tulla semmoinen välimallin levy. Ikävä todeta, mutta loistavan Mahlanjuoksuttajan jälkeen tämä uusi tuntuu todella laimealta.
Ime vitunnahkaa. iiris is best.
Pienoinen pettymys levy on. Enemmän taiettu itelleen tehä kuin meille.
Mistä siekin päättelet kelle me kullonkin levy tehään? Ainoastaan treenikämppädemot tehään itelle, ja niidenkin tarkoitus on auttaa meitä huomaamaan, miten raakileista kypsytetään musiikkia kuulijoille.
Alkaako Tavastian keikka inhimilliseen aikaan työtä tekevän näkökulmasta?
Alkoi varmaankin. Ja heretkääpä ruikuttamasta, soittajan unihan se lyhimmäksi jää. Tekkee herkkää nojata rattiin kolmen tunnin unilla.
Hieno juttu!!!
Ostin tuon uuen levyn, Iiriksen ja minusta on mahtava levy (parempi kuin se Mahlanjuoksuttaja). Kävin silloin Mahlanjuoksuttajan aikaan Oulun keikalla ja aion kyllä ehdottomasti tulla katsomaan Lahden keikkaa.
Terveisiä Hastin Jannelle!!!
Ps. Hienosti oot pärjännyt, vaikka et päässyt Lapin sotilassoittokuntaan!!!! :D
Noinkohan Janne on koskaan siitä yli päässy, militantti kun on mieleltään ja huipputason ampuja.
Janne, kasvissyöntis ei meitä hämää.
Ihan kelpo plätty tuo Iiris kyllä on, olen kuitenkin sen fanikannan keskuudessa runsaasti kannatusta saaneen "parilliset levyt on parempia" -teorian kannalla. Sävellystyö on pääosin yksinkertaisen miellyttävää, hieman jäi harmittamaan nuo Liimiksen sanoitukset. Studiopäiväkirjan perusteellakin voi todeta, että kiire on jättänyt jälkensä teksteihin: toki ne ovat pääosin oivaltavia ja entistä täysikasvuisempia, mutta lukemattomat naiivit pokeriviittaukset, turhat riimittelyt ja ennen kaikkea Puhelin-biisin lyriikat häiritsevät ainakin allekirjoittanutta. Onko kenties niin, että muiden säveltämiin kappaleisiin on yksinketaisesti vaikeampi luoda tekstiä, normaalisti tekstin ja sävelen luominen käy varmasti rinta rinnan, jos molemmat ovat omaa käsialaa? Kymysys: miten aiotte toteuttaa liveannin niiltä osin, joissa levyllänne vierailee ulkopuolisia taustalaulajakykyjä? Miten toteutuu esimerkiksi Pidän maastanne -venäjäistys?
Toisen sävellyksen sanoittaminen on yhtä helppoa kuin oman - täytyy vain ensin selvittää, montako tavua vaaditaan että melodia toteutuu. Toisin kuin näytään luultavan, iiriksen tekstejä ei rykäisty tyhjästä. Studioon tuomassani liuskanipussa oli useamman vuoden raakileita, mutta myös lähes valmiita tekstejä. Moneen biisiin oli tiedossa tarina, joka sai sana-asunsa sessioiden kestäessä.
Erkki lurjus vieraili Tampereen ja Helsingin keikoilla. Muuten menimme venäjättä.
Hienostihan tuo venäjäistys ainakin Tavastialla toissapäivänä toimi!
Ammattimies hoitaa kysymyksen. Kuunnelkaa vaikka Kypckin uusia biisejä: myspace.com/kypck.
Aake kertoi tuossa Radio Helsingin Hello Helsinki-ohjelman haastattelussa, että Hastin tuoma 'Lumous, menit sitten haihtumaan'-demo "oli just niinku Tulenkantajien se ja se biisi".
Kovana TK-fanina olisi todella mielenkiintoista tietää, että mitkä biisit siinä on alunperin kuuluneet. Pystyykö Hadji tai A.G. tätä tarkemmin valaisemaan?
He eivät pysty valaisemaan, mutta me pystymme. Jannen demot kuulostivat räppipohjilta, siitä varmaankin TK-viittaus.
"Pidän maastanne" on muuten mahtava biisi, mutta ryssä on vittua.
Vittu se on ryssälläkin, kuten niin moni vodkaturisti tietäisi jos muistaisi.
Olimme todella onnellisia ryssäpätkän tuomasta lisäpotkusta.
Hieno levy tämä iiris, kun sen nyt hommasin - kuten lupasin Oulun keikalla. Yhdet osuvimmista säkeistä on kappaleessa Jos sanoo että tekee: "Niin paljon toisinajattelijoita on jo / ettei siihen sekaan enää mahdukaan".
