Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

Kuopion Clone 16.5.2002



Käväisin Kuopion-keikalla viime viikolla. Esiintymispaikka Clone on niitä 
hoopoja yökerhoja, jotka on jaettu "diskopuoleen" ja "Suomirock-puoleen". 
Puolien nimet ovat siten night club ja music bar - tai sinne päin.
 
(Vähäisen kokemukseni mukaan tällaiset paikat ovat yleistyneet Suomessa 
viime aikoina; ainakin täällä Jyväskylässä suljettiin ainoa vaihtoehtoinen 
elokuvateatteri ja sen yhteydessä toiminut mainio eurooppalaishenkinen 
kahvila-ravintola Elohuvi juuri yllämainitun henkisen mammuttikompleksin 
tieltä. Irvokasta asiassa on se, että Elohuvin seinän takana JO OLI yksi 
tuollainen valtava kutuyökerho ja että elokuvateatteri suljettiin 
kai osittain yökerhosta kaikuneen jynkytyksen vuoksi. Vielä irvokkaampaa 
on, että nyt paikalla oleva persoonaton bilehalli käyttää samaa 
Elohuvi-nimeä. Mitään tekemistä elokuvan kanssa ei paikalla tietääkseni 
ole...)

Puolenyön aikoihin Clonen sisällä aloin jo epäillä, ettei siellä 
mitään Nollapistettä soittaisi, siksi eri maailmasta nämä kaksi 
meininkiä olivat. Tuli mieleen, että tuota kontrastia voisi käyttää 
elokuvassa tai novellissa. Tunnin odottelu Clonessa oli jokseenkin 
turhauttavaa, sillä jos halusi paeta musiikkibaaripuolen 
käsitystä Suomirockista muualle kuin vessaan, joutui vain ojasta 
allikkoon: peilipallon säihkeeseen diskolattiaa kiertämään. Siellä kaksi 
esitanssijablondia (onko tämä yleinenkin käytäntö?) hytkyivät paskan 
nykytanssijytkeen tahdissa. Tämä loppui vasta sillä sekunnilla kun bändi 
oli kokonaisuudessaan lavalla ja Aake näytti merkin tiskijukille. Koskaan 
aiemmin Abso-keikkaa odotellessa (eikä juuri mitään muutakaan keikkaa, 
paitsi ehkä Wigwamia huhtikuussa 2001 Tabascossa) ei ole altistunut niin 
kauaa niin huonolle musiikille. Yleensä olen pitänyt tapanani käydä 
toivomassa dj:ltä biisiä paria; nyt se ei tullut mieleenikään.

Soitettavan musiikin valinta ja muutenkin illan konsepti (nykyäänhän 
kaikki mahdollinen tehdään kuluttajille suoraan markkinoitaviksi 
pakettiratkaisuksi) oli sitäkin epäonnistuneempi kun paljastui, että juuri 
kukaan ei blondinukkejen kanssa tanssinut vaan suurin osa oli selvästikin 
tullut paikalle katsomaan bändiä. Yleisöä oli 50, joista tusinan verran 
lavan edessä, loput etäämmällä pöydissä.

Oma tunnelmani oli jo käynyt niin alhaalla, että lopulta Clone paljastui 
yllättävänkin hyväksi keikkapaikaksi. Soundi ja miksaus olivat kohdallaan, 
eikä volyymia ollut liikaa. Pari pylvästä esti näkyvyyttä hieman edestä 
päin, mutta molemmilta sivuilta pääsi katsomaan soittajia paremmin kuin 
juuri missään keikkapaikassa. Soundikin pysyi kirkkaana jokaiseen 
kokeilemaani kohtaan. Samassa tilassahan oli muinoin (joskus vuonna 
miekka ja kilpi) maineikkaampi, joskin vain kohtalainen rockluola Rock 
Circus - olisiko sen perinteistä hitunen jäänyt Clonenkin osaksi.

Aiempien raporttien perusteellahan Abso on esiintynyt ennenkin 
paikallisissa persediskoissa; omalle kohdalleni tämä oli kyllä 
ensimmäinen tapaus. Mutta ei ole tarkoitus mitenkään korostaa, millaiset 
kärsimykset kävin läpi voidakseni dokumentoida arvokasta rockhistoriaa 
nyky- ja jälkipolville, joten laajahkosta taustoituksesta lopultakin itse 
keikkaan:

Soitto alkoi perjantain 17.5. puolella n. klo 0.20. Setti kesti 
encoreineen n. 1 h 20 min. myötäillen kovasti meneillä olevan kiertueen 
settejä. Jyväskylän keikkaan verrattuna vain Sunnuntai, se raviaiheinen 
biisi, jäi puuttumaan. Muuten keikka olikin yllättäen onnistuneempi kuin 
Lutakossa: Liimatan ja Lääkkölän yhteissoitto sujui paljon paremmin. 
Lutakon hapuileva, vähän hengetön esitys ei ollut toki muuttunut miksikään 
yhteishurmokseksi, mutta miellyttävää uutta varmuutta esiintymisessä oli. 
Ehkä keikkapaikka latisti sekä yleisöä että Absoja sen verran, että 
odotukset tosiaan jäivät alas. Pirun hienosti pojat homman hoitivat 
vähäiselle yleisölle eikä missään vaiheessa tullut sitä Jyväskylässä (ja 
kuulemma Turussa) koettua tunnetta, että loppua kohden meno olisi 
hiipunut. Edelleen pelkäsin, että clonelaiset olisivat sanelleet keikalle 
maksimikestoksi 45 minuuttia, mutta pelko oli turha.

