Absoluuttinen Nollapiste > Muut > Nollalista-arkisto

amppeli alas



täytyisi näköjään keskittyä olemaan puhtaasti "teoreettinen" jäsen
listalla, jotta pysyisi keskustelussa mukana. ei kannattaisi käydä 
keikoilla bändiä kuuntelemassa (tai ylipäätään missään), kun jää heti 
junasta. Samun ajatukset liippaavat kuitenkin niin läheltä omiani 
että on pakko kirjoittaa:

> Yleislinja Liimatalla on kuitenkin mielestæni
> henkiløkohtaisesta ulkopuoliseen tarkkailuun. Tæmænhæn Tommi on
> sanonut haastatteluissakin. Tæssæhæn voisi viitata
> vaikka kirjallisuushistoriaan: modernismin ajan vieraantumiseen,
> ulkopuolistumiseen, tarkkailukohdan vaihtamiseen.

Minusta Tommi on aina ollut kuitenkin aidosti henkilökohtainen 
tarkkailija, niinkuin mielestäni pitääkin olla. Pyrkimys 
ulkopuoliseen tarkkailuun on epäilyttävää, koska seurauksena voi olla 
hyvinkin passiivista lyriikkaa. Kuten Ville oivaltavasti esitti, 
"virtaavan nesteen sisällä paine on / alhaisempi kuin sen pinnalla"; 
eli ellei mitään tapahdu -- ellei ole "minää" joka on tekstin 
tapahtumien keskipisteenä -- on vaikea kirjoittaa mistään ja vielä 
vaikeampi kuulijan samaistua mihinkään (muuten; eikö tuo lainaus ole 
todellisuudessa suoraan fysiikasta Pernovin ilmiö?). Totta -- Tommi 
on pyrkinyt tuotannossaan enenevissä määrin ulkopuoliseen 
tarkkailuun, mutta on mielestäni ajautunut hetkittäin eräänlaiseen 
tyhjiöön, jossa alkuperäinen syke lyriikasta häviää. Suljetun 
lyriikoiden hyvyydestä ei liene epäilystä -- Tommi on löytänyt 
uudella levyllä tiensä ulos tyhiöstä -- mutta väittäisin nollapisteen 
levyistä Simpukka-amppelia (mukaan lukien Raamin) kaikkein 
voimakkaimmin tyhjän päälle rakennetuksi, muihin levyihin verrattuna 
lähinnä latteaksi lyriikkakokonaisuudeksi. Pan Alleyn 
"äärisubjektivismista" siirrytään amppelilla "ääriobjektivismiin" -- 
niin pitkälle, että kertojan ulkopuolisuus muodostuu ongelmaksi. Ei 
ole enää tapahtumien keskipistettä, minää, vaan ainoastaan kasa 
hämäriä, ulkopuolisia tai epäinhimillisiä tarkkailijoita 
(esim. Ajoratamaalaus, Tämä -- poikkeuksena muuten Tämä kun). 
Koskettaako mikään enää kuulijaa? Suljetulla ulkopuolisuuden ongelma 
on ratkaistu rakentelemalla tarina, joka ruokkii itseään ja hengittää 
itsessään.

Olen Samun kanssa vahvasti samaa mieltä, että Amppeli on Liimatan 
sanoitusten suhteen outo lintu, väittäisin että jopa "joukkoon 
kuulumaton". Yleisesi kuulee sanottavan, että Simpukka-amppelin 
teksti, Tommin, Samu Lyhdyn -- jopa Aakenkin -- on kuitenkin 
"Liimattamaista", "samanlaista kuin ennen", että sama "outous" on 
edelleen läsnä. Mikä "outous"? Sekö että ilmaisu on lennokasta? 
Miten pitkälle pelkkä lennokkuus riittää? Amppelilla ei ole montaa 
(jos yhtään) aforistista toteamusta, jotka ovat aikaisemman olleet 
Tommin tuotannon nerokkain ansio. "kesken oleminen / merkki on 
elämisen" -- eikö tämä ole teidänkin mielestä aivan eri lailla 
triviaalia kuin Tommin aikaisemmat viisaudet? 

