Absoluuttinen Nollapiste > Bändi

Pasi Sundqvist haastatteli Tommi Liimattaa "Absoluuttinen Nollapiste soittaa Suljetun" -kiertueen kynnyksellä. Haastattelun pohjalta kirjoitettu juttu jäi kuitenkin ajoituksen ja tilan puutteen takia pois Colossus-lehden numerosta 17. Haastattelusta on otteita myös Palasokerissa 17.11.2001 julkaistussa jutussa. Tämä editointi on tehty näitä sivuja varten ja sisältää enemmän yksityiskohtaista tietoa kuin muut versiot.


Julkaistu 4.10.2001.

Aukeaako Suljettu?

Nyt kun Suljettu on jälleen ajankohtainen albumi kiertueen takia, on varmaan tarpeen itse kunkin hieman miettiä sen kertomaa tarinaa ja Suljetun tematiikkaa. Eikä ole pahasta tietää syntyhistoriastakin jotain.

Tapasin Tommi Liimatan syyskuisena keskiviikkona Tampereella. Otin haastatteluun mukaan sanelukoneeni. Kyselin lupaa sen käyttöön ja kun perustelin panneeni merkille että Tommi asettelee sanansa tarkkaan ja haluan tallentaa sen oikean sanamuodon, hän sanoi:

- Monesti sitä lannistuu, kun joku nuori likka tulee vihko kädessä vaan...

Tommi iskee käteeni nipun pieniä muistilappuja.

- Tässä on alustavia biisijärjestyksiä Suljetun kehittelyvaiheesta, hän selventää. Muistilappuja on 29 ja jokaiseen on merkitty päivämäärä, tammikuun 1998 alusta saman vuoden lokakuun lopulle. Lapuissa vilisee työnimiä ja erilaisia merkintöjä.

2.1.1998 päivätyn lapun biisilistassa on avausraitana "Joen silmille", muistilapuissa se pysyy avausraitana melko pitkään, vasta viimeisessä lapussa 21.10. sen on korvannut "Kasvatus", josta sitten tuli se todellinen avaaja. Samoin "Yhteistä väliseinä" roikkuu koko ajan mukana, lopultahan tuo biisi ilmestyi "Kupit on kuin olisi häät" -sinkun b-puolena. Toisaalta "Suvannossa ylpeä ilme" (SYI) on kokoajan listan viimeisenä ja kun biisien kestoja on merkitty, se on aina 20-23 minuuttia.

Alkuvaiheessa on harkittu kappaleen "Jokea silmiin" äänittämistä uudelleen, sehän on julkaistu jo aiemmin Liimatan Pan Alleyllä. Mukana kulkee myös "Pikku Tuomas" tai "Kuollut Tuomas" joka mukailee "Jokea silmiin" -kappaletta: "ellen olisi palannut näkemään karhintaa ja linnut, jos olisin jäänyt minne ensi kertaa olin lähtenyt."

Lapussa lukee biisinnimi "Esken hektiset munat".

- Jotkin ovat sellaisia merkintöjä ettei ole ollenkaan tiennyt millainen biisi tulee mutta tietää mitä sen pitää käsitellä, Tommi kertoo.

- "Joen silmille" oli pitkään ensimmäisen biisin roolissa, nyt se tuntuu kaikista heikoimmalta. Se onkin vanhin noista biiseistä, tehty heti soololevyn äänittämisen jälkeen. Siitä Suljettu lähti. Esken munat taas, "Oi voi, oi voi, kun Esken munat soi..." Se on vain muistin tuki melodialle joka kuullaan kappaleessa "Sukututkimus lannistaa". "Täällä on joku" oli pitkään pilottisinglen B-puoli. Sehän sitten tuli levylle, Tommi toteaa.

Muistilapuissa vilisee kiehtovia, mutta vieraita kappaleiden nimiä: Söpösti, Laukontori, Maissi meidän alla, Puhuinko? (tai Puhuinko ääneen?), Peilikirkas, Jälki, Zep Dog, Bunny Joy, Polished/cheese, Aika luo tanssinsa, Kartano, Hedelmällisyys ja kuitu sekä Uni viestittää.

Osa nimistä saa selityksen:

- Söpösti on se alkuvuoden singlen B-puoli alun perin: asiat on liian söpösti. Me muuten tehtiin siitä kaksi miksausta, toisessa ei ollut englanninkielen sanoja, Tommi kertoo.

- "Hedelmällisyys ja kuitu" on varmaankin tuo "Kupit..." Oli niin paljon tekstiä ettei kaikkea saanut ikinä mahtumaan biiseihin. Piti tehdä valintoja. Just tänään väsäsin biisiä, siitäkin pitää jättää taas jotain pois, Tommi kertoo.

