Marraskuussa 2007 ajoimme keikalle Turkuun. Matkalla kuuntelimme kasetilta Nollapisteen treeniäänityksiä vuosilta 1991-1993. Laulu- ja soittopuoli irvistytti välillä, mutta siellähän oli hyviä biisejä, jotka olisi hauska tehdä uudelleen.
Vaikka ainahan me olemme siitä arkusta varastaneet. DEMO 1:n biiseistä on levytetty kolme ja DEMO 2:n biiseistä kahdeksan.
"Roots-projekti" käynnistyi tammikuussa 2008 sointulappujen kopioinnilla ja biisien valinnalla - levyttämättä jääneitä demovuosien biisejä oli 40-50. Tommi siirsi vahvimmat ehdokkaat kaseteilta sähköpostiin. Sitten englanninkieliset sanat piti sovittaa suomeksi, ja parin kappaleen sävellaji siirtää Tommin nykyiseen äänialaan.
Samaan aikaan Tommilla oli tekeillä julkaisemattomia sanoituksia kokoava Sivuhistoria-kirja.
Roots-hankkeen jatkamista viivästytti ensin Arkistokuvaa-DVD:n suunnittelu ja leikkaaminen, sitten Musta hiekka -levyn teko. Keväällä 2010 oli viimein aikaa. Välivuosina oli kirkastunut, että sopivin julkaisumuoto Rootsille on tietenkin 30-minuuttinen C-kasetti.
Janne suhtautui rauhallisesti, kun ilmoitimme tekevämme Rootsin vanhalla kokoonpanolla, ilman häntä. Aki hoitaisi urkuosuudet JVC:llään, jota hän soitti jo DEMO 2:lla 1993. Nyt uruissa oli kolme mykkää kosketinta.
Kesäkuussa oli kaksi äänityspäivää, lokakuussa neljä, marraskuussa kolme ja joulukuussa yksi. Biisijärjestys piti laatia niin, että kumpikin kasettipuoli on suunnilleen yhtä pitkä. Aake keksi kasetille nimen ja Tommi etsi alkuperäisen Renki-valokuvan, jota ei ole aiemmin paljastettu täydessä markan kelluntaa edeltävässä kymppikuvakomeudessaan.
DEMO 3 -kasetti laskettiin myyntiin Telakan keikalla Tampereella 5. helmikuuta 2011.
(Kirjoitettu 7.8.91. Ei aiemmilla myyntidemoilla. DEMO 3 -äänitys 2.-3.10., 19.10. ja 22.11.10.)
Vielä nimetön bändi oli soittanut yhdessä alle viikon. Olimme tapailleet Tomin kodin autotallissa Juice Leskinen & Coitus Intin Nonamen laulua (Tomi: "Miten näin helppo biisi voi olla näin vaikea?"), tyylimukaelmia (kantria, bluesia ja heviä impro-sanoilla) ja basisti Matti Kettusen yhden sanan HC-lyhäreitä ("Nil-vi-äi-nen!!").
Ensimmäinen Tommin bändille kirjoittama ja tarjoama biisi. Soitettiin aluksi todella hitaasti. Toisen säkeistön loppu meni ensin "Tänä yönä kuolee monta lasta / sen ajattelu on lapsekasta" ja kolmatta ei ollut lainkaan, kunnes Matti pyysi treeneissä kynää ja kirjoitti suoraan nuottivihkoon: "Maailmamme hukkuu paskaan..." Biisi sai nimen ja viimeisen osan vasta ehkä viikkoja myöhemmin, kun Matti lauloi tuho-säkeistöjen jälkikommentiksi "Mutta toivoa on" ja Aki soitti F-Dm-Bb-C.
(Kirjoitettu 17.8.91. Ei aiemmilla myyntidemoilla. DEMO 3 -äänitys 2.-3.10. ja 21.11.10.)
Kuten edellisessä, säkeistön soinnut ovat samat kuin introssa, ja välikohta on kolmen soinnun rytkytys. Tätäkin vedettiin laahaustempossa. Nimi, jonka Aki kuuli että Nuclear Kite That Shines, tuli Tommin juuri hankkimasta Wigwamin Classics - The Rarest -tuplasta (Castle 1990).
