Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

Itseni selkiytys



> >P.S. tutustuin listan painostuksesta orkesteriin nimeltä king 
> >crimson. sanon kuulemani perusteella, ettei ole eroa lapsellisen ja 
> >koskettava melodian välillä. ilman rytmiä ei voi olla koskettava sen 
> >helpommin kuin ilman melodiatakaan.
> 
> Mitä ihmettä oikein tarkoitat noilla toisella ja kolmannella lauseella??????

Lausella kaksi tarkoitan, että koo-ceetä kuunnellessa huomaa 
kuinka taitavasti musiikissa voi sekoittaa vekkuluutta ja 
koskettavuutta. Kyseinen orkesteri kuulostaa aluksi 
lähinnä lapselliselta -- sitten yhtäkkiä -- hmmm -- koskettavalta.
Monissa kappaleissa on leikkisiä, siis kaikkea muuta kuin koskettavia 
introja, kunnes sitten yhtäkkiä laulu (tai nimenomaan 
laulun usean-tahdin-yli-epäsäännöllisesti-kantava rytmi) vakavoittaa 
tämän leikkisyyden. Tästä parhaana esimerkkinä mielestäni Frame 
by Frame, jossa laulu alkaa (ja jatkaa) hyvin koskettavasti suhteessa 
alun leikkisään kitara/ääni-pölinään. Leikkisät kitarat jatkavat 
taustalla, mutta ne eivät enää kuulosta leikkisiltä. 

Lause kolme liittyy tähän samaan teemaan eli rytmin merkitykseen 
musiikissa yleensä. "Ilman rytmiä ei voi olla koskettava sen 
helpommin kuin ilman melodiatakaan" tarkoittaa, ettei mikään melodia 
ole koskettava vaan säveltensä vuoksi, vaan ainoastaan, jos nämä 
sävelet rytmitetään viisaasti (edelleen esimerkkinä Frame by Framen 
laulu tai vaikka Yli 1000 erilaista kasvia). Tämä puolestaan liittyy 
laajemmin inhoon, jota tunnen nykyään monia orkestereita kohtaan -- 
nimittäin tiettyyn rytmin halveksimiseen melodian kustannuksella, 
mikä on nykyään pop-musiikissa yleistä. Niin, aivan, minä olen yksi 
nollalistan kolmesta rumpalista -- olenko katkera heille jotka 
taitavat sävelkulut?

Sinänsä on triviaalia väittää, että melodia tarvitsee rytmiä ja rytmi 
melodiaa, mutta väite muuttuu vähemmän triviaaliksi kun tarkkailee, 
millaista musiikkia ihmiset yleensä kuuntelevat (miten samanlaisia 
esim. popmusiikin laulurytmit tuppaavat olemaan), tai kenties vielä 
paremmin, mihin perusmuusikot keskimäärin pystyvät. Tietyssä mielessä 
muusikko joutuu aina valitsemaan rakentaako hän kappaleensa rytmin 
vai melodian ympärille, eikä ole mitään perustetta valita 
poikkeuksetta melodiaa, kuten perusmuusikko tekee. Massiiviset 
hevi-riffi-orkesterit todistavat meille, etteivät melodiat ole 
välttämättä edes mahdollisia, jos rytmiosasto tarjoaa tarpeeksi 
purtavaa. T. Liimatta todistaa meille, että "puhumallakin" voi laulaa 
(ja vielä POPmusiikkia), eli, ettei tarvitse välttämättä "säveltää" 
tehdäkseen musiikkia. Monet arvostelevat etenkin Jerkusella (myös 
muovilla) kummittelevaa onttoa lauluääntä ja toteavat 
välinpitämättömästi, että "eihän se edes laula". Jos vie King 
Crimsonin tyylisiä riffejä keskiverron asennebändin treenikämpälle, 
saa turpaan. Tämä liittyy vallalla olevaan harhaluulon, että 
laulaminen, musiikki on ainoastaan melodioita -- että musiikissa on 
pakko olla useamman kuin kahden sävelen sävelkulkuja (ja useammalta 
kuin yhdeltä kitaran kieleltä kerraltaan). T. Liimatan äänessä niitä 
ei ole aina ollut yhtä pilkku seitsämää enempää; tämä mies keskittyy 
musiikissaan rytmiosastoon -- kuten R. Frippkin --  ja hyvä niin.

Heikki