Entäs sitten Laukontori?

- Jotkut sävelosat tuovat mieleen tiettyjä paikkoja, sointukuvio tai melodia, se on vain tukisana. En muista mikä biisi on kyseessä... "Kiilakiven" työnimi oli Kartano koska se sävellys vaikutti uljaanpuoleiselta alussa, kartanoprogea, oikein luksusprogea, vaikka kappaleessa kuullaankin vain kitaraa. Sellaista pöyhkeää progea, Tommi nauraa.

- "Jälki" ja "Peilikirkas" olivat ehkä Joutomaan alkuperäisiä nimiä.

Sukukronikka

Mistä Suljettu sitten kertoo ja miten se on syntynyt? Eeppinen sukukronikka kertoo pohjoisessa elävän perheen tai perheiden tarinan, järkyttävän kertomuksen isän ja pojan suhteesta, odotuksista ja pettymyksistä. Isällä on selvästi rajoittuneet ja rajatut käsitykset siitä mitä kuuluu pojan ja mitä tytön tehtäviin, tämä luo tietyn tunnelman koko levylle. Vaikka Suljetun alku on melko hilpeä, levy kokonaisuutena on suorastaan ahdistava kun jo alussa sitä alkaa ajatella sitä mihin kaikki johtaa levyn lopussa.

- Sukulaiseni, jolla on ollut mielenterveysongelmia, oli ollut hoidossa ja palannut sieltä kotiinsa, erääseen itäsuomalaiseen kylään josta äitinikin on kotoisin, koska oli halunnut nähdä kun linnut palaavat kotiin. Äitini teoria oli että tämä tuli hulluksi kuunneltuaan Tasavallan Presidenttiä. "Se nyt kuuntelikin Tasavallan Presidenttiä". Yhteyttä ei varmaan ole siinä mitassa missä äiti halusi esittää asian. Tämä lintujen paluu mainitaan jo Jokea silmiin -kappaleessa soololevylläni. Tuosta kappaleesta lähti Suljetun kehittäminen.

Talvella 1995 - 1996 mie kuulin jutun, Australiassa oli jotkut kaivoskaupunkisurmat, nuoria tyttöjä oli joku tyyppi surmannut ja ne kaikki surmatut löytyivät jostain tuhansien mailien päästä samasta metästä. Sitten poliisi tutki ruumiiden sijaintipaikkoja että muodostavatko ne ilmakuvassa jonkin kuvion. Että onko sellainen pakkomielteinen surmaaja kysymyksessä. Sekin oli yksi lähtökohta Suljetulle, sellainen eteenpäinliikauttaja. Sanoituksessa mainitaan tuo "puolukanpoimintareittini kuvio ilmakuvassa", tyypillinen vainoharhaisuusjuttu. Kuten että radiossa puhutellaan juuri minua tai ajatuksia varastetaan päästäni.

"Jokea silmiin" -kappaleesta oli helppo jatkaa kappaleella "Joen silmille" - se oli biisilistassa joskus "Joe's Eyes" - ja seuraava oli "Suvannossa ylpeä ilme" (SYI) joka oli tekeillä alkuvuodesta kevääseen -97. Eräs heräte oli Leon Uriksen "Hadzi" jonka olin lukenut jouluna 1996. Mulla on tallessa kymmeniä liuskoja tekstiä siihen. Se on ollut aika epätoivoista hommaa kun minä sitä viisi kuukautta aktiivisesti tein. Äänitystä edeltävänä syksynä (1998) oli vielä paljon työtä ja hiomista. Kyllä on silloin ollut niin hakusessa asiat. Nyt on onneksi välimatkaa niin paljon ettei enää ahdistu niihin liuskoihin tarttuessa. Niitä on niin saatanasti. Niistä on yliviivattu mitä on seuraavalle liuskalle pantu ja sitten on toinen liuska johon on lyöty ne rivit mitä ei käytetty. Niistä on joku juttu saattanut päästä taas muulle liuskalle uuden aineiston sekaan. Rivit jotka eivät koskaan sovi mihinkään yhteyteen lentävät roskiin tai ovat taas omilla liuskoillaan. Sillä lailla minä yleensä olen sanoituksia tehnyt, etenkin nuorempana, Tommi selvittää prosessia.

Suljettu on aika tiivis kokonaisuus. Onko siinä jotain mikä ei ole aivan niin oleellista?