Kittiläläistä ankaruutta bändiin toi rytmikitaristi Jukka Leinonen, joka esitelmöi biisien välissä Ludwig Wittgensteinin jyrkkyydestä: miten mahtavaa, että W. saattoi vierailijan saapuessa olla täysin puhumaton, ja vieraan tiedustellessa syytä hätistää tämän ulos!
Elokuiselta rippileiriltä päästyään Aake alkoi hengailla treeneissä. Hän istui laudan kanssa nurkassa odottamassa että soitto loppuisi, ja Tomi, Matti ja Jukka lähtisivät hänen kanssaan Karpalomarketille lautailemaan. Mutta Aake oli myös "roudari" ja "kriitikko", jonka antama "ulkopuolinen" palaute oli tärkeää.
(Kirjoitettu 24.8.-11.10.91. DEMO 1 -äänitys 5/92, DEMO 3 -äänitys 2.-3.10., 19.10. ja 26.11.10.)
Työnimi: See How She Howls. Ehkä viimeinen Matti Kettusen kanssa harjoiteltu biisi. Matti oli vahvatahtoinen, painoi päälle, tiesi tarkkaan mistä tykkäsi. Hän saattoi jyrkästi kieltäytyä soittamasta jotain "romanttista pallaadia". Häntä ärsytti jo elokuun lopulla, että "Tommi dominoi biisien teolla". Matille riitti, että idea on kiirehditty tuoreena kasetille, hän ei jaksanut sovittaa sitä loputtomiin.
Enenernan säkeistö muokattiin myöhemmin kappaleeseen Täytyy muistaa (tapaus Foliosurmat).
(Kirjoitettu 26.11.91, suom. teksti 12.1.08-9.6.10. DEMO 1 -äänitys 5/92, DEMO 3 -äänitys 9.6., 23.6. ja 22.11.10.)
Tomi: "Kaahaava, epäselvä energiapurkaus Hendrixin tyyliin, jossa mentiin kykyjen äärirajoilla." Kuuntelimme Jimiltä varsinkin postuumilevyjä: War Heroes, Midnight Lightning, Crash Landing ja Radio One. Tommi varasti introriffin Yoko Onon Don't Worry Kyokosta. Uusi teksti noudattaa pitkälti englanninkielistä alkuperäistekstiä. Ekan keikan ja DEMO 1:n eka biisi.
(Kirjoitettu 29.11.91. DEMO 1 -äänitys 5/92, DEMO 3 -äänitys 9.6., 3.10., 21.11. ja 26.11.10.)
Työnimi: '', (lausuntaohje: kaksi sisäänhengitystä ja yksi uloshengitys). Toinen työnimi: Tuntematon sotilas.
Loka-marraskuu oli treenattu enimmäkseen ilman Mattia. Ja ilman bassokamoja, kun Matin basisti-isällä oli tanssikeikkoja ympäri Lappia. Aake sai vanhemmiltaan 15-vuotislahjaksi basson ja vahvistimen ja alkeisopetusta Janne Leutolalta. Aake ei ollut nopeasti kyllästyvä kuten Matti ja oppi äkkiä mm. släppäyksen. (RHCP:n juuri ilmestynyt Blood Sugar Sex Magik oli tärkeä levy sekä Aakelle että Tomille.)
Tämä oli ensimmäinen uusi biisi Aaken tultua bändiin. Sävellykseen vaikutti rantaruotsalainen HC-punk ja sanoitukseen serkkupojan inttijutut. Tomi: "Tahdin kakkosella alkava intro tuotti vaikeuksia, kun piti sen jälkeen päästä komppiinkin."
Elo-joulukuun 1991 biiseistä on levytetty
(Kirjoitettu 20.1.92, suom. teksti 12.2.09 - 5.12.10. DEMO 1 -äänitys 5/92, DEMO 3 -äänitys 9.6., 23.6., 1.10. ja 5.12.10.)
Työnimi: Horny Suger i Magen. Tommi haki Imagine-elokuvan (1971) uneliasta tunnelmaa. Tomille tämä oli (Vain vapaapäivien ohella) DEMO 1:n hitti. Hänen muistaman mukaan sovitukseen vaikutti ajatusleikki: millaista olisi Pink Floydin tekemä pop?
Nokkahuilun ottaminen bändiin on Matin yllytyksen ansiota, eli Tar Babiesin, The Leaving Trainsin, Descendentsin, Blood on the Saddlen, Dinosaur Jr:n, Black Flagin, tai SWA:n... Matti nimittäin intoili Speed Freaks -skeittileffasta (Santa Cruz, 1989) ja siinä kuulemastaan "huilupunkista". Mikähän se bändi oli?