Ihmettelen vain, miksi ihmiset eivät pidä iiriksestä (tämän sanon vain sen perusteella, mitä aiempia kommentteja on jätetty), vaan sanovat että Mahlanjuoksuttaja oli parempi. Mielestäni molemmat on hienoja albumeja (vaikka tästä uudesta en osaa vielä kovin tarkasti sanoa, koska on vasta viides rundi soittimessa), ja molemmat ovat kokonaisuuksina upeita (ks. edelliset sulut). Mutta ehkä se "tuttu ja turvallinen Nollapiste-soundi" on hieman karissut tällä levyllä, mutta bändin kuuluukin kehittyä, ei sen pidä jäädä paikoilleen. Vaikka niinhän moni koetti Metallican St. Angeriakin puolustella, vaikka paskahan se oli. CMX oli varsin kokeellinen Dinosaurus Stereophonicuksella sekä uudella Talvikuningas -levyllään ja mielestäni nämä kaksi ovat sen orkesterin hienoimpia tuotoksia. Mutta jokaisellahan on oma makunsa, itse pidän iiristä ainakin tällä hetkellä Mahlanjuoksuttajan tasolla, yltääkö Suljettuun asti, selvinnee myöhemmin. Toisaalta niitä levyjä voi olla hankala vertailla. Tai mistä mie tiiän.
PS. Itse varsinainen kysymys: Miksi iiris kirjoitetaan kokonaan pienillä kirjaimilla? On varmaan aika monesti kysytty tämä sama, kenties jostain sen voisi lukeakin, mutta enhän mie tyhmä osaa, sori.
PPS. Nähdään Rovaniemen keikalla sit!
PPPPPPPPPPPS. Kiitti Tomi kapuloista. Pitää vissii rummut ostaa, perhana.
Tommikaan ei tiedä miksi iiris kirjoitetaan näin.
Jotta sitä ei vahingossakaan luettaisi LIRIS, eikä sitä heti miellettäisi henkilön nimeksi.
Heh heh, ovatko Absopojat kyynistyneet niin paljon, että heidät itse kannetaan "korokkeelta pois", kun oma listasijoitus on ollut ekalla viikolla 23.
No, proge ei ole ollut top ten - matskua koskaan.
Tässäpä erityisen vahingoniloinen kaveri. Valaisehan mikä yhteys on levyn jakelulla ja jakeluun osallistumattomien muusikoiden oletetulla kyynisyydellä!
Jethro Tull: Stand up, #1 (UK)
King Crimson: In The Court Of The Crimson King, #5 (UK)
Frank Zappa: Hot Rats, #9 (UK)
Wisbone Ash: Argus, #3 (UK)
Pink Floyd: Atom Heart Mother, #1 (UK)
Yes: Close To The Edge, #4 (UK) #3 (US)
Hei Tommi,
Katselin eilen Sortovuosia ja levyvihkosen teksteistä osui silmään, että olet joskus sanonut, ettet kannata edustuksellista demokratiaa. Onko tämä totta ja onko näin, että a) olet tyytymätön nykyisiin edustajiin tai b) koko varsinaiseen voimassaolevaan järjestelmään? Jos jälkimmäinen tai molemmat, niin miksi ja minkä ratkaisun kokisit paremmaksi?
Varmasti olen 14 tai 15 vuotta sitten näin sanonut.
Minkä nuor'na totee, sen käyr'nä pyörtää.
Tämä ei ole "itken ja runkkaan Suljetun ja Nimi Muutetun kanssa" -syytös, sillä itken ja runkkaan Suljetun ja Nimi Muutetun kanssa vain kun iiris ei ole kotona.
Olen jo pidempään miettinyt, miksi teemalevyjä tehdään vähän muihin levyihin verrattuna mutta romaaneja enemmän kuin novellikokoelmia?
Te ehkä osaisitte tekstin ja musiikin ammattilaisina vastata.
Levy voi olla teemallinen myös musiikkinsa kautta, kun taas kirjoissa on vain tekstin ulottuvuudet. Romaanin myyntioletus on Päätalon tiiliskiviin tottuneessa maassa parempi kuin novellin. Sen sijaan pop-musiikki on pohjimmiltaan 3-minuuttinen radiosingle. Kadunmiehelle romaani on kuningaslaji, runoja rustaa mummotkin. Pop-kuluttaja vieroo pitkiä rakenteita ja rakastaa avainsanoja Enkeli, Milloinkaan ja Kuolema.
Moro porot!!!
Kiitoksia loistavasta klassikkoputkesta Lahden Nightlifesta. Näytti siltä, että Olen pahoillani oli siirretty 2000-luvulle (piristävä yllätys, kiitos Janne!!!).