1. Vihkikaava ja käytäntö
2. Mihin
3. Heitto-ovet > I Shall Be Released
4. Aurinko Kaikennäkö
5. Saatteeksi
6. Yhteistä väliseinä
7. Uin ja näin - pitkä versio
8. Suojasivu
9. Pyhä Nynny II
10. Liukuovet
11. Irene Kaktus
12. Öljy puulle - pitkä versio

encore:
13. Tämä (pitkällä introlla)
14. Ja jos
15. Viisas lintu (haukka)


Biisivalintoja ei voi kyllin kehua: tämä linja on kyllä tervetullut. 
Suuttumus Ipswichin ja Eräät tulevat juostenin pois jättämisestä on jo
väistynyt; kyllä ne biisit tuleviin setteihin mahtuvat varmasti aikanaan. 
Yhteistä väliseinä oli jumalainen; Aki oli skarpannut Lutakon jälkeen 
huomattavasti. Muutenkin molempien kitarointi oli hurjan hyvää. Uin ja 
näinin n. 5 minuutin kohdalla tuleva kaksoiskitarointi oli tappavan hyvä, 
samoin Liukuovien julman kaunis lopetus. Tommi oli opetellut soittamaan 
Öljy puullen kitaraosuudet tyylikkäästi sitten Lutakon hapuilujen.

Uin ja näin oli hieman lyhempi - ja reippaasti parempi - kuin viimeksi. 
Ei polkenut paikallaan eikä mielenkiinto herpaantunut. Jamitteluosaa oli 
lyhennetty parilla minuutilla, jotka oli selvästikin lisätty Öljy puulle 
-jamiin. Molemmat toimivat ihan täysillä. Öljy puullen studioversio nyt on 
tietysti ylittämätön, mutta nyt kuultu liveversio oli vähintäänkin 
perusteltu. Peloittavan hyvä. Aake loihti horror-ääniä bassosta.

Edelleenkään en suostu laskemaan Ipswichiä Uin ja näin -medleyhyn; sitä 
kuultiin nyt vielä vähemmän kuin viimeksi. Aake ehkä pari kertaa kuiskasi 
tuon maagisen tekohengityslauseen jamin loppupuolella. Irene kulki 
paremmin kuin koskaan; yksi niistä biiseistä jotka ovat livenä selvästi 
parempia kuin levyllä. Horror-efektejä jäi kyllä vähän kaipaamaan.

Välispiikkejä oli harvakseltaan, lähinnä pari hauskaa keikan lopussa. En 
kirjannut muistiin, ettei nyt Liimatasta ihan Elviksen veroista legendaa 
tulisi... Jonkun biisin alussa (Irene?) Tommi kertoi napanneensa 
biisin nimen "äitinsä kotisivuilta". Tässä kohden Tommin pokka petti 
täysin; hän päästi hersyvän naurun. Tomi ei kertaakaan kehottanut Tommia 
haara-asentoon. Jonkin ei-raviaiheisen biisin Tommi esitteli 
raviaiheiseksi.

Tämä oli saanut mehukkaan intron alkuunsa. Kuulosti jännittävältä ja 
tietenkin pirun hyvältä. Ehdin jo innostua: uusi biisi. Hyvin tuo 
kiehtova intro sopi kyllä Tämäänkin, ei siinä mitään.

Heitto-ovien uusi letkeä sovitus on mainio, samoin Mihinin yhä rajummin 
reggaehtava rytmi. Viisas lintu sopi lopetusbiisiksi paremmin kuin Ja jos. 
Saatteeksin lopusta oli jätetty pala pois.

Kuopiossa tapahtui kaiketi ensimmäistä kertaa seuraava: Nimi muutetun 
loppupään kolmikko Irene - Liukuovet - Pyhä Nynny II soitettiin peräkkäin, 
joskin nurin päin.

Onko Sivulla jatkuuta soitettu muualla kuin Porvoossa? Kiinnostaisi kovin 
kuulla se Tommin mainitsema uusi hard rock -sovitus, johon kaikki 
sanoituksen tavut eivät mahtuneet...

Kaikkiaan mainio keikka, jonka voisi kokonaisuudessaan haluta 
retrospektiiviselle 5 cd:n boksille joskus. "Clone" näyttäisi kyllä liian 
pahalta levyn kannessa, missä pitää varmaan aina liveäänityksestä 
puhuttaessa lukea "Tavastia".


Samu