"Tiedolta en välty."

"Betonilaattojen rajoille varon astumasta."

Liimatan lyriikan erikoispiirre, sen todellinen oivallus, on aina
ollut mielestäni _yleisen yksityistäminen_ eikä niinkään yksityisen
yleistäminen kuten kaunokirjallisuudessa yleensä (ja kuten Liimatta 
kenties itsekin vihjailisi puhuessaan siitä, kuinka hän haluaa
siirtyä "henkilökohtaisesta ilmaisusta ulkopuolisempaan"). Liimatta 
pukee arkisia totuuksia karun napakasti minä-kerronnalliseen muotoon, 
ja yhdistyneenä hänen vakuuttavan onttoon ääneensä ne saavat joskus 
hyvinkin totuudellisen sävyn. Tommi on, Teron sanojen mukaan, "yhtä 
aikaa aivan totinen ja saatanallisen hauska" -- eli kuten minä asian 
ymmärrän -- yhtä aikaa pikkuasioilla ja "suurilla viisauksilla" 
leikittelevä. Hän kirjoittaa elämästään ja ilmiöistään ympärillään 
joskus iljettävänkin yksityiskohtaisesti (esim. Pan Alleyllä, 
"kyljestä poistetun luomen arpikudokseen kosken"), mutta silti 
kuitenkin siedettävästi ja koskettavasti. Tässä voisi puhua jopa 
eräänlaisesta säälittävyys- tai myötunto -ilmiöstä, joka omalta 
osaltaan kerää herkistyneitä kuulijoita lavan eteen. Mielestäni koko 
"ruikkuisuus" -irrottelu viittaa tähän suuntaan. 

Toisaalta "yleisen yksityistämisellä" tarkoitan sitä, että Tommi 
esittää usein yleisiä asioita ikään kuin ne koskisivat vain häntä 
(tai joskus; kappaleen kertojaa). Tämä on mielestäni 
nerokasta. Asioiden luonteesta ja sanavalinnoista voi yleensä 
päätellä, että kyse ei ole ainoastaan henkilökohtaisista 
havainnoinnista (vaikka usein siltä näyttää), vaan nimenomaan 
ulkopuolisesta tarkkailusta. Maistelkaa alla olevia pätkiä ja kahta 
aikaisemmin ylhäällä esitettyä:

"En tiedä asioista / oon lukenut niistä"

"Onneksi en koskaan ollut se jonka nimeä varkaissa kiinni jääneet
kysyttäessä käyttivät"

"Joskus teimme säähavaintoja 
Joskus emme tehneet sää havaintoja"

Ymmärrättekö mitä tarkoitan? Näitä lainauksia voidaan selvästi
tulkita "yleisinä totuuksina", asioina jotka ovat ulkopuolisen
tarkkailijan havainnoimia, yleisiä ilmiöitä, vaikka niitä ei ole 
siinä muodossa esitetty. "Tiedolta en välty" tarkoittaa, ettei 
"kukaan ihminen välty tiedolta"; "En tiedä asioista / oon lukenut 
niistä" tarkoittaa, ettei "kukaan ihminen tiedä asioita" jne. 
Säähavaintolainaus on erityisen mielenkiintoinen, koska siinä 
persoona on yksikön kolmas eikä ensimmäinen. Pätkä saa 
syvällisemmän merkityksensä vasta, kun sen ymmärtää
yleiseksi kuvaukseksi ihmisestä, jolla on aina silloin tällöin tapana 
jorista joutavia säästä (eli "tehdä säähavaintoja"). Ja eikö olekin 
jokainen teistä varonut joskus astumasta betonilaattojen tai 
suojatien valkoisten raitojen rajoille? 

Suuri 
minä 
puhuu.

