Julkaistu alun perin keskustelualueen kysymyspalstalla.
Minkä takia soinnuista ja harmoniasta on tullut niin tärkeää länsimaisessa musiikissa?
JANNE: Ihmisellä (varsinkin länsimaisella) on tarve järjestelmällistää ja tieteellistää luonnollisia ilmiöitä ja elää sen jälkeen niiden keksimiensä järjestelmien mukaan + kehittää käytännön sovelluksia näiden teorioiden pohjalta.
Miksi meillä ylipäätään on sointuja ja mikä on niiden rooli?
JANNE: Soinnut ovat vain tavallaan vain eri nimiä erilaisille "jännitteille" mitä eri taajuuksisiset yhtäaikaa soivat äänitaajuudet synnyttävät. Soinnut (siis esim G-duuri, Ab-alt) ovat siis osa sitä monimutkaista kokonaisuutta, josta musiikin "väri" välittyy kuulijalle.
Kun Tommi olet kunnostautunut kirjallisenkin ilmaisun puolella, niin löytyykö pöytälaatikostasi monenlaisia tyyliharjoitelmia?
Mappitolkulla. Paljon on mennyt roskiin ja tietokoneaikanahan suttu katoaa nopeasti ja lopullisesti.
Minä kun sain tuon Tropical Cocktailin viimeinkin tänään käsiini niin parin kuuntelun jälkeen jäi vaivaamaan tämmöinen homma, että onko "Jos ei tosiaan olisi" sama biisi kuin Pikku Tuomas, vai kuvittelenko minä taas jotain omituista?
Omituista kuvittelisit ellet heti huomaisi että täysin sama sävellys se on.
Hyvää heipähei!
Kyselisin Abson pojilta sivuillanne mainitusta syyskuun nauhoitussessiosta: onko siis jo uusi levy ulos pukkautumassa ja koska? Lisäksi haluaisin tietää, toteutuiko useidenkin ehdottama idea instrumentaali-proge -levystä? Levytyssalaisuuksiahan nämä ovat, joten ymmärrän jos vastauksia ei heru. Kerta se olisi ensimmäinenkin...
Yhtiäkään reenejä ei ole ollut sitten viime vuoden, paitsi keikkoja edeltävät muistiinpalautteluiltamat. Että hyvä levy on tulossa, niin.
Ja eikös Irene Kaktus ole aika tarkkaan Eldoradon aarre?
Voi kultapossu, onpi se.
Tommi, mihin vuorokaudenaikaan yleensä kirjoitat tekstisi vai onko seikalla lainkaan väliä?
Kello 09:45 - 17:15 välisenä aikana. Illalla enintään sipaisen pikku memoblockiin hätäisen rivin huomiselle tutkittavaksi.
Tyttöystäväni kommentti Muovi antaa periksi levyn sisälehdykän "rohkeasta" ryhmäkuvasta: "ihan samannäköiset munat". Mistä johtuu samankaltaisuus?
Ei oo perää, ei oo perää, kuvan Alibi-tyyppinen suttuisuus samankaltaistaa. Se on valaistusasiakin eli minkälainen varjo tötteröstä jääpi.
Taustalla soi muuten valtani viimeinen päivä, onko suhteemme ongelmissa?
On se.
Miten tapahtuu sovittaminen yhtyeessänne? Esim. kuinka tarkkaan Krutistinin rumpalointiin puututaan? Tai kenen tahansa muunkaan soitteluihin? Onko jokainen nuotti ja isku ennalta määrätty, vai kuinka paljon on improvisaatiota levyillä?
Ja kuinka paljon sävellyshetkellä pyörivät sovitusideat päässänne, vai meneekö se niin että soinnut ja melodiat ylös, ja siitä sitten sovittamaan?
TOMI: Minun rumpalointiini puututaan yleensä vain jos toivon siihen puututtavan. Aki ja Janne ovat joskus toivoneet jotain tiettyä lähestymistapaa. Ja Tommi toivoo aina räjähtelyä.
Useimmiten homma toimii niin että pojilla on soinnut ja melodiat ja jonkinlainen rakenne kirjoitettuna. Siitä edetään, joskus kauaskin. Yleensä levyä äänitettäessä biisit ovat lopullisessa muodossaan. Sinetillä poikkeuksellisesti suuri osa materiaalista koottiin vasta studiossa.
AAKE: Jokainen voi tehdä tahollaan vaikka minkälaista oopperaa. reenikämpällä ne sitten haukutaan lyttyyn. Jos biisi kuitenkin kaikkine heikkouksineen todetaan käyttökelpoiseksi, se ommellaan takaisin vielä monimutkaisemmaksi (mutta usein huomattavasti sulavalinjaisemmaksi) teokseksi.... Yleensä tämän sovittamiseksi kutsutun henkilökohtaisuuksiin menevän prosessin tuloksena biiseistä tulee parempia.
Tekstejä, Tommin ja mun (jos olen saanut aikaiseksi), sovitetaan myös koko ajan. eli niihin puututaan myös.
Tyynyn kääntöpuolen kitaralta kuulostava nosto ei todellakaan ole mikään copy/paste-audioklippi. Se kuulostaa kyllä etäisesti kitaralta. Kseessä on kuitenkin syntetisaattori. Tyynyn kääntöpuoli oli jo pääosin sovitettuna alkuperäisessä midi-sekvenssissä... siihenkin tuli sit kyllä yllättäviä lisäyksiä studiossa, jotka (niin kuin aina) ovat paljon parempia kuin itse osasi kuvitella/suunnitella...
Ja miksi "palasin kohtaan MISTÄ valon näin", kun pitäisi olla "JOSTA"?
Koska minulla on näiden kanssa sokeus. Ennenkin on mennyt pieleen. Ei ihme ettei kirjat myy.
Onko Sturtsin myyny Kumut poies? Kun Lutakon keikalla oli jotkut mitkälie rumilukset sulla :/
Kyllä Kumut soi vielä Nollapisteen keikoilla. Tropikaalilla sekä minun että Tepen osuudet on soitettu isältäni ennakkoperintönä saamilla "Lilla-Ludareilla". Nämä '66 vuosimallin Ludwigin rummut olivat myös keikoilla. Sen jälkeen kun putsasin ne sekä sisältä että ulkoa ja Kumun Helasen Pekka ajoi niihin uudet viisteet, ne ovat soineet loistavasti. Todella rokit. Kylläkin ihan erityyppinen setti kuin Kumu.