Re: [0-lista] Martikainen Kuussa
- From: Juhani Anttila <juhani@xxxxxx>
- Date: Tue, 19 Sep 2006 08:51:55 +0300 (EEST)
Kirjoitin 4.9.2006:
> Jarkko Martikainen kertoo, millaista oli työskennellä Studio
> Kuussa: http://www.levy-yhtio.com/martikainen/studio.php
Tässä vielä Valitut Palat niille, jotka eivät ole juttua päässeet
lukemaan. Ensimmäinen kappale olikin jo viime viestissä.
"Pohjustusta äänittämisaiheeseen oli ollut, niin kuin olla pitää, sekä
itseni että soittajien että tietenkin äänittäjä-Aaken kesken. Olin jo
hyvissä ajoin varmistanut että Aakella olisi studio Kuussaan
mahdollisuudet äänittää meitä niin, että kaikki perusosuudet voitaisiin
äänittää yhtaikaisesti. Tämä tarkoitti laveimmillaan säestyskitaraa,
laulua, toista kitaraa, koskettimia ja perkussioita. Studio Kuu on
omistajiensa mielestä pahasti kesken - varsinaista kahvittelu- tai
taukotilaa siellä ei vielä ollut - mutta meille ei studiossa löytynyt
mitään varsinaista valittamisen aihetta. Sen sijaan kiiteltävää
ennemminkin: tärkein, eli tila toimi niin kuin pitikin, ja saimme
väliseinillä rakennellun kompleksin, jossa soittaa laulua yksissä tuumin
niin kauan kunnes se oli havaittu kyllin onnistuneeksi. Vuotoja muihin
raitoihin tuli lähinnä kehärummusta, mutta senkään kanssa ei joutunut
kohtuuttomiin ongelmiin. Plusmerkkistä oli myös se, että Aake, kuin myös
toinen työntekijä, meillä lähinnä apuäänittäjän roolissa ja jutunkertojana
toiminut Yli-Anttilan Marko olivat sekä osaavia että muutoinkin
luonteiltaan mieluisia ihmisiä, joiden kanssa oli helppo tehdä töitä."
"Fender Rhodes -sähköpiano kyllä pyrki tuottamaan useammatkin harmaat
hiukset koko työjoukolle, sillä arkiston aarteen, sinänsä verrattomasti
soivan kojeen, motoriikka kiukkuili tuon tuosta. Kävi sääliksi Pirjoa,
joka joutui kamppailemaan pohjaan juuttuvien koskettimien kanssa, eikä
pedaalin toimintakaan ollut täysin ongelmatonta. Niinpä Aake ja Marko
jäivät iltapuhteikseen korjailemaan soitinvanhusta."
"Etenkin tässä kappaleessa Aaken äänittämistaiteen taso kuuluu
korostuneena: soitinten läsnäolo, voimakkuuserojen nyanssit, ja varsinkin
viimeisen säkeen lauludynamiikan taltiointi oli niin onnistunutta että
teki mieli aivan kädestä pitäen kiittää. Aake toki tuumaa vain tekevänsä
työtään, vaatimaton mies kun on."
"- - Hyvää yötä, nykyaika, jonka lopussa on soolontapainen. Sen
loppusilauksen ideasta täytynee ainakin osittainen kunnia antaa Yli-
Anttilan Markolle, joka oli manaamassa esiin levylle päätynyttä neljän
äänen slide-kitarasävytystä. Josta olen siitä alkaen pitänyt kovin
paljon."
" - - Aake sai minut miettimään asiaa uudestaan. Silloin kun tämän
kyseisen levyn referenssitapauksia tehtiin enemmän (eli noin 30 vuotta
takaperin), niissä oli kosolti stemmalaulullisia sävyjä, hän vakuutti, ja
niin päädyimme kokeilemaan ja muovaamaan jo kerran hylkäämieni ideoiden
toimivuutta. Hauskaahan se oli. Laulaminen, etenkin yhteislaulaminen, on
hieno laji, ja sunnuntaiaamuksi meillä oli kasseissamme kosolti
stemmaideoita."
"- - äänittäjämme vision mukaisesti emme tehneet tätäkään työtä
modernisti, raita kerrallaan, vaan jos vain mahdollista, kaksi tai kolme
laulajaa lauloivat kertaottonsa osuutensa talteen."
"Samalle päivälle, Apen tehtyä työnsä vähintäänkin suoraselkäisesti,
ehdimme vielä laulamaan lisää. Kyseessä olivat Vanhene kanssamme, johon
Aakekin lauloi ylänuottia (kunnes äänensä alkoi rakoilla ja hän siirtyi
takaisin äänitystiskin taa) ja Hyvää yötä, nykyaika, jonka kertosäestemmat
lauloimme Upin kanssa "miehissä". Kyseisessä kappaleessa varsinkin minä
pääsin kokeilemaan alakerrannaislaulantaa, jo siitäkin syystä että Aaken
kelpo perustelun mukaan en saa missään tapauksessa pyrkiä omalle
leadlaulualueelleni silloin kun stemmoista on kyse. Hän oli oikeassa."
"Itse olennaisin, eli lopullinen työjälki, oli juuri sellaista kuin
toivoinkin, ellei vielä piirun verran parempaa. Olin antanut ainoana
miksausohjeena Aakelle teesin, jonka mukaan niin soitinsuorituksia kuin
lauluraitojakin tuli pyrkiä tuomaan lähemmäs kuulijaa. - - Aake on kyllä
itsensä kovin kriitikko, ja silloinkin kun minä jo olin valmis huutamaan
hurraa-huutoja, hän saattoi vielä haluta tehdä joitain pienen pieniä
mutta olennaisia muutoksia. Oikeastaan poikkeuksetta hän oli epäilyksineen
oikeassa; niiden myötä hyvä miksausjälki muuttui vielä aavistuksen verran
näkemyksellisemmäksi."
"Referenssikuunteluna herra Otsala piti autostereoitaan, joissa hän
kuunteli työmatkoillaan eri versioita miksauksista. Jos laulu toimi niissä
oloissa, hän oli melko valmis uskomaan niiden toimivuuteen myös kaiken
tasoisissa kotistereoissa ja jopa radio-oloissa. Minua hymyilytti ajatus
autokuuntelusta - -"
[Masteroinnista, kun kohtalokas portaissa kaatuminen oli keskeyttänyt
hetkeksi työn. Nilkka sai toimivan ensiavun.] "Kuten tiesinkin, itse työ
tuli hyvin tehdyksi: Pauli [Saastamoinen] ja Aake ovat tehneet paljon
onnistunutta yhteistyötä, tuntevat sekä teknisen jargonin salat että
toistensa työtavat, ja kun Aake pystyi jokaisen pikku yksityiskohdankin
kyseessä ollessa tarkasti kertomaan, miten lopputyö piti tehdä, oli oma
osuuteni jälleen kerran perin huomaamaton."
--
Juhani Anttila, http://iki.fi/juhani/