- SYI:n lisäksi on kolme biisiä jotka kiinteimmin liittyvät toisiinsa: "Kasvatus", "Tungos on lavaste" ja "Joen silmille". Ja tietenkin kahden biisin setä-tarina. Singlebiisi "Yhteistä väliseinä" liittyy myös Suljetun teemaan: "Sille teippiä persesilmään joka menneet unohtaa" vai miten se nyt menee... Ja tietysti "Joutomaa". Joka biisissä on luonto- ja miljöökuvausta sen verran kuin tuntuu soveliaalta. "Kiilakivessä" luontokuvausta on enemmän sen takia että tuntui kivalta valita mukaan arkistossa olevia lyhyitä luontokuvia kuten kukan joka liikahtaa kimalaisen painosta. Minä pidän "Kiilakiveä" aivan lopullisena luontobiisinä, että sen jälkeen ei Suomessa tarvitse kirjoittaa luontobiisejä, piste. "Kiilakivestähän" saisi myös hyvän musiikkivideon, siihen voisi ottaa luontofilmeistä hyviä pätkiä ja yliajettuja eläimiä jotka muistuttaa marjapussia! Luonto on ehkä meidän.

Basisti Aake Otsala laulaa Suljetulla kaksi omaa kappalettaan jotka liittyvät tietysti teemaan, vaikka sanoituksen tyyli on kokolailla eri maailmasta. Aaken sanoitukset ovat haikeaa ja katkeransuloista maalailua.

- Joo, kappaleista "Joutomaa kytkeytyy" levyyn suoremmin kuin "Portaat". "Joutomaan" tekstin viimeisessä editoinnissa olin enemmän mukana.

Suljettu alkaa kappaleella "Kasvatus".

- Iskä siinä puhelee pojalleen. "Kasvatus" on jonkinlainen koraalimuunnelma. Aki asui hetken aikaa minun olohuoneessa. Siellä oli sen urut ja se soitteli koraalimuunnelmia, siitä syntyi tuo urkutausta. Heti jo viitataan pojan lähtemiseen kotoa. Isää kiinnostaa enemmän se että poika sulkee lähtiessään välioven (menikö ovi kunnolla kiinni?) ja jättää Buster-sarjakuvat eli lapsellisen haihattelun kuin se että poika on yleensä lähdössä. "Joen silmille" on sama pojan silmin.

Ystävääni Jakea huvittaa aina kohta "Onko tuon vauvan nimi mahdollisesti Jake?" Mikäs tarina siinä on?

- Joku nyt vain on kiinnostunut vauvan nimestä. Minä nyt en muista mitä kaikkea tässä biisissä oli mukana ja mitä on jätetty pois... Oliko siinä puhetta tuulen lennättämästä pääsylipusta johonkin? Onko tässä se "Kyllä me nähdään vielä ennen joulua"-puheenvuoro? Ei ole? No, suhde on päättymässä, kävellään katuja, tuuli lennättää rojua, pakkasen kangistamaa hedelmänkuorta ja pääsylippua. Sisäisen tunnelman kuvausta ulkoisin keinoin. Vauva on niiden yhteinen ja sillä ei ole vielä nimeä ja mies ehdottaa Jakea. Muistelen että tästä on kysymys.

Kahden perheen tarina?

- Tässähän voidaan ajatella että on kaksi perhettä, kaupungissa asuva perhe ja maaseudulla asuva perhe. Kaupungissa asuvan perheen asioista kertoo Esinekeräilyn hitaus, Kupit ja Täällä on joku. Eli se on parisuhdekuvaus joka täydentää maaseutumiljöön kuvausta. Sitten on sukulaisuussuhteita, setä ja sedän perään haikailu, Tommi yllättää.

- Jaa? Kaksi perhettä? Toimittaja on luullut että nämä kappaleet kertovat ajasta jolloin perheen äiti oli vielä hengissä ja perhe asui lähiössä.

- Jos me lähetään tälle linjalle, niin sitten on mahdollista että tämän pojan nimi on Jake, sanoo Tommi nauraen.

- Mutta kato, mie en ole itekkään halunnut päättää näitä asioita. Niissä on niin paljon vaihtoehtoja että sillä ei ole edes merkitystä lopputuloksessa onko kysymyksessä sama perhe. Se voi olla pettymyskin tietää mitä kuka milläkin tarkoittaa. Selitys on aina niin arkinen että se voi vain pilata omia syntyneitä mielleyhtymiä. Oma täydennys on yksi asia jonka takia jostain teoksesta tykkää. Tässä tekijä ehdottaa että perheitä onkin kaksi. Se ei ole ehdoton asia että perheitä on kaksi. Kysymys on siitä että mä oon ollu vaan paikalla kun nää biisit on syntynyt mutta en ole välttämättä viisaampi kuin kuulija. Äidin kuolemakin jää selvittämättä. Sitä vaan selitellään muttei selvitetä, Tommi tuumii.