Tämä menneisyyden biisien kertoja, lähinnä Muovilla ja Pan Alleyllä 
seikkaileva minähahmo, vaikka onkin henkilökohtainen, usein
suoraan Tommi itse, lunastaa itselleen lopulta ulkopuolisen 
tarkkailijan auktoriteetin. Hänen esittämät havaintonsa ovat 
arkisuudessaan niin nokkelia, että ne ylittävät 
kirkkaasti yhden ihmisen kokemuskirjon. Ulkopuolisuuden ongelma
ratkeaa käden käänteessä, kun mahdollisimman 
henkilökohtainen ilmaisu kohtaa ulkopuolisen. Äärimmäisyyteen 
viedystä itseironiasta, kohtalon nöyrästä hyväksymisestä, 
näennäisen henkilökohtaisesta mutta kuitenkin yleismaailmallisesta 
irvailusta tulee Tommin "tavaramerkki", lyriikan "Liimattamaisuus", 
johon Aake ja S. Lyhty eivät yllä (vaikka kirjoittavatkin muuten 
parhaimmillaan hyvinkin kauniisti).

Mielestäni Simpukka-amppeli on muutenkin eräänlainen väliinputoaja
nollapisteen tuotannossa, osin lyriikkojen identiteetittömyyden, osin
Aaken uusien biisien ja osin taustalaulajan työllistämisestä
aiheutuvien sovittamis- ja kertosäevaikeuksien vuoksi (minusta vastaus
kysymykseen "miksi nollapisteellä on nykyään enemmän kertosäkeitä" --
siis todellisia kertosäe-kertosäkeitä kuten Täällä on jokussa -- on
yksinkertainen "Teemu Eskelinen"). Amppelilla kuviin astuu myös 
Tommin kohdalla uudenlainen laulutyyli, sellainen turha venyttäminen, 
joka ei sovi Tommin äänelle läheskään niin hyvin kuin rytmittely jota 
etenkin Neulaisella Jerkusella kuullaan (johtuisiko tämä kenties
äänenmurroksesta?). Suljetulla Amppelin tyyleihin palataan mielestäni 
ainoastaan kerran, S.Y.I. I:n kohdassa "Muuttoreitit tuntee, mihin 
säästelee / ei puhu...", ja tässä on mielestäni koko levyn huonoin 
kohta. Tommi on tunnetusti kenties Suomen taitavin lyriikan 
musiikkiinrytmittäjä, eikä hänellä siksi ole mielestäni syytä siirtyä 
melodisempaan venyttelyyn, jolloin iskeviä rytmejä (tai varsinkaan 
painon asettamista hieman harvinaisemmille tavuille) on vaikeampi 
harrastaa. 

Ostan puvun. 
saavun paikkaan. 
vaihdan painon toiselle jalalle. 

Kaikesta huolimatta Suljetulla kaikki on taas hyvin -- sopivasti 
rytmittelyä ja venyttelyä -- ja mikä parasta, "aforismitkin" ovat 
palanneet Tommin lyriikkaan. Kertoja vaikuttaa ulkopuolisemmalta kuin 
koskaan, käyttäen silti ovelasti Liimatan itse tekemiä ja kokemia 
havaintoja hyväkseen. Kun on vielä luonut hahmoja, voi häikäilemättä 
kirjoittaa asioista minä-muodossa. "vain tyhmien mielestä / 
mielipiteeni ovat järkeviä" -- puhuuko tässä setä vai Tommi?

Olisin lopettanut viestin väittämällä, että täytyy olla Samu Lyhty,
jos on Samu Kylä. Mutta Samun sukunimi on ilmeisesti todellisuudessa
"Kytölä" eikä "Kylä".

Heikki.

--- piti vielä sanomani, että yleiskäsitteillä (esimerkiksi "ihminen" 
"minän" sijaan) ilmaistuna monet Tommin letkautukset kuulostaisivat 
yksinkertaisesti kankeilta:

"Se on ihmiselle onneksi, jos hänen nimeään eivät varkaissa kiinni
jääneet käytä kysyttäessä..."

Tehkääpä siitä biisi, jota joku jaksaisi kuunnella.