Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

diucit



Tervehdys listalaiset

Väliaikatiedote DIUC-180-210:istä. Niitä on nyt lähtenyt maailmalle
kymmeniä tunteja. Kasetit saaneista ainakin Jussi (pahkeinen@xxxxxxxxx)
ja Elina (laia@xxxxxxxxxx) ovat lupautuneet jatkokopiointeihin, joten ottakaa

heihin yhteyttä, jos nämä nauhat jälkijunassa rupeavat kiinnostamaan.
Itse rupean selvittämään vuorostani uusien diuccien saatavuutta.
Käsittääkseni osia on jo valmiina.

Muutama miete näistä kaseteista, kun joku aiheesta keskustelua
peräänkuulutti. Ja miksei keskusteltaisi. Olen sitä mieltä, että
koko DIUC-homman nerokkuus tajutaan vasta joskus vuosien
viiveellä. Kukaan artisti aikaisemmin ei ole käsittääkseni päästänyt
fanejaan kuulemaan lapsuuden nauhoituksiaan ja tajunnanvirtademojaan
tässä mitassa. Kun DIUCkeina saataisiin vielä Nollapiste-demoja
ja -keikkanauhoja, niin se olisi jo kumouksellista. Käsittääkseni
kyse on siitä, että niiden levittelyllä loukattaisiin jo levy-yhtiöitä
ja kustannusoikeuksien omistajia (Johanna, Karppanen). "Kaamoskujan
kellarinauhat" muodostaa varhaisen poikkeuksen ajalta ennen
konseptin selkiytymistä.

Muutamia nauhakohtaisia huomioita. DIUC-180. Hauskoja Velvet
Underground -tunnelmia kappaleessa "What About Jesus?" "Tragedian
perusainekset Riihimäen asemalla" on Simpanssit-klassikkoainesta,
kunnon kertosäe ja mikä tärkeintä, kunnon nimi. "Rakastan sinua, äiti"
vinoilee 50-60-luvun jenkkiballadeille. "Se tuntuu" taitaa olla
Liimattaa ja kumppaneita Tulenkantajat-henkisimmillään. "What A
Wonderful Chimp" on aika hervoton päätös. Harvemminhan
Simpanssit ja kumppanit vääntelevät laulujen sanoja.

DIUC-190. Eräänlainen best of luonteeltaan tämäkin, kun mukana
on uusverisoina vanhoja tuttuja (Jag tror, Paratiisin käärme, On aika
päihteiden)  ja sitten niitä muutama diuc takaperin jaeltuja uudempia
klassikoita,  "Kyse on viestistä", "Sukuelin tuulessa", "Ota vastuu,
Sasseli".
Olikohan tällä nauhalla se Tomin heitto "vamut tahtoo pitää hauskaa",
taisipa olla.

DIUC-200. Aika tavalla Tommin ja Teemun duojuttuja. Nauhan alku
on erityisen hervoton, "Naken tilaamattajättäminen". "Allun
piirteissä" Aki kitaroi akustisesti aika taitavasti. "Tyhjän päällä..."
on päivätty heinäkuulle 1996 ja on Pan Alley -aikakauden tuntoja henkivä
intiimi sooloraita. Samaan aikaa loksahtaa "Rehearsing Stampede".
Stampedehan tarkoittaa karjan vauhkoontumista, jos tätä lueskelee
uudempia listalaisia, tästäkin on topic aikoinaan väännetty.
"Totuus" on "Ensimmäisen totuuden" juuri (eli näitä harvemmin saatuja
demoja) ja "Pikku Merja" juuri se Jamppa Tuomisen karsea
"Salokylän Pikku Merja, tule takaisin" -ralli.

DIUC-210. Tähän Simpanssi-koosteeseen en ole
paneutunut vielä täydellisesti, vaikka nauha on jossain taustalla
kymmenkunta kertaa pyörinytkin. Ihailenpa nyt vaikka kappaleiden
nimiä. "Kultaiset luumut" ja "Nakke-lehden lukeminen" ovat
kärkiluokkaa.

Uusia seikkailuja odotellessa....

Suonna