Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

7. sinetti, ensimmäiset tunnustelut



Ensituntumaa:

Seitsemännellä sinetillä on tekemisiä Oloksen ja Simpukan kanssa.

Levyä vaivaa hätäisyys ja soundien ohuus. Hätäisyys ilmenee:
sanat eivät ole helmiä; laulusovituksissa on jotain keskeneräistä, 
ne eivät aina hengitä; äänisuunnittelussa ei ole samanlaista kuria ja 
toisaalta kultaista leikkausta kuin esim. Nimi Muutetussa. 

Tuntuu että pojat ovat vähän hakusessa: muuttua pitäisi mutta ei 
tiedetä mihin suuntaan ("itketään ja muututaan"), sen vaikutuksesta 
laitetaan vähän kaikkea. Tuloksena hajanaisuus. Toinen termi joka 
kattaa osaltaan levyn on keveys. Välillä bändi onnistuu 
kuulostamaan Kentiltä tms. 

Parhaiten mieleen jää aloitus- ja lopetuskappaleet. Muista 
vähäistä: Aake sanoittaa jo hyvin; Parta on eksynyt numerosarja
singlen b-puolelta; en voi auttaa, mutta mielessäni "sormus kielellä 
pilkkiaukosta" viittaa Kate Bushiin. 

1. Kerro ketä ajattelit: 
Alkuriffittelyssä Ireneä ja muistumia Ipswichistä. Säkeistöjen 
laulumelodiassa Beatlesia (jos en nyt väärin muista), sekä 
kertosäkeen taustoissa. Oopperalaulun hyväksikäyttö on 
mielenkiintoinen ajatus, ja toteutuksessa on onnistuttu. Ihmettelin 
ensin mistä ovat saaneet idean, kunnes mieleen nousi Pink Floyd. 
Muistelen ennemmin Atom Heart Motherin a-puolta kuin Dark 
Side of the Moonia (joka on kohtuullisen paska levy). 

11. Sinetti: 
Progressiivisempi. Poikkeaa tunnelmaltaan, ei keveyttä 
havaittavissa. Erinomainen oopperalaulun ja Portishead-kitaroinnin 
yhdistäminen. Levy alkaa mahtipontisesti, loppuu hillitymmin.
 
Levyyn tuntuu sopivan hyvin Nimi Muutetun aikaan tehdyn 
artikkelin "Harvinaisen graafinen yhtye" sisältämät yhtyeen jäsenien 
sanomiset, tosin silloin kyse oli Oloksesta. Ja eräästä haaveesta:

"TL: - Mie kyllä oon haaveillut sellasesta levystä, jossa on 
mahdollisimman vähän eri elementtejä. Että se vaikuttaisi jopa 
siltä, että se on tehty hädässä, saatu työllä ja tuskalla 41 minuuttia 
täyteen."