Koko keikka oli loistavaa tykitystä!!!
Oli kyllä aivan mahtavaa. Ja samoilla silmillä aamiaiselle.
Jos haluan lähettää jollekin teistä kirjeen, siis vain jollekin, en kaikille, mitä kirjoitan kuoreen?
J. Karppanen Oy/(henkilön nimi), PL 145 33101 TAMPERE
[Ylläp.huom. 10.4.2012: Osoite on muuttunut.]
Kysymyksiä ja vastauksia:
Tässä istun ja kuuntelen OLEN PAHOILLANI:a ja mietin, että voisitte kyllä kirjoittaa levyjen takakansiin ohjeet, kuinka erisnimenä toimivaa lausetta taivutellaan Suomen kielessä. Ärsyttää aina, kun kertoo kaverille kuulleensa juuri ylistämisen arvoisen biisin, muttei osaa sanoa sen nimeä tai jos osaa, joutuu vääntelemään suutaan ja naamaansa typerästi. Tämä on erityisen hankalaa esimerkiksi kylmässä säässä, kun kieli ei muutenkaan tahdo taipua kaikkiin ihmismielen muita ihmisruumiinosia ajattelemattomiin oikkuihin. Onhan se nyt hyvänen aika tuollaisten pohjoisen karaistuneiden poikien helppo väännellä kieltänsä säässä kuin säässä, toisin kuin meidän lantionseudun suomalaisten. Tisaalta liikunta lämmittää kylmällä, joten ehkä tämä on keinonne pelastaa poloisten riepuraukkojen kielet ja mielet jäätymiseltä. Muuten kyllä pidän nimistöstänne.
Kiitoksia muuten taannoisesta Kuopion keikastanne! Oli se kyllä hieno "Nollapiste livenä-neitsyyden" menetys. Kuopion lyseon lukiossa opiskeleva Rovaniemeläissyntyinen oppilastoverini tunsi suurta kotiseutuylpeyttä: "Meikä tietää Rovaniemellä paikan, jonka nimi on "Liimatta"!" ja muita kommentte, joita kateellisena kuuntelin.
Vieroitusoireet alkavat jo heikentää työkykyä (Tämä on sitten lähes vitsi!) ja tutkailin epätoivoisena kiertueaikatauluanne, josta selvisi, että Kuopiossa olonne aikaan olen vielä liian kaukana kotoa voidakseni saapua nauttimaan mainioudestanne. Voisitte kyllä vähän paremmin suunnitella aikataulunne, esimerkiksi siten, että Kuopion keikkoja sattuisi siihen edes hiukan useammin. Täällä kyllä kiinnostuneita piisaa. Miettikääpä sitä!
Sitten pohdin, että voisinko vaatia teiltä korvauksia, nukahdettuani maanantai iltana kuulokkeet, joista kuului NIMI MUUTETTU:a, korvillani. Nyt olen kuulevinani niissä lievää särinää. Toisaalta nukuin hyvin ja päätin viedä kuoluun rentoutumiskurssille rentoutusmusiikiksi NIMI MUUTETTU:n, jolta valitsin kappaleen "Uin ja näin". Lisäksi otin mukaani "Simpukka-amppelin", jolta valitsin kappaleen "Viittä vaille sadetta". Mukanani oli myös "Tekniikan Ihmelasten" levy "Syntymäpäivä", jolta valitsin kappaleen syntymapäivä. Toisaalta liikunnanopettajani ei soittanut mitään edellämainituista kappaleista, joten valvoin turhaan koko tunnin odottaen, että jokin niistä soitettaisiin. Eli tilanne on se, että haitasta seurannut hyöty menettää hyödyllisyytensä syntyneen haitan seurauksena, mikä johtaa siihen, että vaatisin teiltä korvauksia, ellen olisi päässyt keikallenne törkeän halvalla (4,-), minkä voisi jo laskea riistoksi teitä kohtaan, joten päätän NYT jättää korvausvaatimukset sikseen. (Keikkanne hintalaatusuhde oli muuten loistava. Laskin sen seuraavalla kaavalla: Keikan arvosana 1-100) jaettuna sen hinnalla. Vertailukohteena oli "Don Johnsson Big Bandin" kaikka samoissa tiloissa hieman myöhemmin (20,-). Vertailukohteen valinnan perusteena olivat seuraavat: Samat tilat (Tilojen merkitys hintaan merkityksetön) ja se, etten ole koskaan käynyt muilla keikoilla. DJBB:n eduksi kuitenkin laskettakoon, että puolet sisäänpääsymaksusta johtui omasta virheestäni, joten heidän keikkansa sisäänpääsymaksusta vähennetään 10,- . Kun nyt kerron, että DJBB:n keikka sai kyseisillä laskutoimituksilla seuraavan tuloksen: 9 ja teidän: 23 katson tarpeettomaksi ilmoittaa keikoille antamiani arvosanoja, jotka kaiken lisäksi ovat vääristyneet, koska ne on pyöristetty jotta jakolaskut päättyisivät tasan (sekin vielä). ( Kirjoitan tätä tohkeissani kello 00.01, vaikka kukaan niistä, jotka jaksavat lukea tämän lauseen lopussa olevaan pisteeseen asti tuskin koskaan viitsii laskea Niitä.