(Kirjoitettu 4.2.92. DEMO 1 -äänitys 5/92, DEMO 3 -äänitys 2.-3.10. ja 21.11.10.)
Kolme viidestä oli sairaana alkuviikosta, ja perjantaina 7.2. olisi bändin ensimmäinen keikka. Aki kuuli tämän Matin vinttihuoneessa kirjoitetun lastenlaulun vasta keikkapäivänä, keksi siihen heti soolon ja biisi esitettiin illalla Lapin Maakuntakirjastossa. Yleisö otti sen innoissaan vastaan.
Soittamisen tärkeä yllyke: olemme kiinnostavia tyyppejä koska meillä on bändi, ja kaikki koulussa tietävät sen.
(Kirjoitettu 7.6.92, suom. teksti 11.1.08-3.10.10. DEMO 2 -äänitys 28.4.93, DEMO 3 -äänitys 2.-3.10., 19.10. ja 21.11.10.)
Kesäkuun alussa DEMO 1:tä vietiin myyntiin kirjaston musiikkiosastolle. Kasetti möi hyvin. Täytyi alkaa suunnitella vielä parempaa kakkosdemoa. Tämä oli Tomin mielestä ensimmäinen "oikea" biisi, sellainen jonka joku muukin bändi voisi keksiä tehdä. Säkeistömelodia: Beatlesin Tomorrow Never Knows. Alkutekstin "I'll never do you no harm" on sekin Beatlesia, Oh! Darlingista. "Kiki Squirrel" oli Pekantorin metsikössä lojuva oravanraato, jonka mädäntymistä ja turkin takkuuntumista kävimme toistuvasti videokuvaamassa.
(Kirjoitettu 20.6.92. DEMO 2 -äänitys vapun 93 tienoilla, DEMO 3 -äänitys 9.6., 23.6. ja 26.11.10.)
"20.6.92 lauantai. Matti kertoi, että siinä purkutalossa on asbestivaara! Ja meikät vaan siellä rentoina kuseskeli nurkkiin... mikähän keuhkopöhö tulee?"
Suomen Tivoli oli juhannuksena Rovaniemellä. Sielläkin teimme elokuvaa. Aake kertoi vasta studiossa, että tämä oli aina hänen suosikkibiisinsä.
Tammi-kesäkuun 1992 biiseistä on levytetty
(Kirjoitettu 4.7.-28.8.92. DEMO 2 -äänitys ehkä 23.4.93, DEMO 3 -äänitys 9.6., 1.10. ja 26.11.10.)
"4.7.92 lauantai. Linkkarissa Kajaaniin tein parit sanoitukset."
Kirjastosta löytyi joka viikko uutta innostavaa musiikkia. Jokainen uusi biisi oli bändin päivitetty julkilausuma. Tyylitrippailua, koska jotkut tyylit tunnettiin vain pintapuolisesti. Tähän biisiin vaikutti poikkeuksellisesti EMF:n Unbelievable ja rovaniemeläinen Supperheads; poimimme uudesta musiikista juttuja melko harvoin. Intressimme oli ennemmin kiistellä siitä kuka on Suomen paras puhaltaja. "Nirvana oli ala-astejätkien musaa", tiivistää Tomi.
(Kirjoitettu 3.6.-21.12.92. DEMO 2 -äänitys 24.4. tai 4.5.93, DEMO 3 -äänitys 2.-3.10. ja 22.11.10.)
"3.6.92 keskiviikko. Tein soinnutuksen uuteen biisiin, työnimenä Summertime. Linkkarissa Arpelaan kirjoitin sanoja. Työnimeksi vaihtui Moodrip.
6.6.92 lauantai. Herätys 07:15, bussiin, kotona 09:20. En nukkunut vaan tein biisin loppuun, uusi nimi: Haparanda."
Ei kenenkään suosikkeja, mutta kazoo- ja urkusoolot ovat pirteitä. "Tunnetko sinä Aulista" -coda on kirjoitettu vasta joulukuussa 1992. "Tie vie vaikka minne" -osa siirtyi Joen silmille -biisiin.
Heinä-joulukuun 1992 biiseistä on levytetty