- Tungos on Lavaste-kappaleessa ne vetoketjut vanhempien takaraivoissa kuvaavat sitä kun yhtäkkiä säikähtää: onko mitään asiaa johon pystyy oikeasti luottamaan? Mitä jos joku on kuvitellut minut? Koska penikkana minulla oli sellainen pelko että kun mie vastaan puhelimeen, se puhelu on järjestetty vain minun hämäämiseksi. Sama kuin että Valitut Palat julkaisee sitä lehteä peitteeksi, se on peitefirma joillekin suuremmille rikoksille. Valitut Palat-lehden julkaiseminen sinällään on jo rikos mutta niillä on jotain asekauppoja ja muuta siinä ja ne näkevät vaivan että peittävät tällä Valitut Palat-lehdellä pahemmat rikokset. Eli kun äiti vastaa puhelimeen, se on siksi etten huomaa sillä hetkellä tapahtuvan jotain paljon dramaattisempaa. Ja kun lähden pihalle leikkimään, he riisuvat hetkeksi ahdistavat naamionsa ja paljastavat liskon kasvot, Tommi kuvailee.

- Esinekeräilyn hitaudessa ilmaistaan tyytymättömyys pikkuporvarilliseen elämänmuotoon. Eli Jaken isällä ei ole halua ryhtyä ydinperheeseen.

Monissa kappaleissa mainitaan myötätuntoa aiheuttavat liukuestesukat:

- Se oli semmoinen juttu että mun serkku oli käymässä, ei se ollut kouluikäinenkään vielä, mutta mie kielsin sitä leikkimästä ja se esitti pettynyttä ja meni sängynlaitaa vasten, käpertyi, ja minua kävi säälittämään kun sillä oli liukuesteet sukissa, se oli jotenkin lohduton homma että minä kiellän ja sen vanhemmat oikeasti välittää siitä ja ne on pukeneet sen ja sitten suojaton selkä, jonka selkärangan helminauha erottuu kun se kyyristelee siinä. Ehkä mä sitten annoin sen tuhota jotain mun kamaa...

- "Suvannossa ylpeä ilme" on kestänyt aina sen 21 minuuttia, alusta asti oli selvää että siitä tulee pitkä teos. SYI:n osa III on sellainen rokkibiisi koska mua ärsyttää kun pitkissä ns. progeteoksissa esiintyy aina muita tyylejä paitsi rockia, rockia hyljeksitään tyylilajina. Kaiken pitäisi sitten olla niin grand'ia, klassiseen musiikkiin ja muuhun saa viitata mutta ei rokkiin. Pitäähän teoksessa olla suoraa rokkia välillä, raikasta vettä.

- Suosikkini on kuitenkin SYI osa V, Tommi sanoo. - Vitososassa huomataan että isä on vainoamisesta aika lopussa. "Kylmän kaataminen rikkoo kuuman astian". Kolmionmuotoinen joutomaa, millainen usein jää kahden joen yhtymäkohtaan ja välissä on sellainen kapeampi oikonen, on viimeinen paikka mihin se jaksaa vaeltaa, se jää omien muistojen ja kuvitelmien valtaan. Se näkee että valkea vene lähestyy noutamaan. Naistahan joskus kutsutaan heikommaksi astiaksi ja nyt tämä mies joka on poikaansa syyttänyt naismaisuudesta, on niin loppuun ajettu että on itse se heikko astia. Poika on voittaja siinä mielessä ettei ole enää mittakumppanina olemassa, hän on jo menehtynyt.

- Isä havaitsee joutomaalla että häntä ollaan tulossa veneellä noutamaan. Poika on löytynyt lossinvaijerista. Pojan hukkuminen, hukuttaminen tai hukuttautuminen, siihen oli yhtenä herätteenä Kate Bushin Ninth Wave. SYI:lle tuli jälkikirjoituksena "Ja jos" myöhemmin Olokselle. Se on kirjoitettu tammikuussa 1999 eli kun me äänitettiin Suljettua. Se on vielä lähellä Suljetun tematiikkaa. Se oli ensimmäinen biisi mitä treenattiin Olokseeen ja ensimmäinen uusi biisi mitä soitettiin keikoilla toukokuussa 1999. Mä en ollu vielä päässyt Suljetusta irti.

Haastattelija ja koostaja: Pasi Sundqvist


Päivitetty 11.2.2002
Sivuston ylläpitäjät