Julkaistu Suen numerossa 10/2009. Lehti on tarjolla myös ilmaisena näköislehtenä.
Tommi Liimatta kertoo Mustan hiekan kappaleista mitä mieleen juolahtaa.
- Instrumentaalikappale, joka oli alun perin Pyssyn reikä -nimisen biisin osa. Kappaleen nimen sovin telakan terassilla tekstiviestitse Janne Hastin kanssa.
- Nimen uhkaava tunnelma pilkahtelee koko levyllä. Voisi olla vaikka joku Moogin teos, koska nimi on niin hyvä. Mulla oli teksti, joka meni Jannen sävellykseen lähes sellaisenaan. Lauluraidalla tunnepuoli on nipistetty niukkaan.
- Käytin Jackson Browne -metodia: etsin kappaleelle nimen tekstistä. Hedelmävene tai Neitsyt Maria eivät olleet yhtä hyviä. Alun perin kappaletta kutsuttiin Liito-Kroatiaksi.
- Kun lehdet Valvoja ja Aika yhdistyivät, niistä tuli Valvoja-aika. Se on niin saatanan kömpelö nimi, että päätin varastaa sen. Biisin lopussa on antifeidi, jossa kitara särkee mukavasti. Toisin kuin Lennonin ääni The Beatlesin uudelleen masteroidun Abbey Road -levyn kappaleessa I Want You (She's So Heavy).
- Tunnelma levyllä vaihtuu selkeästi, kuin c-kasetille äänitetyn musiikin alta paljastuisi entistä äänitettä. Ensimmäistä kertaa yhtyeen historiassa Aki soittaa kitaraa täsmälleen kuten minä demolla. Yhden kohdan rupsuttelukitara on kuin Abban Nina, Pretty Ballerina -kappaleesta.
- Olen käyttänyt aika vähän tällaista suoraa riimittelyä. Päätin viedä sen loppuun asti ettei kuulostaisi siltä, että siellä riimitellään vain silloin kun riimi satutaan keksimään.
- Pyssyn reikä -kappaleen aineistoa. Alkuperäistä nimeä ei voinut käyttää, koska sen olisi helposti lukenut, että "Pyllyn reikä". Toisaalta tuon "katseltu"- - Torontossa korealaisten kaupunginosassa eräässä tuntihotellissa lauloin karaokekapselissa kaikenlaisia biisejä. Helvetillinen geitti oli siinä mikrofonissa. Piti huutaa.
- Biisin ajatus jonkinlaisista käännyttäjistä on peräisin vuodelta 1992 Criminal Pursuit -nimisestä tekstistäni. Tulevaisuusutopia, kuten Elämä paristojen varassakin.
- Työnimeltään Lammasband. Vasta Musta viisari -nimen annettuani muistin, että soololevylläni on Musta kello. Suomen yleisin biisin nimi on Yksinäinen. En voi muistaa, montako sennimistä olen tehnyt.
- Miten tällaisen nimen lyhentää? "Voiko lämmin kesäyö", "Lämmin kesäyö", "Levoton kesäyö", liian iskelmällisiä kaikki. Olkoon sitten pitkä nimi.
Karaokekapseli
Kuponki-niminen kaupunki
Musta viisari
Voiko lämmin kesäyö olla muuta kuin levoton?
Absoluuttinen Nollapiste on noussut uudelle tasolle. Se ei ole enää poikakerho vaan kymppikerho.
Absoluuttisen Nollapisteen kymmenennen albumin edellä kiiri kummallisia juoruja. Bändi oli kuulemma sulkeutunut studioon valmistamaan yhden sijasta kahta albumia. Ensin julkaistaisiin levy, joka sisältää suoraa rockia.
Uuden Musta hiekka -levyn kuunteleminen kuitenkin paljastaa, että puheet ja todellisuus eivät stemmaa. Musiikkihan on lähempänä pöyhkeää progea kuin yksinkertaista rockia.
Nakkilan metsistä kumisaappaat jalassa tavoitettu Tommi Liimatta tunnustaa, että huhut olivat liioiteltuja.
- Puheet kahdesta levystä lähtivät siitä, että biisiaihioita oli lähemmäs kolmekymmentä. Jos olisi ollut rajattomasti studioaikaa, niin varmaan me oltaisiinkin jatkettu äänittämistä toisen levyn puolelle.
Milloin huomasitte, että Musta hiekka ei olekaan rock-levy sanan suorassa merkityksessä?
- Ei siinä tietoista suunnanmuutosta tehty. Mehän ei harjoiteltu ennen äänityksiä yhtään, koska superbändit ei treenaa vaan pistää purkkiin. Demoja tietenkin kuunneltiin, ja studiossa löytyi tietynlaisia soundeja, jotka antoivat suuntaa. Tuommoista rokkia siitä tuli.
Mustan hiekan tekemistä ohjasivat dogmat, jotka Absoluuttinen Nollapiste laati ennen studioon menoa. Bändi esimerkiksi määräsi itsensä soittamaan livenä ja pitämään äänitysten jälkikäsittelyn ja korjailut minimissä. Miksi sääntöjä tarvittiin?