Jos joku pystyisi kommentoimaan tekstejä, kun niitä vasta kirjoitetaan, voisi tämä "Jokunen" sanoa esimerkiksi: "Kimmo K. Kantonen, sinun on nyt aika mennä nukkumaan." Näin ei kuitenkaan ole, joten voitte vain syyttää itseänne tämän turhanpäiväisyyden synnystä.
Haa! Nyt keksin mainion idean! Pystyn syyttämään teitä käytännössä kaikesta pahasta, mitä minulle koskaan tulee tapahtumaan vedoten kappaleidenne sanoituksiin. (Esimerkiksi näin (Kuviteltu tilanne): Kuuntelin levyänne "Suljettu" liian monta kertaa, kuvittelin itselleni onnettoman lapsuuden ja sairastuin skitsofreniaan. Siihenpä ei teilläkään olisi paljon sanomista, sillä äitini osti minulle kyseisen levyn, jossa ei tietääkseni ole "Parental Advisory"-merkkiä, vaikka heikkohermoinen mielellään sellaisen kyseisen äänitteen kylkeen liimaisi.)
Toisaalta voisitte aivan yhtä vahvoin (mahdollisesti vankempienkin) perustein väittää kaiken minulle tapahtuneen hyvän johtuvan kyseisistä sanoituksista. Olisitte taas pelastuneet, senkin onnekkaat.
Ärsyttävää on myös se, että joku tekee noin hyvää musiikkia, jolloin potentiaalisilta musiikin harrastajilla jää mahdollisesti kyseinen harrastus (ammatista puhumattakaan) päiväuneksi ajatellessaan: "Tuskinpa koskaan voin luoda mitään, mistä kehtaisi puhua saman yleiskäsityksen (musiikki) alaluokkana." Tällä en kuitenkaan tarkoita sitä, että pyytäisin teitä lopettamaan toimintanne idearesurssien loppumisen pelossa, sillä parempi onkin, että itsenikaltaiset kaappimuusikot pysyvätkin sellaisina ja säästävät maailmaa monelta turhalta, tyhjänpäiväiseltä ja jo kerran kuullulta sanoilta ja säveliltä.
Vielä viimeinen kysymys: Olen pitkään ollut aistivinani jotakin ABSO:n ja CMX:n välillä, mutta laiskuudestani johtuen, en aio itse ottaa selvää, mitä se "jokin" on joten, voisiko joku teistä olla ystävällinen ja vastata tähän mieltäni jo pidemmän aikaa hiertäneeseen kysymykseen. "Kiitos jo etukäteen" velvoittaa teidät siihen, muutoin alan taas syyttää teitä kaikesta ja lähetän lisää tällaisia päättömiä viestejä. (Tunnetteko jo kuinka "Silmukka kiristyy!" kaulojenne ympärillä?
Vielä ehdin nukkumaan ennen kuin joku tyyppi sanoo taas: "Tuo oli huono vitsi. Soita heti, kun tulet kotiin." Jos en olisi luvannut lopettaa kyselyä, kysyisin nyt kukua Se on, mutta jätettäköön se sikseen.
Ai niin. Tehkää joskus kunnon herkistelykeikka, jolla soitatte esimerkiksi tekstissä mainitut "Rentoutumiskappaleet".
Kiitos. Kuulemiin. Hyvää yötä ja huomenta.
(Kiitos vielä esikatselutoiminnosta, joka sai minut hetkeksi harkitsemaan tämän viestin tuhoamista, mutta silloin tunti elämästäni olisi hävinnyt "tuhkana tuuleen". Toisaalta olisin taas päässyt syyttämään teitä. Äh kaikki alkaa taas alusta ja nyt se Isäkin jo puhuu ja sanookin: "Tässä isäsi. Vitsi oli huono. Soita heti kun tulet kotiin." (Luultavasti muistin sen taas väärin.)
Tuota noin. Käväise nyt se lukio vaan reippaasti loppuun ja hoida kirjoitukset kunnialla.
Esikatselunne ei pelastanut minua kirjoitusvirheiltä, vaikka lähes lupaatte niin!!! =D
- Taasko on Averna-päissään lupailtu, Tomi?
- Taas, Tommi.