Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

Muinaisten patoutumien likvidaatio



alephh:
> >>   itse  pidän  kokonaisuuksista,  sikäli  en  jaksa innostua
> >>   siitä  että laulaja vaihtuu kesken levyn, hyvää tai huonoa
> >>   biisiä varten...

Aakea ei olekaan täällä vielä ääneen kritisoitu. Minäpä kritisoin: 
Aake on perseestä! Ehdokkaat on ja tulee aina olemaan Aaken paras 
biisi! Jos polttaisin itselleni oman kopion Suljetusta, olisi siinä 
Joutomaan tilalla Yhteistä Väliseinä. Bassossa mies hyvä. Lyriikassa 
kaikkein huonoin.

Pohdimmekin tätä erään ystävän kanssa, nimittäin, että kaikesta 
valmiudestaan ja täydellisyydestään huolimatta Suljettu ei ole 
kuitenkaan niin YHTENÄINEN levy kuin Muovi tai jopa Neulainen 
Jerkunen. Sävelten edetessä enemmän intuitiiivisesti ja improvisoiden 
levylle tulee hyvinkin jouheva kuunneltavuusaste, kuten Muovilla ja 
Jerkusella. Suljetulla eräät biisit (esim. Täällä on joku ja 
Esinekeräilyn hitaus) kuulostavat musiikillisesti niin valmiiksi 
pureskelluilta (= tuotetuilta), että niitä on vaikea istuttaa 
saumattomasti osaksi suurempaa kokonaisuutta. Siis musiikillisesti -- 
ei toki teemallisesti. 

>   levyjen   pitää   olla  kokonaisuuksia (sama laulaja ...),
>   biisien     sanoitukset     saisivat     olla    täysin
>   irrationaalisia... sitten voisin olla tyytyväinen :-)

Tämä on hyvä pointti. Mielestäni sama asia kuin että "teokseen ei 
tarvitse laittaa teemaa: se tulee sinne itsestään". Eli Tommin ei 
tarvitse pelätä, että jos sana X ei ole ennustettavassa suhteessa 
sanaan C, ei tämä tarkoita, että tavaran kuuntelu olisi pelkän 
sanahelinän kuuntelua. Keksikääpä minulle yksinkertaisesti joku 
(mieluummin suomalainen) muusikko, jonka lyriikat olisivat 
yksinkertaisesti LIIAN sekavia. Otan hänestä olan takaa selvää.  

>   esim muovilla on sopivan pointitonta sanailua

Tämä on erityisen mielenkiintoisesti sanottu. Miten hyvin "pointiton 
sanailu" tukeekaan AN:n musiikin leppoisuutta! Sellaista musiikkia on 
vapauttava kuunnella, jossa ei yritetä sanoa mitään. Kuten 
esimerkiksi että "totuuden liekeissä minä kierin". Toisaalta 
pointittomuus on elämänläheisyyttä, konkreettisuutta, sillä -- jos 
nyt ei Herra Elämä itse -- niin ainakin aistihavaintomme ovat 
useimmiten pitkälti pointittomia. Eli joo, kuuset heiluu, tuolla on 
limsapullo, kävelin äsken sukkasillaan asfaltilla. Yrittämällä 
kirjoittaa mahdollisimman pointitonta lyriikkaa mahdollisimman 
lyhyillä virkeillä pääsee systemaattisesti lähelle Liimatan 
lyriikan kaltaista lyriikkaa.
  
>   kyse on tietenkin siitä miten ihminen näkee ja kokee sanan
>   "tarina"...  
>   nih,  "aito erilainen", mitä se on ... siitä että mitä  on
>   helpompi  säveltää  voi  olla  niin monta mieltä että...
>   koska  jokainen  maailman  ihminen  näkee  jokaisen  sanan
>   täysin   oman  kokomuksensa  läpi,  on  mistään  aiheesta
>   oikeastaan täysin turha keskustella, mutta...

Minua raapii tällainen äärirelativismi, jota täällä listalla välillä 
vaalitaan. Kyse ei todellisuudessa juuri koskaan ole siitä, miten 
ihminen näkee ja kokee sanan "tarina" -- ei varsinkaan 
kirjallisuuden (tai Tommin sanojen) tutkimuksessa. Miten sinä näet 
sanan "todellisuus"? Mitä on kirjallisuudentutkimus? Ole 
vastaamatta. Voimme aina MUUTTAA toisten käsityksiä sanasta "tarina" 
kertomalla heille omistamme, vaikka lähtökohdat vaikuttaisivat kuinka 
erilaisilta. Eikä silloin koskaan käy niin, että kaikki ajautuvat 
ajattelemaan asioita enemmän ja enemmän omalla tavallaan, ellei 
siihen tietoisesti pyritä. Pojat! 

Mitä tarkoittaa "kana"?

> HK>  nollapisteen uudet levyt koskettavat aivan eri tavalla,
> HK>  jopa pelottavalla tavalla. tähän vaikuttaa tommin ontto
> HK>  ääni  ja  bändin  surullinen  soundi,  ja ennen kaikkea
> HK> tommin pelottava mielikuvitus.
> 
>   ?
> 
>   ?
> 
>   ?
> 
>   anteeksi, pelottava?
> 
>   voitteko mitenkään tarkentaa? :-)

Minusta on pelottavaa, kun joku ihminen todella syventyy omiin 
unikuviinsa ja alitajuntoihinsa. Siis myönteisessä mielessä 
pelottavaa. Jännittävää. Varsinkin kun uskaltaa reaaliajassa kuvailla 
minkälaisia kuvia unikuvastossa vilisee, ja antaa kuville vapaudet 
elää omia elämiään. Eli paikallinen nimikauhu tulee ellei maissi 
lopu.
 
>   eikös  sekin ole kaavaan kangistuminen, jos rikkoo samalla
>   kaavalla koko ajan kaavoihin kangistumista? ;-]

No, onhan se, mutta tätä nyt Nollapiste ei tee. Päinvastoin: minusta 
itse haluaisit heidän tekevän niin sen sijaan, että he siirtyisivät 
muovilta suljetummille linjoille.

Heikki

P.S. tutustuin listan painostuksesta orkesteriin nimeltä king 
crimson. sanon kuulemani perusteella, ettei ole eroa lapsellisen ja 
koskettava melodian välillä. ilman rytmiä ei voi olla koskettava sen 
helpommin kuin ilman melodiatakaan. kaikessa kimuranttiudessaan 
yllättävän kiihottavaa musiikkia.