- Siksi, että lähtökohta olisi jyrkkä. Kun omaksuu rajoitukset, niin niitä rikkoessa ainakin tietää mitä on rikkomassa. Asiathan saattavat mennä johonkin suuntaan ilman että niistä edes keskustellaan. On hyvä, että on olemassa ristikko, jonka varassa mennään. Silloin ei tule vietyä kaikkea läpi puhumatta. Vaikka lipsuu, niin ryhti on olemassa.
Yksi dogmista oli, että studiossa ei saa olla muita kuin bändi. Monet kuitenkin ovat pitäneet ulkopuolista tuottajaa hyvänä asiana.
- Mehän ollaan jo kokeiltu kaikkia asentoja. Vuosien varrella mukana on ollut Janne Halmkrona ja Otto Hallamaa ja Pekka Aarnio. Tällä kertaa Aake (Otsala, basso) sääti laitteet. Mie toimin engineerinä eli olin recinpainajana, kun pojat soittivat pohjia. Me tehtiin biisi per päivä. Studiokuolema tuli aina kello 16.38.
Jos ajattelet Absoluuttista Nollapistettä ensimmäisen ja toisaalta uusimman albumin tekemisen aikaan, mikä toimintatavoissa on muuttunut?
- Kun Viitasen Jani äänitti Neulaisen Jerkusen (1994), se ihmetteli studiossa, että "te ootte pojat ensimmäinen yhtye, jonka sessioissa ei näy yhtään kaljapulloa." Me oltiin, että mitä vittua. Että onko se yleistäkin, että bändit on vaikutuksen alaisina ja tiloissa. Se ainakin on muuttunut.
Viimeksi kuluneet pari vuotta ovat olleet tärkeitä Absoluuttisen Nollapisteen jatkon kannalta. Tommi Liimatta kertoo, että Iiris-levyn (2007) jälkeen pelot bändin ja sen hengen suhteen ovat haihtuneet ja että vuoden 2007 aikana keikat paranivat jyrkästi ja pysyvästi.
- Helmikuussa '07 Telakan-keikalla Tampereella meillä oli uudenlainen, vapaampi ote lavalla olemiseen. Kehitys jatkui Iiris-levyn kiertueella. Nollapiste jotenkin jaakkoteppoutui. Me alettiin keikkailla lihasta ja laadusta tinkimättä. Aikaisemmin meidän viihdyttävyys oli huomaamattomampaa. Nykyään me hevostellaan räikeästi.
Mikäs on hevostellessa, kun taakan vetovastuu jakautuu tasaisemmin kuin koskaan. Alkuaikoina Liimatta teki melkein kaiken Nollapisteen materiaalin, mutta nykyisin krediiteissä voi nähdä kenen tahansa jäsenen nimen. Erityisesti kosketinsoittaja Janne Hast ja kitaristi Aki Lääkkölä ahkeroivat. Onko eri säveltäjillä omat tunnuspiirteensä?
- Janne ja Aki käyttävät enemmän laajennettuja sointuja kuin minä. Mulla se jää ysi- ja sus-sointuihin. Heillä bassosävelet ovat useammin muita kuin soinnun perussäveliä. Minun biiseissäni soinnutellaan graafisemmin.
- Janne ja Aki myös saattavat tarkoituksella hävittää melodian erilaisiin käännöksiin. Minä taas yritän pitää melodian tunnistettavana niin, ettei se ui jään alle ja linja katkea. Niin, ja Janne jättää niukasti sanoittamisvaraa. Mutta jos tähän mahtuu 11 tavua ja tuohon 13, niin kyllähän siihen rikostarinan kirjoittaa.
Absoluuttinen Nollapiste perustettiin Rovaniemellä 18 vuotta sitten. Onko bändi kasassa samoista syistä kuin alkuaikoinakin?
- Samat asiathan ne motivoivat: musiikki, biisit, biisien järjestys tai vaikka vain neljä tahtia, jossa kokonaiskudos kuulostaa jännittävältä ja uudelta. Niinkin pieni asia voi olla niin virkistävä, että tuntuu, että kannatti tehdä.
- Ei pelkän poikakerhoilun takia jaksa panna käyntiin sitä koneistoa, jonka levyn tekeminen vaatii. Levyjä tehdään, koska haluttaa katsoa, vieläkö on olemassa paikkoja, joissa Nollapiste ei ole käynyt. Meidän jokaisen levyn tekemisessä on oma johtoajatuksensa, jonka takia se kuulostaa siltä kuin kuulostaa. On toki myös asioita, joihin me ei koskaan kyllästytä. Ne kuuluvat joka levyllä.
Millaisia ajatuksia herättää se, että Musta hiekka on Absoluuttisen Nollapisteen kymmenes albumi?
- Kun me aikoinaan saatiin levytyssopimus, siinä puhuttiin neljästä levystä. Kuulosti hyvältä, että tehtäisiin yhtä monta levyä kuin Tasavallan Presidentti teki. Nyt me liityttiin kymppikerhoon. Hirveän moni bändi ei kuulu siihen.
© Ari Väntänen