Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

Re: [0-lista] Martikainen Kuussa



Kirjoitin 4.9.2006:

> Jarkko Martikainen kertoo, millaista oli työskennellä Studio 
> Kuussa: http://www.levy-yhtio.com/martikainen/studio.php

Tässä vielä Valitut Palat niille, jotka eivät ole juttua päässeet 
lukemaan. Ensimmäinen kappale olikin jo viime viestissä.

"Pohjustusta äänittämisaiheeseen oli ollut, niin kuin olla pitää, sekä 
itseni että soittajien että tietenkin äänittäjä-Aaken kesken. Olin jo 
hyvissä ajoin varmistanut että Aakella olisi studio Kuussaan 
mahdollisuudet äänittää meitä niin, että kaikki perusosuudet voitaisiin 
äänittää yhtaikaisesti. Tämä tarkoitti laveimmillaan säestyskitaraa, 
laulua, toista kitaraa, koskettimia ja perkussioita. Studio Kuu on 
omistajiensa mielestä pahasti kesken - varsinaista kahvittelu- tai 
taukotilaa siellä ei vielä ollut - mutta meille ei studiossa löytynyt 
mitään varsinaista valittamisen aihetta. Sen sijaan kiiteltävää 
ennemminkin: tärkein, eli tila toimi niin kuin pitikin, ja saimme 
väliseinillä rakennellun kompleksin, jossa soittaa laulua yksissä tuumin 
niin kauan kunnes se oli havaittu kyllin onnistuneeksi. Vuotoja muihin 
raitoihin tuli lähinnä kehärummusta, mutta senkään kanssa ei joutunut 
kohtuuttomiin ongelmiin. Plusmerkkistä oli myös se, että Aake, kuin myös 
toinen työntekijä, meillä lähinnä apuäänittäjän roolissa ja jutunkertojana 
toiminut Yli-Anttilan Marko olivat sekä osaavia että muutoinkin 
luonteiltaan mieluisia ihmisiä, joiden kanssa oli helppo tehdä töitä."

"Fender Rhodes -sähköpiano kyllä pyrki tuottamaan useammatkin harmaat 
hiukset koko työjoukolle, sillä arkiston aarteen, sinänsä verrattomasti 
soivan kojeen, motoriikka kiukkuili tuon tuosta. Kävi sääliksi Pirjoa, 
joka joutui kamppailemaan pohjaan juuttuvien koskettimien kanssa, eikä 
pedaalin toimintakaan ollut täysin ongelmatonta. Niinpä Aake ja Marko 
jäivät iltapuhteikseen korjailemaan soitinvanhusta."

"Etenkin tässä kappaleessa Aaken äänittämistaiteen taso kuuluu 
korostuneena: soitinten läsnäolo, voimakkuuserojen nyanssit, ja varsinkin 
viimeisen säkeen lauludynamiikan taltiointi oli niin onnistunutta että 
teki mieli aivan kädestä pitäen kiittää. Aake toki tuumaa vain tekevänsä 
työtään, vaatimaton mies kun on."

"- - Hyvää yötä, nykyaika, jonka lopussa on soolontapainen. Sen 
loppusilauksen ideasta täytynee ainakin osittainen kunnia antaa Yli- 
Anttilan Markolle, joka oli manaamassa esiin levylle päätynyttä neljän 
äänen slide-kitarasävytystä. Josta olen siitä alkaen pitänyt kovin 
paljon."

" - - Aake sai minut miettimään asiaa uudestaan. Silloin kun tämän 
kyseisen levyn referenssitapauksia tehtiin enemmän (eli noin 30 vuotta 
takaperin), niissä oli kosolti stemmalaulullisia sävyjä, hän vakuutti, ja 
niin päädyimme kokeilemaan ja muovaamaan jo kerran hylkäämieni ideoiden 
toimivuutta. Hauskaahan se oli. Laulaminen, etenkin yhteislaulaminen, on 
hieno laji, ja sunnuntaiaamuksi meillä oli kasseissamme kosolti 
stemmaideoita."

"- - äänittäjämme vision mukaisesti emme tehneet tätäkään työtä 
modernisti, raita kerrallaan, vaan jos vain mahdollista, kaksi tai kolme 
laulajaa lauloivat kertaottonsa osuutensa talteen."

"Samalle päivälle, Apen tehtyä työnsä vähintäänkin suoraselkäisesti, 
ehdimme vielä laulamaan lisää. Kyseessä olivat Vanhene kanssamme, johon 
Aakekin lauloi ylänuottia (kunnes äänensä alkoi rakoilla ja hän siirtyi 
takaisin äänitystiskin taa) ja Hyvää yötä, nykyaika, jonka kertosäestemmat 
lauloimme Upin kanssa "miehissä". Kyseisessä kappaleessa varsinkin minä 
pääsin kokeilemaan alakerrannaislaulantaa, jo siitäkin syystä että Aaken 
kelpo perustelun mukaan en saa missään tapauksessa pyrkiä omalle 
leadlaulualueelleni silloin kun stemmoista on kyse. Hän oli oikeassa."

"Itse olennaisin, eli lopullinen työjälki, oli juuri sellaista kuin 
toivoinkin, ellei vielä piirun verran parempaa. Olin antanut ainoana 
miksausohjeena Aakelle teesin, jonka mukaan niin soitinsuorituksia kuin 
lauluraitojakin tuli pyrkiä tuomaan lähemmäs kuulijaa. - - Aake on kyllä 
itsensä kovin kriitikko, ja silloinkin kun minä jo olin valmis huutamaan 
hurraa-huutoja, hän saattoi vielä haluta tehdä joitain pienen pieniä 
mutta olennaisia muutoksia. Oikeastaan poikkeuksetta hän oli epäilyksineen 
oikeassa; niiden myötä hyvä miksausjälki muuttui vielä aavistuksen verran 
näkemyksellisemmäksi."

"Referenssikuunteluna herra Otsala piti autostereoitaan, joissa hän 
kuunteli työmatkoillaan eri versioita miksauksista. Jos laulu toimi niissä 
oloissa, hän oli melko valmis uskomaan niiden toimivuuteen myös kaiken 
tasoisissa kotistereoissa ja jopa radio-oloissa. Minua hymyilytti ajatus 
autokuuntelusta - -"

[Masteroinnista, kun kohtalokas portaissa kaatuminen oli keskeyttänyt 
hetkeksi työn. Nilkka sai toimivan ensiavun.] "Kuten tiesinkin, itse työ 
tuli hyvin tehdyksi: Pauli [Saastamoinen] ja Aake ovat tehneet paljon 
onnistunutta yhteistyötä, tuntevat sekä teknisen jargonin salat että 
toistensa työtavat, ja kun Aake pystyi jokaisen pikku yksityiskohdankin 
kyseessä ollessa tarkasti kertomaan, miten lopputyö piti tehdä, oli oma 
osuuteni jälleen kerran perin huomaamaton."

-- 
Juhani Anttila, http://iki.fi/juhani/